Het is nog steeds hommeles bij kunst- en cultuurcentrum FluXus. Naast het geëscaleerde conflict met de muziekschooldocenten, is er ook gedoe met Roots aan de Zaan, die hun concerten daar geven. Roots heeft een kritische brief gestuurd aan FluXus en wethouder Breunesse over het ‘gerommel’ en het ontslag van medewerker klantenservice Marion Hofer door FluXus.
De concertreeks Roots aan de Zaan, een podium voor folk, folkrock, singer-songwriters en Americana, is naar eigen zeggen hard geraakt door het ontslag van Hofer, die nauw betrokken was bij de organisatie. Ze was vanaf 2016 betrokken bij de concerten en was volgens organisator Koen Hottentot een onmisbare kracht, die zij omschrijven als een ‘rots in de branding’ voor de concerten.
‘Een gouden en populaire kracht ontslaan: dat is bizar.’
Kritische brief
In de brief uiten de organisatoren scherpe kritiek op de gang van zaken rondom het ontslag van Hofer. Ze wijzen daarbij op het gebrek aan transparantie en duidelijke communicatie. Volgens hen is het onbegrijpelijk dat iemand met zo’n grote inzet voor de lokale cultuur zomaar de laan uit wordt gestuurd, zonder duidelijke uitleg over de aantijgingen van grensoverschrijdend gedrag.
Na alles wat er is gebeurd, hebben de organisatoren de afgelopen weken actief gezocht naar andere locaties en inmiddels twee serieuze alternatieven gevonden. Toch gaat hun voorkeur nog steeds uit naar FluXus, maar alleen als Marion Hofer erbij is. Ze benadrukken dat deze onwerkbare situatie niet langer kan voortduren en dat er snel een oplossing moet komen. Tegelijkertijd geven ze aan dat het voor hen ondenkbaar is om zonder Hofer door te gaan.
Marion Hofer is inmiddels ook van de website van FluXus verdwenen, eind september werd ze daar nog genoemd als ‘medewerker klantenservice locatie muziek’.
Muziekschool
Ze uiten niet alleen hun verontwaardiging over het ontslag, maar bekritiseren ook het bredere beleid van FluXus in de omgang met medewerkers en partners. En dat is niet zomaar, want er is al langer sprake van spanningen tussen FluXus en de muziekdocenten, en dat is nog zacht uitgedrukt. Erik van Deuren, voorzitter van de muziekschool, sprak tijdens een raadsvergadering over het conflict met FluXus.
De docenten voelen zich al jaren tegengewerkt door FluXus, dat volgens hen vooral commerciële belangen belangrijker vindt dan het cultuuronderwijs. De relatie verslechterde verder toen FluXus de docenten als zelfstandigen ging behandelen, waardoor zij huur moesten betalen voor ruimtes die eerder door de gemeente waren gefinancierd.
Van Deuren legde uit dat de muziekschool een oplossing heeft die, zoals hij het zelf noemt, werkbaar en budgetneutraal is, maar dat FluXus weigert hierop in te gaan. Hij riep de gemeente op om in te grijpen en te zorgen voor een structurele oplossing, zodat het muziekonderwijs in Zaanstad behouden kan blijven.
‘De muziekschool vreest door dit geweld het naderende einde van haar bestaan, maar is nog steeds van mening dat de oplossing om de hoek staat te wachten.’
Door: Nick Boeske. Info: Brief Roots aan de Zaan. Foto: De Orkaan (optreden van Roots aan de Zaan in de Verkaderzaal: The Jigantics).
Waar gaat dit over, ego’s die koste wat het kost hun grote gelijk willen halen in plaats van bezig te zijn met daar waar ze met gemeenschapsgeld voor betaald worden.
Het echte probleem is juist dat de bestuurder van FluXus gemeenschapsgeld zo inzet dat de mensen die het echte werk doen daar bijna niet aan toe kunnen komen.
