Twee weken geleden meldden we dat het niet goed ging met Tuinmaterialen.nl. Het bedrijf in Krommenie kon beloften niet meer nakomen, terwijl er in meerdere gevallen geheel of gedeeltelijk was betaald. 

Vorige week, woensdag 6 augustus, werd het faillissement uitgesproken en viel het doek voor de jonge ondernemers die vooral erg succesvol waren op sociale media. 

De schuld die ze achterlaten is minstens 8,5 ton. Momenteel is er nog geen faillissementsverslag omdat de curator net begonnen is met de inventarisatie en met het onderzoek van de mogelijkheden. De medewerkers zijn inmiddels ontslagen. Het bedrijf zat in een huurpand en had geen financiële buffer. Er zouden overigens gesprekken zijn met drie mogelijke kandidaten voor een eventuele doorstart.

Sinds we over het bedrijf uit Krommenie schreven, stromen de reacties binnen, zowel onder eerdere artikelen als op sociale media. Van gedupeerden en van mensen met een mening over de twee eigenaren.

Aanbetalingen, zandbakken, tegels…

“Ik moet een aanbetaling doen van 1250 euro om de tuin te renoveren, ik heb nog niks gehoord wanneer zij gaan beginnen toen heb ik gezegd ik ga aangifte doen bij de politie en zij antwoorden dat zij failliet zijn er zal een curator contact met mij opnemen, ik wacht nog op de curator wat een oplichters hoe krijg ik mijn geld terug.”

“Wij zitten ook met een zandbak in de tuin. Alles ligt open. Als ze hun klanten netjes te woord staan, hadden we dit nog kunnen voorkomen. Ze zouden vandaag alle spullen leveren en maandag starten. Aanbetaling van 40% gedaan. Diep triest.”

“Godverdomme 100% aanbetaling op goed vertrouwen, 25000 euro geen contact meer te krijgen met die praatjesmakers!!!!!!!!!!!!”

“Hier hetzelfde, een grote zandbak onze tuin. Zouden vandaag gaan beginnen…”

“Ik ben ontzettend verdrietig omdat wij afgelopen weekend de tuin helemaal hebben leeggehaald. Met het idee dat ze VANDAAG aan de nieuwe tuin zouden beginnen. We hebben bijna het hele bedrag al betaald op goed vertrouwen. Om er vervolgens door dit nieuwsbericht achter te komen dat er helemaal niemand komt.”

“Dat is mooi achterlijk dan… zou 27 augustus in onze overkapping tegels gelegd worden door hun. 50% al aanbetaald van de factuur…”

“Heel veel gedupeerden en mensen die nog heel veel geld krijgen van dit bedrijf! Als het de ondernemers zijn die ze beweren te zijn via alle Social media met al die snelle babbels dan gaan ze er alles aan doen dit netjes af te handelen!”

“Ik heb 1250 als aanbetaling op het renoveren van mijn tuin tot nu toe zouden zij tegels bezorgen helaas is er niks bezorgd en zij zijn niet te bereiken stel oplichters en dieven zijn het. ik ben mijn geld kwijt.”

“Ze hebben mijn ook vorige week bedonderd. Zij wisten dat dit zou gebeuren maar toch nog alle geld incasseren hufter streken.”

Crowdfunding

“Wij hebben een verschrikkelijke ervaring gehad met dit bedrijf. Ze lieten ons vooraf betalen om binnen twee weken met de tuin te kunnen beginnen, en daarna zijn we pas drie maanden later begonnen. We belden ze meerdere keren per week en konden ze er nooit toe brengen om terug te bellen of de uit te voeren werkzaamheden in te plannen. Ze hebben de tuintegels afgewerkt. En liet de trap geheel onafgewerkt achter, uiteindelijk hebben we het maar opgegeven en zelf gebouwd. Het was echt een vreselijke ervaring en we zouden niemand aanraden er gebruik van te maken.”

“Die Crowdfunding-actie was zeer ongepast. Die werd nog volop gepushed toen de eigenaren al geweten moeten hebben dat het faillissement onafwendbaar was. Dat geld ging nooit naar een tweede vestiging maar was alleen om het sprookje nog even in leven te houden. De prognose die bij de crowdfunding zat was compleet onrealistisch. Hoop praat, veel beloftes, niks nakomen. Gelukkig hebben wij ons geld terug gekregen. (Voorjaar 2024)

“Heel veel mensen zijn de aanbetalingen kwijt. Gedupeerde zzp’ers die klusjes voor ze hebben gedaan.”

“Kwalijk is aanbetalingen aannemen van consumenten wanneer de kans op levering en aanleg nihil is, er moet bekend zijn geweest dat leveranciers al niet meer zouden uitleveren. Voor veel mensen jaren spaargeld, apart gelegd voor hun droomtuin, is zo in één keer weg.”

‘Een dikke 10’

Niet iedereen is overigens ontevreden: “Ik heb via dit bedrijf een serre laten plaatsen. Ben dik tevreden over de communicatie en het resultaat. Ik geef dit bedrijf een dikke 10 en hoop dat er een doorstart mogelijk is. Zou anders zonde zijn. Zulke goeie mensen! Sterkte en succes!”

Een andere klant: “Wij hebben onze tuin door hen laten aanleggen. alles was perfect, service fantastisch en de tuin is heel mooi geworden. Hopelijk kunnen jullie een doorstart maken.” En een derde: “Wij hebben vorig jaar via hen de achtertuin aan laten leggen en dat ging prima.”

Door Merel Kan & Piet Bakker. Bronnen: eerder nieuws op De Orkaan, contact met de curator, reacties van Orkaanlezers onder artikelen en op sociale media.