Zaanstad stelde het beantwoorden van de vragen van PVV-Zaanstad-raadslid Menno Barends al twee keer uit. Barends stelde de vragen op 26 september 2024 naar aanleiding van het besluit van B&W om een tweede scanauto aan te schaffen. Inmiddels – tien weken later – zijn de vragen beantwoord.
Barends vindt het vreemd dat de raad niet geïnformeerd werd over het besluit om een tweede scanauto aan te schaffen, terwijl Zaanstad die aanschaf tegenover De Orkaan bevestigde. Zaanstad: ‘De wethouder heeft antwoord gegeven op de persvragen van de Orkaan, zoals dat gebruikelijk is. De wethouder heeft niet actief de Orkaan of een ander medium geïnformeerd.’
Maar dat was de vraag niet. Die was: ‘Waarom informeerde u de Orkaan wel actief over uw besluit, toen die vragen stelde over de scanscooter, maar de raad niet?’
Ook bij de andere vragen wordt er antwoord gegeven op een vraag die niet gesteld wordt terwijl de vraag die wel gesteld wordt, onbeantwoord blijft. Vraag 3:
‘Wat is er veranderd dat er nu ineens wel geld is voor een tweede scanauto?’
Antwoord: ‘Naar aanleiding van klachten van hoge parkeerdruk uit de buurt en uit gesprekken met de bewoners is een draagvlak enquête uitgevoerd. Hieruit is gebleken dat een deel van bewoners wel gereguleerd parkeren wil.’ Een goed antwoord op de vraag waarom er betaald parkeren wordt ingevoerd maar niet op de vraag waarom er nu plots geld was terwijl dat eerst ontbrak.
Betaald parkeren uitgebreid
De tweede scanauto is aangeschaft omdat de huidige scanauto aan zijn limiet zou zitten. In de raadsinformatiebrief werd echter gesteld dat de scanauto minder in het centrum zou rijden om zo het nieuwe gebied ook te kunnen controleren. Uiteindelijk is er toch besloten een nieuwe auto aan te schaffen om het gehele centrum, de Muziekwijk en de Mandelabuurt te kunnen controleren.
Zaanstad wil op nog meer plekken betaald parkeren invoeren; daar zou de nieuwe scanauto dan ook gaan controleren.
Het invoeren van betaald parkeren in de Muziekwijk en Mandelabuurt (458 betaalde parkeerplaatsen) heeft tussen de € 0,3 miljoen en € 0,4 miljoen gekost. De kosten van de scanauto zitten hier ook bij.
De scanscooter wordt vervangen door een scanauto omdat de veiligheid en werkbaarheid van de collega’s vooropstaan en de scanscooter niet meer goed werkte door technische mankementen.
Door Silva Honig en Piet Bakker. Bronnen: Antwoordbrief vragen over scanauto en eerder nieuws op De Orkaan. Foto: Orkaan-archief.
Vraag me nog steeds af hoe die kosten berekend worden. Gaat dit wat de totale kosten zijn?
Ik neem aan dat al dat betaald parkeren ook geld oplevert:
458 plekken
3 euro per uur
gemiddeld 8 uur per dag betaald parkeren
52 weken - de zondag = 312 dagen per jaar
Als je bovenstaande uitrekent kom je op 1.1 miljoen euro aan inkomsten.
Zelfs als elke plek maar 1 uur bezet is per dag dan zijn de inkomsten 428.000 euro per jaar
Als de kosten 300-400.000 euro zijn dan is dat alleen al voor deze wijk toch binnen een jaar terugverdiend?
Je maakt een foutje. Die 458 plaatsen zijn er wel maar waar je vroeger moest zoeken naar een plekje staat nu overdag bijna 50% leeg . Die lieden die het eerst volpropten staan nu in een andere wijk de boel te verstieren tot dat die bewoners ook weer teleurgesteld in de gemeente ook betaald parkeren willen
Ja goed punt maar zelfs al is het de helft en maar 1 uur per dag (wat me heeeel weinig lijkt) dan zijn de inkomsten 214.000 euro. Daarnaast gaat het hier over 1 wijk. Zoals je zegt dat betaald parkeren verspreidt zich als een olievlek.
Met andere woorden het lijkt mij een sprookje van de gemeente dat er geen geld is voor een scanauto etc. Ja alleen het eerste jaar wellicht maar na jaar 1 verdient die investering zich dubbel en dwars terug.
Tja, op de scanscooter zit je niet droog hè ?
Wat gaat er nu met die scooter gebeuren eigenlijk ?
Neem aan dat ie op proef was dus gewoon terug...geen weggegooid geld ?