Het aantal vluchten van en naar Schiphol in de eerste vier maanden van 2024 bedraagt 147.500 en dat is 16 procent meer dan in de vergelijkbare periode van 2023. In dat jaar eindigde Schiphol op 442.000 vluchten.
Die 147.500 is het hoogte aantal vluchten in de periode januari-april sinds de coronajaren. In maart 2024 verwerkte Schiphol ruim 39.000 vluchten. Dat is acht procent meer dan in april 2023.
Het nieuwe kabinet heeft nauwelijks concrete plannen voor Schiphol gemaakt. Schiphol mag nog maximaal 500.000 vluchten per jaar afhandelen net als in de periode voor corona. Een nieuwe bovengrens van 460.000 is door het kabinet teruggetrokken na bezwaren vanuit de Europese Commissie en dreigementen van de VS.
De Nederlandse Staat werd succesvol voor de rechtbank gedaagd vanwege geluidsoverlast voor omwonenden van Schiphol. De rechter bepaalde dat de Staat meer rekening met de overlast van omwonenden moest houden. In 2024 zal de strijd rond Schiphol niet alleen in de Tweede Kamer en het kabinet worden gestreden maar ook in de rechtszaal.
Nachtvluchten
Op termijn gaat de luchthavenbelasting wel omhoog. Maar dat die ook gaat gelden voor transitvluchten lijkt nog niet in de plannen te staan. Alleen mensen die vanaf Schiphol vliegen moeten meer gaan betalen voor verre vluchten.
Een van de strijdpunten zijn de nachtvluchten. Het vorige kabinet en ook Schiphol zelf willen daar eigenlijk wel vanaf omdat die vluchten relatief veel overlast opleveren. Maar vliegmaatschappijen – met name Transavia en KLM – vinden die vluchten belangrijk omdat aankomst na 24.00 en vertrek ’s morgens vroeg ervoor kan zorgen dat vluchten op Europese vakantievluchten drie keer per dag uitgevoerd kunnen worden.
Onderstaande grafiek laat het aantal vluchten per maand op Schiphol zien sinds begin 2019 (het laatste pre-coronajaar). November 2023 t/m februari 2024 komen uit op 35.000, maart en april liggen daarboven.
In 2023 werden 442.000 vluchten afgewerkt, in 2022 ging het om 398.000 vluchten. 2021 en 2020 lagen daar ver onder. In 2019, 2018 en 2017 eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. Hieronder de totalen vanaf 1992. In 2024 gaat het alleen om januari t/m april (147.517).
Ongeveer vier procent van de vluchten in de afgelopen jaren waren nachtvluchten (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur), twee procent viel in de vroege ochtend (aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur). De cijfers over 2024 betreffen alleen januari t/m april).
Lees ook Ons Schiphol-dossier
Door Piet Bakker, cijfers Schiphol, grafieken en foto: De Orkaan.
Ja, mijn primaire reactie heb ik bij nader inzien maar weggeradeerd omdat de redactie, hoe terecht overigens, deze nooit geplaatst zou hebben. Dus nu in gekuiste vorm: Geloof ze niet, geloof ze nooit. De kwalificatie die ik voor dit soort bestuurders had neergepend past ook niet bij een mooie Pinksterdag. Maar ik wil ze wel een gedachte meegeven ter overweging: Als ik zo zou handelen als jullie nam ik spa en spitte mijzelf onder de grond....
Vanuit onze overheid valt weinig tot niets te bespeuren dat lijkt op bescherming van burgers. In de laatste vergadering van Platform Vlieghinder Zaanstreek met de mensen van Platform Vlieghinder Kennemerland, waren hun vertegenwoordigers in de Maatschappelijke Raad Schiphol ook moedeloos aan het worden: het Ministerie I en W liegt ook gewoon tegen de vertegenwoordigers van gehinderden in deze 'raad' - over wel of geen bemoeienis van dit ministerie met de natuurvergunning voor Schiphol. Hun 'Nee, geen bemoeienis' blijkt uit WOO-onderzoek het tegendeel te zijn...
Schokkend leesvoer is deze overheidstekst (https://www.vliegtuiggeluid.nl/effecten-vliegtuiggeluid-op-mensen). Daarin worden eerst de gehinderdencijfers van de GGD in twijfel getrokken:
"Volgens berekeningen ervoeren in Nederland in 2016 gemiddeld ruim 259.000 mensen ernstige hinder door het geluid van vliegverkeer. DEZE GETALLEN ZIJN DE UITKOMST VAN EEN BEPAALDE AANPAK; ANDERE STUDIES KUNNEN OOK ANDERE GETALLEN LATEN ZIEN."
(GGD baseert zich op wat mensen antwoorden op hun vragen over de overlast, de overheid berekent de overlast m.b.v. verouderde aantallen huizen en onrealistische enorm opgepoetste fabrieksgegevens van vliegtuiggeluid.)
Maar het kan nog erger wanneer wordt beschreven dat het toch vooral de individuele burgers zijn, die hun emoties gewoon niet de baas zijn:
"(ERNSTIGE) GELUIDHINDER KAN EEN GEVOEL OPWEKKEN VAN ERGERNIS, AFKEER, BOOSHEID, HULPELOOSHEID OF GEKWETSTHEID. Dat komt doordat geluid een negatieve invloed heeft op de gedachten, gevoelens of activiteiten van die persoon."
Kortom: het zijn bijzondere tijden in luchtverkeersland...
Mensen die last hebben zou ik aanraden om b.v in Drente,, Overijssel of elders te gaan wonen. Ik woon in Assendelft nrd . En ja er vlieg hier veel over . Het stoort mij niet.
Dus heb je er last van ,,,stap zelf dan ook niet in,,,
Wij zijn verhuist voor vliegtuiglawaai, nu komen ze ons achterna.
Ik woonde in de Bijlmer, veel last en zelfs een ramp. verhuist naar Zaandijk,heerlijk rustig totdat de illegaal gebouwde startbaan in gebruik werd genomen. Drama sindsdien. Dus van Frieda moet ik dan maar in Drenthe gaan wonen???
Ik zou het overwegen Ruud, ik ben bang dat de komende regering en coalitie er de komende jaren absoluut niets aan gaat doen...helaas