Voor ‘roltrap doet het niet’ komen wij niet meer uit onze stoel. Dat is geen nieuws. Dat is de normale gang van zaken bij het Stadhuisplein.
Maar een maand eruit. Da’s andere koek. Vooral omdat het om ‘groot onderhoud’ zou gaan. Dus een kans dat de roltrappen daar voortaan (?) blijven werken.
Dat ‘groot onderhoud’ is trouwens wel een dingetje. Klopt dat eigenlijk wel? Begin dit jaar kreeg de raad een keuze voorgelegd tussen onderhoud en vervanging. Maar ook nam B&W al het besluit om de roltrappen te vervangen. Maar volgens de borden is het dus onderhoud.
De bestaande trappen (uit 2012) zijn ‘op’ alhoewel Zaanstad ze als ‘matig’ beoordeelt: “Er zijn 58 defecten geconstateerd.”
We hebben wethouder Breunesse (openbare ruimte) gevraagd wat het is: onderhoud of nieuwe trappen. Het eerste dus:
“De vervanging staat gepland voor 2025. Er worden nu enkele onderdelen vervangen zodat de huidige roltrap tot aan de vervanging goed kan functioneren.”
Door Piet Bakker. Foto’s: Edwin Wielenga. Bronnen: borden, contact gemeente, eerder nieuws op De Orkaan, Buitengewoon Zaanstad website.
Als ze toch aan de gang gaan waarom dan niet meteen helemaal vervangen. Over een paar jaar ligt de boel weer stil dat is een ergernis voor de mensen en het kost de gemeenschap een hoop geld. Ik vind dit niet goed uitgedacht.
Dus als ik het goed begrijp moeten de roltrappen na dit Groot Onderhoud weer een paar jaar tot de vervanging zonder storingen moeten blijven werken ?
Nou ken ik heel wat sprookjes maar deze is toch echt nieuw voor mij.
Ik vrees zelfs dat nadat ze compleet vervangen zijn de hele ellende weer opnieuw gaat beginnen.
Of ben ik nu te pessimistisch ?
Klinkt leuk maar zijn ze wel van de gemeenschap?
Best I. Boonstra,
De NS is een staatsbedrijf. Prorail is een staatsbedrijf. NS vastgoed is een staatsbedrijf en ik weet niet hoeveel andere onderdelen er nog meer betrokken zijn bij het spoor, maar het zijn allemaal staatsbedrijven. Hoe je het dus went of keert, de kosten zijn voor de gemeenschap.
Daarom vond ik het bericht over de boete die de NS vorige week kreeg voor het minder laten rijden van treinen om te gillen
https://nos.nl/artikel/2477915-ns-krijgt-boete-van-1-5-miljoen-euro-voor-slechte-prestatie-in-2022
Hoe noem je dat ook alweer, een sigaar uit eigen doos?
Het zou anders worden als bijvoorbeeld een bedrijf als Arriva voor de kosten zou moeten opdraaien, of een boete zou krijgen. Arriva zou dan de kosten moeten verhalen op de reiziger, maar Arriva betaald(huurt) alleen maar voor het gebruiken van het spoor en de voorzieningen en ze zouden gelijk een schadeclaim indienen mocht de infrastructuur niet duigen en zij gedupeerd zouden worden(lees meer kosten moeten maken om te kunnen rijden)
Nee, ze zijn geen staatsbedrijf. Hoe graag de politiek het soms wel wil terugdraaien, zijn ze op afstand gezet. Het zijn wel bedrijven die maar 1 eigenaar hebben die in deze de Staat is. Als de werkelijke aansturing weer bij I &W ligt is het een Staatsbedrijf . Ik weet het fijnslijperij maar helaas wel de werkelijkheid. Niet zoveel anders dan Schiphol wat in jouw ogen ook een Staatsbedrijf is , al zit daar ook nog wat geld van Amster- en Rotterdam in.