In 2015 werden zo’n 4500 incidenten bij Zaanse bruggen geregistreerd. 90% van die incidenten vindt plaats bij zes Zaanse bruggen: Alexanderbrug, Bernhardbrug, Beatrixbrug, Wilhelminabrug, Julianabrug en Zaanbrug.
Maar wat voor incidenten zijn het en wie veroorzaken ze?
Het antwoord op de eerste vraag is zonneklaar: het begint in vrijwel alle gevallen met het negeren van rood licht, in zo’n 20% van de gevallen duikt de fietser, voetganger of automobilist ook nog eens onder de neergaande bomen of gaat slalommend tussen de dichte bomen door.
Uit de rapportages blijkt dat ruim 3500 keer ‘alleen’ het rode licht genegeerd wordt. In 700 gevallen moet de weggebruiker onder de bomen door en ruim 200 keer wordt er slalommend over de brug gereden.
In 36 gevallen wordt er een stop of een noodstop uitgevoerd, 20 keer was er schade of letsel omdat iemand bijvoorbeeld tegen de slagbomen reed of die op z’n dak kreeg. Ook het dodelijke ongeluk bij de Den Uylbrug valt hieronder.
Wat mensen uithalen is ook door de brugwachters genoteerd:
- voetganger met kinderwagen negeert rood sein
- ouders gaan met kinderwagen onder sluitende boom door
- moeder met kind hollend onder de bomen door
- vrouw met kinderwagen door rood
- vrouw met kinderen in bakfiets links over stoep
- bromfietser met kind voorop onder dalende bomen door
- moeder met kinderwagen negeert alles, noodstop
- vrouw met klein kind aan de hand rennend onder neergaande bomen door
Niet alleen kinderwagens negeren de rode lichten
- met rollator negeren afsluitbomen
- vrouw in rolstoel (geduwd door andere vrouw) onder slagbomen door
- invalide-scooter rijdt onder dalende inrijbomen
- scootmobiel slalommend over brug
- jongen met skateboard onder de slagbomen door
- busje slalommend onder neergaande bomen
- loper klom over de gesloten bomen brug openen gestopt
- Eerste auto stopte keurig en de tweede auto gaf gas en passeerde de eerste auto en ging slalommend over de brug
- Fietser ging slalommend onder bomen en kneep toen zijn hard zijn voor rem in. Gevolg was dat hij voorover viel en waarschijnlijk zijn pols of arm brak.
- Fietsster door rood licht en dalende slagbomen. Werd vervolgens boos omdat ze moest afstappen en bukken met fiets en om haar weg te vervolgen.
Bijna 1800 fietsers zijn betrokken bij incidenten. Voertuigen (dat kunnen auto’s, bussen, brommers en scooters zijn) zijn goed voor 1584 incidenten, voetgangers voor bijna 1000. Auto’s (131), scooters (37), bussen (26), motoren (9) en vrachtauto’s (5) en scootmobiels (3) worden ook apart geteld.
In 14 gevallen waren boten bij incidenten betrokken, in twee gevallen ging het om zwemmers die gevaarlijke toeren uithaalden.
En dit gebeurt er na een incident: “voetganger was het met de actie niet eens en ging aan de afsluitboom hangen toen deze omhoog ging.”
In Dordrecht moet er zelfs met evenementen, zoals de kerstmarkt, en stoomdagen een brug gedraaid worden die afgeladen is met mensen voor een paar jachten, gewoon bizar.
nemen dezelfde mensen het risico bij een spoorwegovergang ?
Hoe vaak is de brug bediend tijdens de metingen. Lijkt me wel aardig om te zien of het niet gaat om incidenten zoals links nederland vaak voorkomende situaties wenst te noemen. Wat mij betreft draaien we de bruggen niet meer tijdens de spits dat zal het aantal incidenten drastisch doen dalen. Heel de A-8 staat stil omdat er een slepertje met een dekschuit door wil . Krankzinnig
Gerard, ik heb meerdere mensen idd gehoord om de bruggen tijdens de spits niet meer te bedienen. Hoewel het een andere discussie is dan hierboven, vind ik het wel een interessante optie. Dat van dat links nl het graag als incidenten benoemd, behoeft enige uitleg.
Ja,inderdaad krankzinnig, dat bootje van de cacao-industrie. Omdat er van de arbo een hekje boven op de tank moest, passen ze niet meer onder de coenbrug door zonder te openen..
Wat hierbij ontbreekt is het "waarom?". Leuk, al die cijfers, maar zonder een motivatie waarom iets gedaan wordt, heeft het geen enkele waarde.
Waarom??? Er is niet 1 goede reden te bedenken dus wat heeft dat er nou weer mee te maken?
Van de 18 hierboven apart beschreven incidenten zijn er maar liefst 12 gepleegd door vrouwen ("vrouw", "moeder", "fietster"). Bij de andere 6 wordt geen geslacht genoemd. Kunnen we daaruit concluderen dat vrouwen aanzienlijk gevaarlijker (onverantwoordelijker) weggedrag vertonen dan mannen?
;-)
Misschien komt dit ook doordat de mannen/heren werken overdag waardoor de dames/vrouwen vaker de brug over moeten.
Uiteraard is het nog steeds geen goed idee om een brug over te lopen/fietsen/rennen als de bomen al dichtgaan.
En al helemaal niet met kinderen.
pffffff
Als ik met de auto stil sta voor het rode licht dan wacht ik altijd totdat het echt helemaal uit is.
Schijnt ook al een raar iets te zijn.
Wij keuren het goed!