Een paar weken geleden schreef De Orkaan over de gescheiden (brom-)fietsvakken op de Hempont, een proef “om de walmenden van de niet-walmenden te scheiden” zoals een fietsende Zaandammer het treffend karakteriseerde.
Vanaf het begin waren er positieve geluiden, vooral omdat de fietsers niet meer tussen de startende brommers stonden, maar er waren ook klachten over het experiment getuige de reacties bij het bericht in De Orkaan:
… te weinig ruimte voor de scooters en teveel voor de fietsers. Bovendien staan de scooters in de wind en regen en de fietsers niet…
… ik moest vandaag met de scooter op het autodek in de regen staan, de twee fietsers stonden lekker onder het afdak…
… ik moest met mijn ELEKTRISCHE 25 KM. scooter tussen de benzinescooters gaan staan.
Dus als milieubewuste rijder sta je dan in de uitlaatgassen bij het wegrijden…
Er zijn te veel bromfietsers en scooters voor te weinig plaatsen wat extra wachttijd in de spits oplevert. Bovendien moeten de gemotoriseerden op het middendek soms in de stromende regen de overtocht maken.
De proef wordt geëvalueerd, de uitslag zal waarschijnlijk zijn dat één overdekte rijstrook aan fietsers wordt toebedeeld en één aan brommers en scooters. Als er te veel brommers en scooters zijn, moeten die naar het autodek.
Het was oorspronkelijk een plan van de Fietsersbond (mei 20130.
De Fietsersbond stelt voor om één van de huidige drie rijstroken voor auto’s te bestemmen voor brom- en snorfietsen. In de vakken die nu voor fietsers bestemd zijn, worden brom- en snorfietsen niet meer toegestaan. We verwachten dat deze oplossing weinig effect heeft op de doorstroming van het autoverkeer, geen nadelen heeft voor brom- en snorfietsers.
Sommige fietsers waren heel tevreden over de nieuwe oplossing en lieten dat via Twitter weten.
Frisse lucht! #hempont @fietsersbond @adamfietst @ZaanseFB pic.twitter.com/QQQdRNInfh
— Valentijn Sessink (@vsessink) 11 mei 2016
Relaxt in de spits op de #Hempont. Extra brom-scooterstrook. Eindelijk weer ruimte voor fietsers
— Eugenie de Bruijn (@eugenietje) 13 mei 2016
Eindelijk bescherming voor fietsers tegen uitlaatgassen van brommers op Hempont https://t.co/Rlv1hBNPta
— Djeph (@Djeph) 12 mei 2016
Anderen zagen minder voordelen: te weinig ruimte voor brommers, en niet overdekt.
@GVB_klanten #klacht Geen goed plan dat malle vak voor brommer/scooter op de #hempont. Te klein, te smal #wegermee pic.twitter.com/HC7Fo2u077
— Photodam (@photodam) 13 mei 2016
@GVB_klanten volgens mij is de #Hempont deze week nog niet één keer op tijd geweest. Leuk dat scooter/brommersplitsen, kost wel veel tijd…
— Photodam (@photodam) 19 mei 2016
Scooters scheiden van fietsers op de pont, is handig in de piek.
Het geplande vak is veel te krap en staat snel vol waardoor scooters en auto's moeten mixen. Er is geen bescherming bij regen, tevens kun je deze niet zoeken omdat er op de lange lengte geen openingen zijn gemaakt in het hek.
Kortom goed idee, slecht uitgevoerd.
Ik vind het fijn als we op tijd aan de overkant zijn en de schipper er voor zorgt dat hij/zij eens fatsoenlijk het aanmeringsvak in vaart zonder dat we allemaal (bijna) omvallen. Waar ik sta maakt me eigenlijk niet zoveel uit. Het zou voor iedereen prettig zijn als alle brommers/scooters wachten met starten tot je er daadwerkelijk vanaf kunt rijden, want ik hou er ook niet van om in de uitlaatgassen te moeten staan als is het van mijn eigen scooter. Misschien moet de heer/dame die de pont opent en sluit zich daar eens mee bezighouden dan is ook iedereen sneller van de pont af.
… ik moest vandaag met de scooter op het autodek in de regen staan, de twee fietsers stonden lekker onder het afdak…
Afstappen 5 meter lopen en ook onder het afdakje staan?
5 meter lopen is in de ochtendspits geen optie: die ruimte is er dan niet meer. De pont is dan stampvol. Sta je eenmaal in de regen, dan blijft dat zo tot aan de overkant. En dan moet je toch verder fietsen in de regen: het fietspad is niet overdekt.
De strook voor brommers was inderdaad veel te smal, minder dan een rijstrook die normaal voor auto's is gereserveerd. Dat had sowieso al anders gekund vanaf het begin. Door de strook zo smal te maken lok je bij voorbaat veel klachten uit. De nu voorgestelde oplossing om één van de overdekte rijstroken voor brommers te reserveren gaat ook niet werken: al de keren dat ik van de pont gebruik maak zijn er aanzienlijk meer fietsers dan brommers. Fietsers krijgen dus veel minder ruimte ter beschikking dan brommers. Ik kan nu, naar keuze, gebruik maken van de linker of de rechter rijstrook, afhankelijk van de richting die ik aan de overkant wil nemen (soms is links handiger, soms rechts). Beter zou zijn om één van de 3 rijstroken die nu voor auto's zijn voor brommers te reserveren, maar dan helemaal: dus over de volle breedte van de strook. Het regenargument is kul: de overdekking van de huidige rijstroken is slechts gedeeltelijk. Een deel van de fietsers en bromfietsers stond dan toch in de regen.