Ondanks de problemen met de verwerking van reizigers en het schrappen van veel vluchten heeft Schiphol in juli 2022 36.000 vluchten verwerkt. Dat is bijna net zoveel als in mei en juni.
Als het aantal vluchten op dit niveau blijft, stevent Schiphol af op een totaal van ruim 400.000 vluchten in 2022. Dat aantal is aanzienlijk hoger dan het aantal in 2020 en 2021 (corona) maar lager dan de 500.000 van de pre-coronajaren.
Het nieuwe maximum voor Schiphol wordt 440.000 vluchten en daar zal de nationale luchthaven in 2022 naar verwachting onder blijven.
De eerste zeven maanden van 2022 zijn drukker geweest dan de vergelijkbare periodes in 2020 en 2021. Het niveau van 2019 is nog niet bereikt.
Onder het aantal vliegbewegingen per maand vanaf 2019.
In de eerste zeven maanden van 2022 werden 225.000 vluchten afgewerkt via Schiphol. In 2019 (en ook in 2017 en 2018) eindigde Schiphol met bijna 500.000 vluchten. Het jaar 2020 was dankzij corona een dieptepunt voor het aantal vliegbewegingen (227.000), in 2021 lag het aantal op 267.000. Hieronder de totalen vanaf 1992 (de cijfers voor 2022 gaan over de eerste zeven maanden).
Discussie gesloten.
400.000 vluchten. Mooi, gespreksstof te over de komende jaren.
Helaas…..
Cor, ik ben helemaal niet extreem pro Schiphol , ik kan er alleen niet tegen dat mensen als Henk Visser willens en wetens de hele luchtvaartsector kapot proberen te maken.
Het is nu volop zomer en topdrukte op Schiphol.
Mensen zitten nu in hun tuin en slapen met het raam open.
In 2020 en 2021 was er vanwege de Corona weinig vliegverkeer en dit jaar is er vrij veel noordenwind waardoor er veel opstijgende toestellen over de Zaanstreek vliegen, landende vliegtuigen hoor je veel minder.
Het is dus een combinatie van factoren dat mensen vaker vliegtuigen horen.
Zoals in het diagram te zien valt zit Schiphol qua vluchten nog ver onder het het nivo van de jaren 2016 - 2019.
Heel veel mensen zijn zelf onder de rook van Schiphol gaan wonen en dan moeten ze niet klagen ook.
Er hoeft niet een hele sector kapot gemaakt te worden. Er moet alleen een einde komen aan het hubmodel van de KLM en een aantal daaraan gelieerde maatschappijen. Dat model is wat Nederland het meeste kost in termen van geluidsoverlast, vervuiling e.d. maar het minste oplevert: overstappers die een kop koffie drinken op Schiphol en vier keer over de omgeving vliegen en overlast bezorgen. Daar zitten de toestellen van de KLM vol mee - de KLM heeft maar acht bestemmingen (op één na al dan niet voormalige kolonieën) waar meer dan de helft van de reizigers Nederlander is. De politiek verwart voor wat betreft de KLM dan ook het bedrijfsbelang met het algemeen belang. De meeste andere maatschappijen die van Schiphol vliegen, ook KLM-dochter Transavia en bedrijven als Easyjet en Corendon, vliegen geen hubmodel maar brengen reizigers van Schiphol naar hun eindbestemming en weer terug. Op die vluchten is het aantal Nederlanders plus het aantal buitenlanders dat Nederland komt bezoeken, wel bijna 100%. Die vluchten dienen het algemeen belang dus wél. Kun jij mij uitleggen waarom ik het normaal moet vinden dat we reizigers vanaf bijvoorbeeld Frankfurt, Düsseldorf, Parijs en Brussel via Schiphol naar de Verenigde Staten vervoeren, terwijl er ook rechtstreekse vluchten gaan? Keuzevrijheid, die ontstaat door subsidies van de overheid waardoor Schiphol zijn tarieven laag kan houden, is geen argument.
Nou minder vluchten?
In Krommenie en assendelft niets van te merken. Is ernstig toegenomen met gevolg dat de overlast die schrikbarend is.
Terreur is het
Dat is het zeker.
Het is enorm balen dat dit zo kan. Met mooi weer vlucht je vaak naar binnen. Ik heb begrepen dat er nog nooit echt onderzocht is wat dit voor vervuiling met zich meebrengt. We vallen als Zaanstad Noord sowieso in de prijzen met buurman Tata en de te drukke N203. Hoop dat hier een keer naar gekeken gaat worden.
Ik heb bijna mijn hele leven in Amsterdam gewoond tot voorkort, daar kwamen altijd vliegtuigen over en veel lager als hier, met veel meer geluid, ik hoor het nog nauwelijks, kwestie van wennen, ze zitten hier veel hoger maak je druk om de slechte oost west verbindingen hier in het stadje veel belangrijker spoorlijn en zaan in de weg.
Meneer Nico Kuilman,
U roept wat uit de losse pols.
Vliegtuigen over Amsterdam (waar in Amsterdam? De stad is nogal groot)
Die vliegen nooit lager dan ‘’hier’’. Ik neem aan dat u Zaanstad bedoeld?
Elke aanvliegroute kent een vast traject met voorgeschreven vlieghoogte.
Dat geldt voor de vluchten uit het westen, zuiden en oosten (Amsterdam)
De minimale vlieghoogte boven Amsterdam is dezelfde als boven de Polderbaan, 750 mtr.
Wat fijn dat u er aan gewend bent. Nou, voor 1,5 miljoen bewoners van de randstad gaat dat niet op.
Die raken er nooit aan gewend. En is een erkent probleem, aangetoond in inmiddels honderden onderzoeksrapporten, o.a. van het WHO. Maar ik vermoed dat u geen enkel rapport hierover heeft gelezen. En/of het ontbreekt u aan elke vorm van begrip. Of u heeft bepaalde connecties met de luchtvaartsector.
Wanneer u, meneer Kuilman, gewend aan vliegtuiglawaai, niet beseft dat uw levensduur bekort word door uitstoot van fijnstof door verbrande kerosine, dat dagelijks over u uitgeproeid wordt,
verkeert u in een jammerlijke ontkenningsmodus. U bent zo geestelijk afgestompt dat terugkeer naar de realiteit een huzaren inzet vereist. Maar ik hoop dat u snel het licht ziet.
Je blijft een eeuwige klager , Henk! Zoals altijd klopt er weer weinig van je verhaal: 750 meter boven de Polder aan, zeg je? Dat kan helemaal niet want dat is een start-of landingsbaan dus daar wordt niet boven gevlogen, Natuurlijk wennen de vliegtuigen, van die anderhalf miljoen mensen waar je het over hebt zijn er zeker 1.475000 aan gewend!
Beste Bert. Waarom ben zo extreem pro Schiphol? Bij iedere (volgens jou dan) vorm van kritiek op deze vervuiler spring je op tilt.
Heb je geen enkele vorm van empathie voor de fysieke en geestelijke slachtoffers van deze milieuterrorist?
Wijze woorden.
Ik dacht dat we minder moesten gaan vliegen!
Dirk, je weet hoe het is met mensen, moeten wel, maar niet doen.