Om sluipverkeer over de Communicatieweg tegen te gaan zou de weg in de spits alleen toegankelijk moeten zijn voor bestemmingsverkeer.
Dat zou de kruising Dorpstraat-Communicatieweg ontlasten en de veiligheid op de Dorpstraat voor ‘zwakke verkeersdeelnemers’ verbeteren.
Dat stellen Jan de Vries (D66) en Hans Kuyper (ROSA) voor in een agenda-initiatief dat ze aan de raad van Zaanstad voorleggen.
Volgens de beide raadsleden heeft onderzoek uitgewezen dat de Communicatieweg een grote hoeveelheid sluipverkeer te verwerken krijgt, dat zou jaarlijks om zo’n miljoen verkeersbewegingen gaan.
D66 en ROSA willen dat probleem indammen door het invoeren van ‘venstertijden’ tijdens de ochtend- en avondspits. Zo’n venstertijden is een inrijverbod waarbij een uitzondering voor bestemmingsverkeer wordt gemaakt.
In Oostzaan en Wormerland wordt dit volgens de indieners al jaren succesvol toegepast. Ze willen onderzoeken of het invoeren van venstertijden op korte termijn mogelijk is. Om te voorkomen dat het sluipverkeer zich verplaatst naar het Smeekeven of de Genieweg zouden ook daar venstertijden ingevoerd moeten worden.
Volgens De Vries en Kuijper zou dat verbod in de ochtend van west (Heemskerk) naar oost (Westzaan) bijvoorbeeld tussen 6.00 en 9.00 uur kunnen gelden en in de middag van oost naar west tussen 16.00 en 18.00 uur.
Foto boven: spitsafsluiting in Oostzaan (ingevoerd in 2019), onder de situatie bij de Neckerstraat (afslag A7), foto van Wormerlandse wethouder Rob Berkhout, volgens hem werkt het goed, “zeker na een actie van handhaving”.
Ik weet niet waar jij de weg oversteekt maar ter hoogte van de dorpstraat staan functionerende stoplichten en bij de watertoren heb je voorrang
Stoplicht werkt doeg, maar ook lekker smal en de dropstraat is zo heerlijk gezellig te rijden met kleine kinderen naast je op de straat.
Dan liever, en sneller de Noorderweg, Groeneweg of Hoogedijk. Heb ze allen gehad. Noorderweg is rot oversteken, maar de rest is dan handig fietsen naar de heemskerk etc, anderen leuker om wat koeien te gaan kijken enzo.
Oke maar dan is het probleem niet de communicatie weg want dat is gewoon goed ingedeeld het probleem is ontstaan met de bouw van seandelft dat ze de A8 tot de dorpstraat hebben doorgetrokken
Ook weer zo'n gevalletje van iets verbieden en vervolgens niet handhaven Bruce. Gaat weer niet werken.
Wat zal het trouwens gekost hebben om dat woord venstertijden te bedenken ?
Zal toch zeker een ruim betaalde ambtenaar een jaartje over gedaan hebben neem ik aan. En dan zal het in de toekomst ook wel afgekort worden naar VT net als alles tegenwoordig, hebben we helemaal geen idee meer waar het over gaat :-)
In Oostzaan wordt gecontroleerd met camera's.
Ja, die controle in Oostzaan is misschien niet 100%, maar de pakkans is groter dan dat je ermee weg komt. Werkt al tijden prima (omrijden was vervelend voor me, maar ja, eerlijk is eerlijk). Inwonenden kunnen hun auto registreren en als je een klus hebt of een andere geldige reden ook.
En wat betreft of het helpt (@Johnny), probeer maar eens de communicatieweg over te steken met de fiets. Is een drukke racebaan zeker als je dat met kinderen probeert te doen, ik steek liever een snelweg over. Wat meer sluipverkeer tegen houden zou goed zijn, maar ook in Krommenie en Assendelft-Noord. 't getwijfel en gekloot met halve maatregelen met verkeer is zielig gewoon.
Hoe wordt op dit soort plekken op 'bestemmingsverkeer' gecontroleerd? In westzaan geldt ook een verbod, muv bestemmingsverkeer, tijdens de spits. Ik zie echter nog steeds voldoende mensen westzaan als alternatief voor de busbrug gebruiken tijdens de spits zonder dat er ooit iets blijkt van handhaving.
Wat een onzin voor dat halve uurtje per dagdeel dat het een beetje druk is