De bereikbaar van het stationsgebied en het Stadhuis in Zaandam heeft zich ontwikkeld van een kinderziekte tot een chronische aandoening. POV-raadslid Perry van der Velde “is het zat”, hij vertelde in de raad van Zaanstad dat hij in 2016 voor het eerst vragen over de zaak stelde. En nu weer, “en over drie maanden zit ik hier weer.”
Waar in het verleden wethouders wegkwamen met beloftes over beterschap en toezeggingen over snelle reparaties lijkt die route niet langer bewandelbaar. Wethouder Breunesse (GL) was ook gefrustreerd: “Natuurlijk willen we die roltrap, maar het materiaal is er niet. Er is personeelsgebrek en materiaalgebrek.”
Hek
Eén van de geplaagde roltrappen is het exemplaar naast de ingang van het Stadhuis die van het busstation omhoog gaat. Dat wil zeggen: omhoog zou moeten gaan, want er zit al maanden geen beweging in het ding. De Orkaan schreef erover medio december, toen werkte de roltrap al weken niet. En nu nog steeds niet. En voorlopig ook niet. Zaanstad:
De roltrap is buiten werking vanwege veiligheidsoverwegingen. Dat geldt ook voor het gewone gebruik als trap. Er is per ongeluk schade aan de roltrap toegebracht door derden, waarbij scherpe delen van steigeronderdelen in de trap zijn gekomen. De gemeente Zaanstad is druk bezig met alles wat nodig is om de trap zo snel mogelijk te herstellen. Helaas zal dat nog enige tijd duren, ook omdat onderdelen die nodig zijn voor de reparatie, in deze tijd heel lastig zijn om aan te kopen.”
Al maanden buiten werking en het duurt dus nog enige tijd. De roltrap is zowel boven als benden afgesloten met een hek.
Dak
De roltrappen richting het centrum bij de Hermitage wil Zaanstad vervangen door exemplaren die wel werken. Het college was al op reis geweest om te kijken of het elders wel werkte. Breunesse: “Ik kan het niet mooier maken dan het is. We zijn in Almere geweest en daar deden twee van de vier het niet.”
Daar werd hij dus ook niet vrolijk van, roltrappen met een dak om ze tegen de weersinvloeden te beschermen, zullen nog op zich laten wachten: “het heeft wat tijd nodig.”
Van der Velde: “tot over drie maanden”.
Lees ook:
- 30 januari 2024, 17.38 uur: alle roltrappen stationsgebied Zaandam kapot (en lift ook)
- Roltrap busstation Zaandam ‘afgehekt’ (16 december, 2023)
Door Piet Bakker. Bronnen: Zaanstad Beraad, vragen POV, eerder nieuws op De Orkaan, foto: Jan Schoen (boven, afgehakte roltrap van busstation naar Stadhuisplein) en De Orkaan (onder).
Je kunt m.i ook niet verwachten dat een roltrap buiten, dus ook in kou/hitte regen/sneeuw, blijft functioneren. Normaal staan ze altijd binnen in een winkelcentrum o.i.d. Deze zien er precies hetzelfde uit, ben geen expert verder maar misschien bestaat er wel een variant die wel buiten kan staan.
Geen materiaal en geen personeel, dat heb ik eerder gehoord en gelezen. Kan niet zo snel op de naam van dat bedrijf komen…. O ja, de NS!
@Jee Jacobs: Wat heeft NS hier nu weer mee te maken. Lees je eerst eens in, voordat je onzin gaat uitkramen. Hieronder de punctualiteitscijfers van NS en andere vervoerders. Een trein is vertraagd als deze 3 of meer minuten vertraging heeft op een aankomststation. Terwijl in andere Europese landen 5 minuten vertraging wordt aangehouden voordat een trein te laat is. NS meet erg streng voor zichezelf en dan nog 93,6% op tijd rijden. Dat wordt nergens gehaald.
93.6% NS
94.1% Arriva
90% Keolis
100% RRReis
100% DB Regio
100% NMBS
100% Qbuzz
50% Eurobahn
100% Breng
50% NS International
100% VIAS
100% NS-Int