Zaanstad wil net als de landelijke overheid het aantal dodelijke verkeersslachtoffer sterk naar beneden brengen. In 2050 zou het landelijk ‘0’ moeten zijn. In 2018 waren dat er nog 678 volgens het CBS, en dat is 65 meer dan in 2017.

In Zaanstad is sinds 2016 een dalende trend bij het aantal verkeersslachtoffers. Er waren tien ongelukken met dodelijke afloop in de periode 2016 – 2018: zes daarvan betroffen fietsers of scooterrijders.

Het aantal ongevallen en mensen die daarbij betrokken zijn in Zaanstad neemt van 2014 tot 2016 toe. Dat jaar is het ‘hoogtepunt’ met ruim 1000 ongelukken waarbij 1344 mensen waren betrokken. In 2017 en 2018 nemen deze aantallen weer af.

Ook het aantal gewonden stijgt tot 2016 (van 127 tot 143) en neemt af tot 104 in 2018. In 2017 vielen de meeste dodelijke slachtoffers: 6. Vorig jaar vielen er drie dodelijke slachtoffers (foto boven: ongeluk bij Havenstraat). Betrouwbare gegevens van voor 2014 zijn niet beschikbaar.

In de laatste drie jaar vielen de slachtoffers vooral onder bromfietsers (scooters), automobilisten en fietsers. Er zijn wel veel meer mensen betrokken bij ongelukken met personenauto’s, maar de kans dat je daarbij gewond raakt is klein (3 procent). Van de ‘betrokkenen’ bij scooter-ongelukken raakt 23 procent gewond, bij fietsongelukken is dat zelfs 32 procent.

Er zijn in de afgelopen drie jaar 24 ongelukken met e-bikes geregistreerd maar omdat deze ongevallen ook als bromfiets- of fietsongeluk worden geregistreerd is het in werkelijkheid hoger.

 

Landelijk neemt het aantal fietsslachtoffers toe. Dat is onder meer een gevolg van ouderen die steeds vaker blijven fietsen. Het gaat ook steeds vaker om ‘eenzijdige’ ongelukken waarbij geen andere weggebruikers zijn betrokken.

Zaanstad wil extra aandacht voor het gebruik van de smartphone in het verkeer (per 1 juli ook verboden op de fiets) en voor ‘jong volwassenen’ (15-29 jaar) die relatief vaak betrokken zijn bij ongevallen. Voorlichtingsacties voor deze groep hebben tot dusver geen succes gehad.

Blackspots

In Zaanstad zijn alle ‘blackspots’ verdwenen, dat zijn plekken waar 6 of meer (geregistreerde) letselongevallen in de afgelopen 3 jaar plaatsvinden. In het verleden waren dat het Prins Bernardplein en de kruispunten Panneroodstraat – De Weer in Zaandam en Badhuislaan – Zuiderhoofdstraat – Padlaan in Krommenie.

Er zijn wel ‘aandachtlocaties’ in Zaanstad waar relatief veel ongelukken gebeurden tussen 2016 en 2018:

  • Koningin Julianaweg, Zuiderzee (4 ongelukken, 5 gewonden)
  • N246 tussen A8 en Westzaan (26 ongelukken, 5 gewonden)
  • Rosariumlaan, Saendelverlaan (8 ongelukken, 5 gewonden)
  • Communicatieweg Oost, N246, Vaartdijk (7 ongelukken, 5 gewonden)
  • Dr. H.G. Scholtenstraat, Heijermansstraat, Paltrokstraat, Veldbloemenweg (13 ongelukken, 4 gewonden)
  • Dr. J.M. den Uylweg, Thorbeckeweg, Wibautstraat (11 ongelukken, 4 gewonden)

Bij de de rotonde Heijermansstraat- Paltrokstraat zijn “kleine maatregelen genomen” volgens de gemeente, de Rosariumlaan/Seandelverlaan wordt onderzocht en het kruispunt Dr. J.M. den Uylweg/Thorbeckeweg/Wibautstraat wordt tijdens het AVANT-project aangepakt.