Schiphol verwerkte in oktober 2022 ruim 36.000 vluchten. Daarmee komt het totaal van de nationale luchthaven op 337.000 in de eerste tien maanden van 2022 en dat is aanzienlijk meer dan in heel 2021 (267.000).
Als het aantal vluchten op dit niveau blijft, komt Schiphol in 2022 boven de 410.000 uit. Als het gemiddelde van de laatste zes maanden in heel 2023 gehaald wordt, zal Schiphol in dat jaar meer dan 440.000 duizend vluchten gaan verwerken, en dat is meer dan het maximum van 440.000 dat met ingang van dat jaar geldt. Het oude maximum was 500.000.
De eerste tien maanden van 2022 zijn aanzienlijk drukker geweest dan de vergelijkbare periodes in 2020 en 2021. Het niveau van 2019 is nog niet bereikt.
In de eerste tien maanden van 2022 werden bij 337.000 vluchten afgewerkt via Schiphol. In 2019 (en ook in 2017 en 2018) eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. Het jaar 2020 was dankzij corona een dieptepunt voor het aantal vliegbewegingen (227.000), in 2021 lag het aantal op 267.000. Hieronder de totalen vanaf 1992 (de cijfers voor 2022 gaan over de eerste tien maanden).
Nachtvluchten
Vier procent van de vluchten (14.000 in 2022 tot dusver) zijn ‘nachtvluchten‘ (aankomend of vertrekkend tussen 23.00 en 06.00 uur). In 2 procent (7.377) gaat het om ochtendvluchten: aankomend of vertrekkend tussen 06.00 en 07.00 uur.
De naar schatting (volgens SchipholWatch) 35.000 vliegbewegingen van privé-vluchten worden niet in de cijfers meegerekend.
Door Piet Bakker, cijfers Schiphol, grafieken en foto: De Orkaan
reden temeer om je goed te oriënteren voordat je een vakje rood kleurt op het stembiljet. niet alleen met betrekking op dit onderwerp. komende statenverkiezingen (maart 2023) worden misschien wel de belangrijkste ooit in deze categorie.
Als Lelystad airport binnenkort opengaat, en Schiphol verplaatst een deel van de vliegbewegingen hier naar toe, is 440.000 vliegbewegingen goed te realiseren. De handel in stikstof-uitstootrechten was bij alle ingewijden allang bekend. Door het bewust vertragen van een wettelijk verbod op stikstofhandel , geeft het kabinet Schiphol alsnog de tijd om de natuurgunning binnen te halen en te voldoen aan de hoofdlijnenbrief Schiphol van 24 juni.
Zo werken politieke geitenpaadjes.
Nog wat cijfers, over de eerste vier weken van oktober. Over de bebouwing van Krommenie-West en Assendelft-Noord kwamen in totaal 5240 landende vliegtuigen, gemiddeld 188 per dag met uitschieters tot rond 280. Een kwart daarvan (1322) landde op de Polderbaan en had ook via het Uitgeestermeer om de dorpen heen kunnen vliegen, waarbij dan Wormerveer, Wormer en Purmerend ook ontzien worden.
In de nachtelijke uren van 23.00 tot 7.00 uur vlogen er 297 toestellen over. Bijna de helft daarvan (141 stuks) landde op de Polderbaan en hoort volgens de nieuwe verlegde route helemaal niet over Krommenie en Assendelft te vliegen. Van die 297 toestellen waren er 248 van Nederlandse maatschappijen, bijna alles vanaf vakantiebestemmingen.
De toestellen naar de Polderbaan zitten gemiddeld zo'n 170 meter lager dan de toestellen naar de Zwanenburgbaan (898 om 726 meter) en veroorzaken daarmee meer geluidsoverlast: ongeveer 1,5 keer. Opvallend is ook dat de hoogte waarop toestellen over vlogen, nogal varieert. De PH-BXY, een 14 jaar oude Boeing 737-800 van KLM, is 13 keer overgevlogen naar de Zwanenburgbaan. De laagste hoogte was 602 meter, de hoogste 1355 meter. Alle vluchten zijn voor zo ver bekend zonder ongelukken op Schiphol aangekomen, alleen maakte de laagste vlucht daarbij dus wel vier keer zo veel herrie als de hoogste.
stel je toch voor dat er minder dan vierhonderdveertigduizend vliegtuigen per jaar pal over mijn dak mogen vliegen. wat moeten we dan in vredesnaam beginnen?
We moeten die 440.000 vluchten in de gaten houden in 2023. Als er een dreiging is dat we er overheen gaan, moeten we al in de loop van het jaar doseren. Dan is het geen probleem. Maar niet dat we in november en december er niet meer mag gevlogen worden.