D66-raadslid Jan de Vries ging ‘schoorvoetend’ akkoord met 50 km als maximumsnelheid op De Wildeman en De Glazenmaker als de busbrug 24 uur per dag open gaat. Hij had liever 30 km max gezien in plaats van een adviessnelheid van 30 km.

Maar eigenlijk had De Vries iets anders willen zeggen, dat hij “met grote tegenzin” akkoord ging (maar dat zei hij dan maar niet, en dus toch wel).

Romkje Mathkor (GroenLinks) en Hans Kuyper (ROSA) sloten zich aan bij De Vries. Het was niet gelukt een raadsmeerderheid voor een maximum van 30 te krijgen. Kuyper hoopte op ‘Den Haag’ want daar wordt immers een plan voorbereid om 30 overal in de bebouwde kom als maximum in te stellen.

Ook PvdA en CDA waren wel voor 30 km max, maar alleen als die maatregel door het kabinet werd opgelegd, nu gingen de akkoord met 50 km en met de toezegging van wethouder Gerard Slegers de zaak op hoger niveau te bepleiten, Geert Rijken (PvdA) trok daarop een motie waarin daarom gevraagd werd, in.

‘Een drama’

SP, Lokaal Zaans en de Partij voor de Dieren waren ook tegen. Melchior Mattens van de PvdD noemde de kap van 70 bomen om de doorgaande wegen te verbreden “een drama voor de wijk, Zaans Groen huilt”.

Marianne de Boer van LZ vond de toezegging om onderzoek te doen naar een ‘derde ontsluiting’ van Westerwatering, bijvoorbeeld door een tunnel bij de Vincent van Goghweg, niet genoeg: “eerst zien, dan geloven”.

De SP zag een verkeerschaos voor de wijk, Roland van Braam voorspelde 12.000 gemotoriseerde verkeersbewegingen door de woonwijk. In andere bijdragen werden cijfers van 800 à 1000 auto’s per uur genoemd die uit verkeersonderzoeken zouden blijken.

“Dat is elke 3 seconden een auto, dat kan toch helemaal niet” meende DZ’s Jos Kerkhoven, daarmee de prognoses in twijfel trekkend. Maar hoeveel verkeer daadwerkelijk over de brug en door de wijk gaan, blijft gissen. In Westerwatering wordt nog flink gebouwd. GroenLinks wilde gaan ‘monitoren’ maar welke consequentie dat zou hebben bleef duister.

Geen weg binnendoor

De meeste amendementen en moties werden ingetrokken of verworpen, afgezien van het onderzoek naar een derde ontsluitingsweg. Het amendement om “De rondweg Westerkoog in te richten als 30 km gebied ten behoeve van de 24 uurs openstelling van de busbrug” kreeg alleen steun van D66, GL, ROSA en de PvdD. De eerste drie partijen gingen dus later wel akkoord met 30 km als adviessnelheid.

Alleen LZ en SP waren ervoor om onderzoek te doen naar het alternatief van een weg binnendoor, de Westerkoogweg. De PVV en POV waren de enige die een rondweg met aparte fietspaden wilden.

De VVD betoonde zich hard-core voorstander: “die busbrug had 30 jaar geleden als open gemoeten” aldus raadslid Tjeerd Rienstra.

Geluidsoverlast

Het uitwerken van het plan kost € 2 miljoen. Belangrijke randvoorwaarde voor openstelling is een herinrichting van de verkeerssituatie op de rondweg (Glazenmaker en Wildeman) zijn volgens Zaanstad

“het treffen van maatregelen om geluidsoverlast tegen te gaan. Openstelling dient namelijk te gebeuren binnen de randvoorwaarden verkeersveiligheid en leefbaarheid.”

Maar het college kon niet verhullen dat het plan in Westerkoog weinig steun kreeg:

“Dit ontwerp is in twee avonden aan alle bewoners van Westerkoog voorgelegd. Op basis van deze avonden ontvingen wij veel reacties. De meesten hebben bedenkingen bij het gepresenteerde ontwerp.”

Lees meer over Busbrug De Binding (geinige naam)