Een onwaarschijnlijke coalitie in het Zaanstad-beraad. Boy Boomsma (PVV) en Erdogan Sahin (DENK) presenteerden gisteravond, 21 maart, een voorstel om parkeren op de Rozengracht in te voeren, net als vroeger. Ze willen daarvoor € 1 per uur gaan rekenen.
Boomsma vindt dat parkeren op de Rozengracht enorm handig is. Het is zonde dat het plein, behalve op donderdag en zaterdag voor de markt, onbenut is. Hij wil dat het plein driedubbel gebruikt gaat worden: tussen 9 en 18 uur voor winkelend publiek, ’s avonds goedkoop parkeren voor bewoners, en op donderdag en zaterdag voor de markt.
Prima plan
Erdogan Sahin (DENK) merkte op dat de Rozengracht een symbolische plek is:
‘De wurggreep waarin we elkaar houden, is daar zichtbaar. Het is niet groen, het is niet zakelijk: parkeren kunnen we niet, fietsen kunnen we niet.’
Waar hij dat niet-fietsen vandaan heeft is onduidelijk, fietsen kan je daar prima (behalve op marktdagen). Sahin hoopt de gemeente uit deze ‘wurggreep’ te bevrijden.
Jos Kerkhoven (DZ) is blij met het initiatief. Sterker nog, hij wil een blauwe zone (maximaal twee uur gratis parkeren) maken van de Rozengracht. Verder is hij tevreden: ‘Prima idee, prima plan, gewoon doen.’ Rob Karst (LZ) zei dat hij het nu diep triest vindt om over de Rozengracht te lopen. Hij gaat mee met het idee van Kerkhoven voor een blauwe zone.
Stom plan
Sietse Oppenhuizen (CU) denkt dat het neerzetten van auto’s de treurige uitstraling van de Rozengracht niet zullen verbeteren en vindt het ‘een beetje een stom plan.’
Volgens Mariska Schuttevaer (ROSA) moet er iets gebeuren aan de Rozengracht, maar zij vindt niet dat er weer auto’s moeten parkeren. Wel heeft ze suggesties voor een andere bestemming. Ze wil vergroening op het plein in de vorm van bloemen en een grote boom in het midden. Ook wil ze meer evenementen op het plein.

Jeu de Boules
Parkeren op de Rozengracht gaat volledig in tegen de afspraak dat het centrum autoluw is, zegt Natascha Stroo (GL). Ze is het er wel mee eens dat er iets moet gebeuren. Vergroening vindt zij een goed idee, en het lijkt haar ook leuk om een Jeu de Boules-baan aan te leggen. ‘Het is dicht bij het gemeentehuis,’ zegt ze, ‘dus daar kunnen wij als fracties een competitie beginnen.’
Het wethoudersbankje was aardig gevuld. Gerard Slegers, René Tuijn en Wessel Breunesse waren allen aangeschoven.
Wethouder Slegers wil dat er iets verandert op de Rozengracht. Slegers zegt altijd een optimist te zijn, maar heeft toch waarschuwingen bij het maken van een parkeerterrein. Een nieuw tarief in de vorm van een blauwe zone ziet Slegers al helemaal niet zitten.

