Wethouder Wessel Breunesse: “Helaas zijn de liften en roltrappen regelmatig in storing. Het centrum is hierdoor minder toegankelijk en het leidt tot irritaties bij de gebruikers.” Mensen die slechter ter been zijn hebben het zwaar. De roltrappen-problemen (en lift-gedoe) in het centrum van Zaandam houden voorlopig aan. Vandaar dat Zaanstad naar een noodoplossing grijpt: een tijdelijke lift.
De roltrappen bij de waterval zijn volledig versleten en hebben vaak te maken met storingen, Zaanstad streeft ernaar om beide roltrappen niet gelijktijdig buiten werking te laten zijn. De opgaande roltrap is ‘met een tijdelijke oplossing’ in werking gezet. De neergaande roltrap wordt eind juli gerepareerd. In april werd gemeld dat de reparatie half juni 2024 zou zijn. Dat is dus kennelijk uitgesteld. (Op de dag dat Breunesse de brief aan de raad schreef – 11 juli – deden ze het overigens allebei niet.)
Nieuwe roltrappen met ‘een hoog kwaliteitsniveau’ en met een overkapping worden in het tweede kwartaal van 2025 geplaatst.
De roltrap vanaf het busstation staat al het hele jaar stil vanwege een grote schade aldus de wethouder (wij denken sinds november), “reparatie staat volgens de laatste informatie vanuit de aannemer gepland in de zomer.”
Tijdelijke lift
Om bezoekers enigszins tegemoet te komen komt er een tijdelijke lift aan het Smidspad naast Primark.
Wethouder Breunesse schrijft ook dat bij uitval van liften en roltrappen doorverwezen mag worden naar de lift en roltrappen in de Primark en dat er gebruik kan worden gemaakt van de lift en roltrappen in de Hermitage. Die hebben echter ook vaak te maken met storingen. Bovendien is gebruik alleen mogelijk tijdens openingstijden van Primark en parkeergarage.
Nieuw is dat in geval van liftstoring aan de westkant van het station de NS een taxi-service aanbiedt om reizigers die afhankelijk zijn van de lift naar een alternatieve lift of treinstation te brengen.
Wie niet kan traplopen zou volgens de gemeente ook binnendoor via de fietsenstalling De Droogschuur kunnen of via het fietspad De Slinger richting de Houtveldweg (maar die is nu voor het grootste deel alleen toegankelijk voor fietsers). Zaanstad onderzoekt hoe die opengesteld kan worden voor voetgangers.
Veilig?
POV-raadslid Perry van der Velden is niet gerust op de oplossingen. Voor de wethouder heeft hij een hele reeks vragen. Zo wil hij graag weten hoe mensen gebruik kunnen maken van de NS-taxi.
Ook vraagt hij zich af hoe veilig de route door De Droogchuur is. Door fout geparkeerde fietsen en scheurende scooters is het geen ideale wandelroute, vooral niet voor mensen die toch al slecht ter been zijn. Ook bij de veiligheid van voetgangers op De Slinger zet hij zijn vraagtekens. Ook daar wordt (terwijl dar niet mag) gewoon door scooters gereden.
Door Piet Bakker. Bronnen: raadsinformatiebrief, eerder nieuws op De Orkaan, technische vragen Perry van der Velden. Foto: Orkaan-archief.
Een deel van het probleem had bij de ontwerpfase al kunnen worden opgelost: een geleidelijke hellingbaan vanaf de Provincialeweg tot straatniveau op het Ankersmidplein. Dit in plaats van de hele steile helling die er nu op het laatste stuk is. Hoe leuk roltrappen en liften ook zijn, ze kunnen altijd kapot.
Wethouders(sters).
onbegrijpelijk dat deze roltrappen en soms ook de lift nogsteeds makken vertonen. Volgens mij hebben jullie ruim een half miljoen euro's verspild op de zaanseschans, dat geld had beter besteed kunnen worden.Het spreekwoord BEZINT VOOR GIJ BEGINT,is een toepasselijk spreekwoord, hang dat aan de muren in de vergaarde zalen.
Eens, lang geleden hadden we in ieder dorp een gemeentehuis.
Toen werd het Zaanstad met in ieder dorp een hulpsecretarie.
Toen werden de hulpsecretarieën opgedoekt en moesten we met z'n allen naar Zaandijk.
Toen werd Zaandijk te klein en verplaatst naar Zaandam...verder kun je bijna niet uit b.v. Krommenie.
Nu blijkt al jaren dat dit gemeentehuis zo onhandig gebouwd is dat het vaak voor velen niet of slecht te bereiken is.
Oplossing ? Terug naar af, dus hulpsecretarieën !
Te duur ? Ik heb geen idee wat bovenstaande stappen al die jaren gekost hebben met als resultaat ?