Een paar kleine en niet onbelangrijke nuances. Er staat in dit stuk: “Toch gaat hun voorkeur nog steeds uit naar FluXus, maar alleen als Marion Hofer erbij is” en dat het voor ons “ondenkbaar is om zonder Hofer door te gaan”.
Quote uit mijn brief:
“We zijn geen partij in wat er tussen docenten en directie speelt, maar weten wel wat loyaliteit is. Willen wij daar überhaupt nog íets mee te maken hebben? Onze eerste reactie was: dan gaan wij ook weg. Dit voelt zó verkeerd. De eerlijkheid gebiedt dan ook te zeggen dat ik ook daadwerkelijk bezig ben met een Plan B. Want hoe kunnen we opeens verder zonder Moon bij Fluxus? We zagen al met angst en beven haar pensionering tegemoet (in 2026) en hebben (in 2023) gespeeld met het idee gelijktijdig te stoppen met Roots aan de Zaan; zó verbonden voelden we ons met Moon: zo versmolten waren zij en onze concertreeks. We kenden buiten Moon en Ria vrijwel niemand bij Fluxus. En plots moeten we het zonder doen”.
(…)
“Vooropgesteld: liefst willen we echt bij Fluxus blijven: ons thuis sinds 2016 (en sinds 2019 kan ik me geen andere plek meer voorstellen). Maar ergens voelt het heel erg fout om dat te doen zonder Moon, zonder wie wij nieteens meer bestonden. Wij vinden het ondenkbaar dat deze onwerkbare situatie – waar wij echter geen partij in zijn – door blijft modderen. Er zal op gegeven moment een oplossing moeten komen. We houden de ontwikkelingen dan ook goed in de gaten, maar hopen dat we onze concerten kunnen blijven houden bij Fluxus, mét Marion Hofer. Zonder is gevoelsmatig ondenkbaar: ook al zou het op gegeven moment (na haar pensionering) wel moeten. Een Fluxus zonder Moon hadden we echter niet nu al verwacht. En zeker niet op deze manier”.
De Orkaan schrijft verder: “Ze uiten niet alleen hun verontwaardiging over het ontslag, maar bekritiseren ook het bredere beleid van FluXus in de omgang met medewerkers en partners”.
Dat heb ik niet zo gesteld, want Roots aan de Zaan is geen partij in wat er tussen Fluxus en muziekdocenten speelt. Enkel huurder, 8x per jaar. Met beleid bemoei ik me niet, da’s gelukkig niet aan ons – ons gaat het om mooie concerten, maar ik vind loyaliteit aan iemand die ons altijd hielp wel echt een dingetje.
Betreffende quote uit brief gaat over zorgen: “Maar de zorgen worden er niet minder om. Over Moon, de onvermoeibare – en zo geliefde – kracht van de muziekschool en het bijbehorende theater. Over onze toekomst: zijn wij er nog wel veilig, en wat is een ‘nieuw regime’ van plan met onze huurprijs? Wij hebben tot ver in 2025 concerten geboekt staan met in het achterhoofd de ons bekende huur. We opereren financieel op het scherpst van de snede zonder enig winstoogmerk: een huurverhoging op de kortere termijn kan reden zijn te stoppen, of (en dit is nu waarschijnlijker) ons heil elders te zoeken”.
Maar vooral ook:
“In de cultuursector heb je mensen nodig met hart voor cultuur. Koester zulke inspirerende mensen. Gouden (en populaire) krachten ontslaan: dat is bizar”.
Als puntje bij paaltje komt, houden we onze concerten het liefst in de ons vertrouwde zaal. Maar indien nodig, hebben we een uitweg. Bij voorkeur blijven we. En heel graag mét Moon. De Pasveerzaal is een prettige plek. Wel zit ik plots met gehannes met formuliertjes die ik vanaf nu moet invullen acht weken voor elk concert, steeds weer. Dat is dan weer nieuw.
Inderdaad: zij was echt een onmisbare, betrokken en lieve medewerkster!