Het nieuwe maximum aantal vluchtbewegingen voor Schiphol wordt 452.000 vanaf november 2024. De eerdere plannen over 440.000 en 460.000 zijn daarbij van de baan. In de laatste pre-corona-jaren mocht Schiphol maximaal 500.000 vluchten per jaar verwerken.
Nachtvluchten en zakelijke vluchten (privé-jets) worden niet verboden zoals Schiphol-CEO Ruud Sondag had voorgesteld. Het gaat bij de nachtvluchten om minder dan drie procent van het totale aantal vluchten, maar wel om vluchten die relatief veel overlast bij onderwonenden opleveren.
Dat meldt de Volkskrant vandaag op op basis van ‘ingewijden’. Een brief met deze voorstellen wordt naar de Europese Commissie in Brussel gestuurd die er over moet beslissen. Luchtvaartmaatschappijen stapten eerder naar de rechter om het maximum zo hoog mogelijk te houden.
Schiphol verwerkt sinds mei van dit jaar maandelijks zo’n 40.000 vluchten. Met deze aantallen komt Schiphol in 2023 ruim boven de 400.000 uit (bijna 250.000 in de eerste zeven maanden).
Door Piet Bakker. Bronnen: Volkskrant, eerder nieuws op de Orkaan, foto en grafieken: De Orkaan, data: Schiphol.
In het meest gunstige scenario gaat "maar" 60% van de opgewekte elektrische energie in 2050 naar de luchtvaart.
Elektrische vliegtuigen, nou, dan moet je nog wel heeeel veel geduld hebben.
Op de kleine toestelletjes na dan misschien.
De grote internationale toestellen gaan het niet worden, zeker de vrachtvluchten.
Het enorme gewicht van de accu's gaat allemaal van het laadvermogen af en dat drukt de winst en geld is waar het toch allemaal om draait.
Het zelfde geldt voor het vrachtverkeer natuurlijk.
@Jaap,
ik had ook waterstofenergie kunnen schrijven of limonade en geef je volkomen gelijk, het zijn alleen maar sprookjes die de werkelijke slachtoffers van het vliegverkeer zand in de ogen moeten strooien. Schiphol zal willen blijven uitbreiden en landen of stijgen linksom, rechtsom of anders, met passagiers die het gevaar allemaal niet (willen) aanvoelen.
Goed voorstel om de plannen opnieuw te gaan bekijken, de rapportages opnieuw te sorteren en tot 2024 nòg meer onderzoeken te laten doen.
Er komt feitelijk geen verbetering en we wachten intussen geduldig op electrische vliegtuigen ..
M.a.w. niets nieuws onder de zon en dezelfde trucjes van uitstellen en beloven.