Wethouder Tuijn vertelde dat de gemeente bezig is met het toekomstbeeld voor het centrum van Zaandam, dat voor de zomer bekend zal worden gemaakt. Dit beeld is breder dan de Rozengracht, maar het plein is er wel een groot onderdeel van.
Blik & groen
Initiatiefnemer Boomsma is blij met de reacties. Hij zegt dat de twee kanten elkaar moeten vinden. ‘Rechts is blik en links is groen,’ zegt hij. Volgens hem moet daar een mooie mix van komen. ‘Ik heet Boomsma, ik vind een boom prima.’ Voor Stroo en Schuttevaer is een mix van blik en groen echter geen compromis waar ze akkoord mee zijn.
Erdogan Sahin kwam, onder een diepe frons van wethouder Slegers, met een Eerste Wereldoorlog-vergelijking op de proppen.
‘Toch wel frappant om te zien dat we echt in oorlog zijn met elkaar, en dat we dat plein nu als niemandsland gebruiken. Er gaat niets gebeuren als we op deze voet verdergaan.’
Geert Rijken (PvdA) denkt dat parkeren op de Rozengracht nadelig is voor de verkeersveiligheid en dat parkeren onveilige situaties zou veroorzaken. Volgens Casper Davelaar (VVD) valt dat allemaal wel mee:
‘De heer Rijken doet nu net alsof er een soort snelweg aan auto’s voorbij komt rijden, maar als daar 50 of 60 parkeerplaatsen worden toegevoegd, die 200 bewegingen per dag, dan lijkt me dat niet zo’n heel groot probleem.’
Volgens Davelaar is het niet duidelijk of het veiliger of onveiliger wordt als er een parkeerplaats komt. Hij ziet het probleem van parkeren dan ook niet in. Marilou Hulsthoff (SP) ziet dat probleem wel.
‘Volgens mij zijn de toegangswegen heel smal, volgens mij staat er een paal en is het de bedoeling dat de binnenstad autoluw is.’
Ongezellig
Natascha Stroo legt uit dat zij groen in combinatie met blik geen oplossing vindt. Auto’s maken een stadscentrum niet gezelliger, volgens haar. Een valse tegenstelling, volgens Davelaar. Parkeren op de Rozengracht zou volgens hem het centrum niet minder gezellig maken. Dat er nu even geparkeerd wordt op de Rozengracht, heeft volgens hem niemand last van.

Wethouder Tuijn lijkt de noodzaak niet te zien: ‘Qua parkeren staat de Q-Park [onder de Hermitage] behoorlijk leeg overdag.’
Uiteindelijk besloten initiatiefnemers Sahin en Boomsma om het agenda-initiatief door te zetten waarmee de raad er over moet beslissen. Of er geparkeerd gaat worden op de Rozengracht is nog maar de vraag. De helft van de raad sprak zich daar nadrukkelijk tegen uit, de andere helft was juist voor (behalve het CDA, die wist het nog niet zo goed).
Door: Marijn Kerkhoven op basis van het Zaanstad Beraad en eerder nieuws op de Orkaan.
Op het Marktplein in Wormerveer werkt het toch ook.
De Rozengracht is nu een duur stuk grond dat weinig wordt gebruikt.
Een boom in het midden hoe verzin je het. Er zijn al zeven bomen aan de kanten plat gereden dus hoe lang denk je dat een boom in het midden blijft. Zeker nooit op de markt geweest moeten de vrachtwagens zich dan om de boom heen buigen.
Het parkeerterrein terug zouden zoveel mensen mee gebaat zijn even kort een boodschapje bv een taartje halen bij de Hema. En voor de bewoners geeft het een groot gevoel van sociale veiligheid als er weer ook 's avonds enig leven is op de Rozengracht. De aanrij route is niets veranderd met de vroegere situatie en is zelfs bereikbaar voor de grootste vrachtauto's.
Dus het lijkt mij een heel goed plan.
Ik denk dat de Gedempte Gracht weer gedempt moet worden en er een mooie verkeersstraat van maken. Met een mooi verkeersplan kan dan de Rozengracht weer voor parkeren worden gebruikt. De Hermitage is qua parkeren een drama, veel te duur ! Ook leuk voor de ondernemers in het centrum van Zaandam. ;-)
Ik kan me niet voorstellen dat we weer teruggaan naar de tijd dat auto's in het centrum van de stad mochten worden geparkeerd. Volgens mij zijn er daarom parkeergarages gebouwd. In eerste plaats voor de verkeersveiligheid en zeker ook om uitstoot van gassen terug te dringen. Denk en de PVV willen blijkbaar weer terug naar die tijd. De tijden zijn echter veranderd. Maak iets leuks voor kinderen op de Rozengracht. En een gezellig terras voor de toeristen, dat is goed voor de horeca. Het plein heeft nu niet genoeg uitstraling.