Vul zelf maar in.
Geldgebrek bij de Gemeente, maar wel geld voor het zoveelste onderzoek naar een derde ontsluiting van Westerwatering terwijl er niet eens een totale tweede ontsluiting is.
Kosten 220.000 euries.
Wel geld voor een pilot bij de Zaanse Schans die 34 dagen heeft geduurd en die gestopt is maar die we geen mislukking mogen noemen van wethouder Breunessen.
Kosten 1.1 miljoen euries.....
Tja als je geld over de balk gooit is er niet genoeg over voor noodzakelijke dingen voor de burgers.
Gevolg gemeente belastingen omhoog om geld te kunnen blijven verspillen. Logisch toch of moeten we ambtenaren en wethouders hiervoor persoonlijk verantwoordelijk voor gaan houden. Hoort B&W van Zaanstad niet als een goed huisvader(of huismoeder) goed op onze centjes te passen? ??????
De 2e ontsluiting van Westerrwatering is net zo'n debacle als de roltrappen (datum van 11 juli is trouwens verstreken, roltrap is nog steeds stuk). heb van 1988 t/m 1996 in tevredenheid in Westwatering gewoond. Toen werd er al gediscussieerd over ontsluiting en de busbrug naar Westerkoog. Ben nu 28 jaar uit Westerwatering en de discussie wordt nog steeds gevoerd. Als er na 40 jaar discussie nog geen oplossing is gevonden komt hij er nooit.
Hoe je het ook bekijkt, het is een schande dat mensen met een fysieke beperking het gemeentehuis niet kunnen bereiken. Een simpele en toekomstbestendige oplossing zou zijn: maak in ieder Zaandorp een hulpsecretarie, drempelloos en met een parkeer os stopmogelijkheid bij de deur. Heel eenvoudig, 1 of 2 loketjes. Het antwoord op dit voorstel zal wel weer zijn : daar is geen geld voor.
@ Dirk
Al zou je in elk Zaandorp een hulpsecretarie een dagdeel openen, je zal maar tegen Krommeniedijk aanwonen en dan op pad moeten naar die skischans op het Stadhuisplein.
Als je dat werkelijk zou willen zoek dan ook eerst even genoeg geld om dat te doen.
Ja , daar heeft de gemeenschap het geld niet voor over. Je moet dus 6 kantoren openen waar 2 medewerkers maar af moeten wachten wat er komt. Die ruimtes kun je niet onderverhuren door regeltjes van hogerhand.
Ook ik was een aanhanger van dit idee tot het mij eens voor een andere gemeente werd voorgerekend.
Blijft het verhaal toegankelijkheid Stadhuis. En daarin zou ik wel graag zien dat de gemeente het voortouw zou nemen door desnoods een inpandige lift te bouwen met piccolo opdat vernieling achterwege blijft
Geachte mevrouw/ mijnheer Boonstra, iets te veel aannames in Uw verhaal. Het zou ook met drie kantoortjes kunnen, bovendien wie zegt dat de “gemeenschap” daar het geld niet voor over heeft? Als je op afspraak werkt, online, weet je exact wie er gaat komen. Ik kan me nog de tijd herinneren dat er in Wormerveer en Krommenie een secretarie was waar je je rijbewijs en andere burgerzaken kon afhandelen. Uw opmerking van de inpandige lift met piccolo deel ik, maar dat gaat ook veel geld kosten, en de inpandige lift is er al, maar ook vaak defect.
Ja en ik kom ook uit die tijd en zal de laatste zijn die ontkent dat dat service zal zijn. Alleen huur je een kantoor/ruimte als gemeente dan mag daar van Rijkswege geen derde partij in komen. En kijk maar wat huren kost en die ambtenaar moet daar ook heen.
Ik weet niet van een lift voor bezoekers inpandig in het Stadhuis. Aan de westkant van het station en vanaf het busstation maar beide in de vrijheid van vernielzuchtige Zaankanters
Is Hart van Nederland al benaderd voor deze soap, dit brevet van onvermogen van Gemeente Zaanstad? Hoe is het toch mogelijk dat zoiets zo lang kan voortduren? Waarom pas verbetering in het 2e kwartaal van 2025?
voor verlenging van mijn id kan ik onmogelijk bij het gemeentehuis komen ik zit nl in een elektrische rolstoel doorde alternatieve die hier geboden worden kost het mij een halve dag om in het gemeentehuis te komen en dan moet je ook nog eens een keer terug om je id op tehalen al met al helaas geen goede oplossing alleen een pleister oplossing
volgens mij kan je ook vragen of er een medewerker van de afdeling burgerzaken bij je thuiskomt om.een nieuwe ID of paspoort aan te vragen. kost niks.meer dan de gang naar dit elftelingkasteel in Zaandam.