Begin dit jaar meldde één van onze lezers: “De roltrap van Station Zaandam aan de kant van de Houtveldweg is al weken buiten gebruik. Is bij jullie bekend tot wanneer dat zo is?”
We zochten en vonden dat het ook bij de NS gemeld was maar die zeiden van niks te weten, “de laatste melding was van 9 augustus 2022”. Ook bij Prorail was het gemeld, op 6 december 2022 zelfs al, en op 22 december nog een keer.
Dat NS en ProRail het niet wisten was vreemd. Ze (NS en Prorail samen) hadden namelijk al wel een mega-sticker ‘Buiten Gebruik’ op de trap geplakt. Medio december al, met de geruststellende mededeling: “Wij werken aan een oplossing. Excuses voor het ongemak.”
Niet alleen gebruikers klaagden, ook de gemeente is in gesprek met ProRail en de NS. Wethouder Wessel Breunesse zegt op 15 december op vragen van PvdA-raadslid Kübra Kara:
“ook wij moeten constateren dat er met name bij de roltrappen regelmatig sprake is van stilstand. De liften werken over het algemeen naar behoren maar de roltrap aan de westkant staat al veel te lang stil, en daar hebben regelmatig overleg over met de NS om dat te repareren en te verbeteren.
De NS heeft daar ook stickers op geplakt dat ze werken aan een zo snel mogelijke oplossing maar we kunnen constateren dat zo snel mogelijk niet snel genoeg is, daar zullen we op blijven duwen om dat op een goeie manier te repareren.”
Lift
‘Veel te lang’ dus, en op 15 december is er al ‘regelmatig overleg’. En Breunesse blijft duwen. Dat zal wel moeten. Eén van onze lezers meldde vanmorgen: “Nu is ook de lift buiten gebruik aan die kant.”
Breunesse had op 15 december overigens ook een nieuwtje over de roltrappen aan de centrum-kant:
“de laatste tijd gaat dat best goed, maar het einde van de levensduur van die roltrappen is in zicht, we komen in het eerste kwartaal van 2023 terug om te kijken hoe we die situatie duurzaam kunnen verbeteren. Want ook die roltrappen staat met enige regelmaat stil. Daar zijn meerder scenario’s denkbaar: vervanging van die roltrappen of misschien wel geen roltrappen, overdekte roltrappen, maar dat wordt een herhaling van het gesprek uit 2019.”
In 2019 besliste de raad dat de roltrappen moesten blijven en niet mochten worden vervangen door een vaste trap.
Ach de Zaanse gemeente en haar ellenlange overlegcultuur en ondertussen gebeurt er niets. Deze foto's en klachten maar weer eens delen in 2026 (zolang hebben de Zaankanters te dealen met deze door hen gekozen gemeenteraad) succes.
Toch mooi hoe de lift zich solidair met de roltrap heeft verklaard maar nu is er aan de Westerwatering-kant slechts een Alpe du huez-trap te beklimmen is na mijn operatie. Of een zeer lange omweg via de beruchte/ gore fietsensteling.
ach de lift aan de achterkant station westerwatering kant ook al dagen stuk mensen met rolstoel of kinderwagen kunnen die kant niet naar boven
want de roltrap is al heel lang stuk
echt belachlijk dat er niks aan gedaan wordt
Wat ik niet snap: waarom is daar nooit gekozen voor een hele lange hellingbaan naar beneden? Dan heb je voor rolstoelgebruikers en mensen die wat slechter ter been zijn ook geen gedoe met defecte roltrappen en liften (alles wat bewegende onderdelen heeft, kan natuurlijk kapot gaan of kapot worden gemaakt).
Ook zijn de lichten van de overkapping ingang station naar bijgelegen winkels al weken stuk
waren de roltrappen maar vóór buitengebruik
en het licht van de fietsenstalling station zaandijk zaanse schans aan de spoorstraat is al een tijdje stuk, waar moet dat gemeld worden? Ns? gemeente Zaanstad?
ja, hallo ik ben Havenees! die Zaandijkers regelen hun eigen zaakjes maar 🤣 (geboren Zaanijker) 😉
lift bij Zaandijk Zaanse Schans is ook al weken stuk, en Assendelft ad Assendelft kant wil niet meer omhoog. ook al weken geleden over gebeld maar ProRail weet van niks.