Na 47 jaar onafhankelijkheid
Tegenwoordig worden allerlei discussies gevoerd over de vraag “waar staat Suriname nu als land in het noorden van de Atlantische oceaan”.
Nederland heeft met de kolonisatie van Suriname en de rode draad van het slavernijverleden een gouden eeuw gekend. Daar heeft Suriname nauwelijks van geprofiteerd, ofschoon Suriname jarenlang een wingewest was van Nederland. Dat is geen nieuws, maar een harde feitelijkheid. Opeenvolgende regeringen zijn blijkbaar niet in staat geweest om op een duurzame wijze en met kracht Suriname tot ontwikkeling te brengen een goede toekomst te bieden. Het was allemaal een soort van ”houtje touwtje” met als gevolg dat er steeds meer verzet kwam in het land van allerlei bewegingen, dat uiteindelijk culmineerde in de bekende staatsgreep van 1980. Er is dus nooit rust en stabiliteit in het land geweest en dus ook geen ontwikkeling op sociaal en economisch gebied, altijd en alleen maar “dyugu dyugu” ( onrust ). Tot op dat moment hebben ze dus nimmer stabiele regeringen gehad die op een volwassen en zelfstandige manier zaken konden doen met het voormalige moederland, Nederland. Eigenlijk mag worden vastgesteld dat de onafhankelijkheid, de srefidensi, de merdeka of hoe je dat ook wil noemen veel uitdagingen met zich heeft meegebracht voor ons geliefde Suriname. Al jarenlang wordt er aandacht van Nederland gevraagd voor compensatie van het leed dat door het kolonialisme de slavernij en de slavenhandel in Suriname is veroorzaakt.
Er worden allerlei schijnbewegingen gemaakt om tot een oplossing van dit vraagstuk te komen. Een vraagstuk waarvan het einde helaas nog niet in zicht is. De herstelbetalingen van de AOW gelden, met of zonder terugwerkende kracht. Het blijft allemaal stil om na verloop van tijd wanneer deze of gene wakker is geworden weer aan de bel te trekken bij de Nederlandse regering die ons vervolgens weer aan het lijntje houdt, zoals vandaag de dag het geval is. Er is een aantal steden en instanties dat terecht excuses heeft aangeboden voor het tijdperk van de Nederlandse slavernij in Suriname, maar de regering Mark Rutte zwijgt nog in alle talen en maakt alleen maar schijnbewegingen. Dank aan die gemeenten en hopelijk laat de in beginsel rode gemeente Zaanstad spoedig wat van zich horen. Hopelijk komt er enige opleving met de publicatie van het verzoek dat aan mij is gedaan om iets te schrijven aan de vooravond van de viering van de onafhankelijkheid van Suriname, 47 jaar geleden. Een opleving in de zin van herstelbetalingen van het slavernijverleden, een adequate reparatie van het AOW-gat alsook een aantal miljoenen donatie van Nederland aan Suriname om het gedane leed van onze voorouders te verzachten. Een door Nederland gefinancierd en goed doordachte, met de betrokkenen afgestemd multidisciplinair programma om de tot vandaag nog doorwerkende negatieve invloeden van slavernij en slavenhandel te neutraliseren. Pas dan kan de onafhankelijkheiddag van de republiek Suriname op 25 november groots en ordentelijk worden gevierd!
Duitsland heeft geen herstelbetalingen hoeven doen na wo2. in tegendeel: USA heeft miljarden in de economie gepompt. onze oosterburen noemen dit het wirtschaftswunder. juist de opgelegde herstelbetalingen na wo1 hebben mede geleid tot wo2.
Na de tweede wereldoorlog moest Duitsland haar excuses bieden en herstelbetaling doen aan landen die zij onrecht had gedaan. Het zelfde gold ook voor Japan, terwijl aan wederopbouw van deze landen was gewerkt. Nederland eiste van beide agressors excuses voor het leed dat haar was aangedaan. Net zoals de neonazi’s de holocaust ontkennen, ontkennen veel Nederlanders de misdaden die Nederland in de kolonies heeft begaan. Anderen accepteren de beschuldigingen maar wassen de handen in onschuld omdat zij er toen niet bij waren. Gelukkig zijn er veel meer mensen die de weten wat voor leed Duitsland heeft veroorzaakt. De hedendaagse Duitser erkennen hun fouten, waarom niet Nederland. Wat Nederland in Suriname aangericht heeft is bijna te vergelijken met wat de Duitsers met de Joden in concentratiekampen hebben gedaan. De slaven werden alleen niet massaal vergast, maar voor de rest moesten ze net als de joden onder erbarmelijke omstandigheden van ochtends vroeg tot avonds laat keihard werken met weinig voedsel. Slaven die dreigden te vluchten werden tijdens en na werktijd als honden aan de ketting gelegd en dat acht tot negen generaties lang. De joden in de concentratiekampen hebben ooit vrijheid gekend, maar mijn voorouders hebben hun hele slavenleven vrijheid nooit gekend. De Nederlanders moeten daarom niet raar opkijken als Nederland herstelbetaling moet doen.
Het antwoord op de vraag of de hedendaagse Nederlanders daarvoor moeten opdraaien is ja, want alle Nederlanders zijn direct of indirect beter van geworden.
Men gaat vaak uit van de winst die de kolonies hebben opgebracht, terwijl men het menselijk leed vergeet dat niet in cijfers is uit te drukken. Zelfs tot aan de tweede wereld oorlog bleek Suriname een geschenk uit de hemel te zijn voor Nederland en de geallieerden. Tachtig procent van de vliegtuigen van de geallieerden werden gemaakt van Surinaamse Aluminium. Mijn recente grootouders hebben indirect ook bijgedragen aan de vrijheid die Nederland nu kent.
Wat hebben Surinamers daaraan overhouden? Niks want Nederland verkocht het bauxiet aan de Verenigde Staten voor 10 cent per ton.
Hoezo hoeft de hedendaagse Nederlander geen excuses te bieden en geen herstelbetaling te doen aan Suriname
Er kan geen discussie zijn over het gegeven dat veel mensen in de loop der eeuwen veel onrecht is aangedaan. Sommige groepen meer dan andere. Het is echter onzin om een willekeurige Spanjaard, Fransman of Duitser zijn excuses aan mij te laten aanbieden voor het leed dat mijn voorouders is berokkend door zijn voorouders, if any. Dergelijke erfzondes zijn contraproductief en leiden tot niks goeds.
Mijn Nederlanderschap alleen geeft mij geen recht op excuses. Datzelfde geldt voor Surinamers. Nederlanderschap alleen betekent ook helemaal niet per se dat ik op enigerlei wijze heb geprofiteerd van slavernij, dat zul je voor individuen dan hard moeten maken. Omgekeerd zul je ook hard moeten maken dat een individuele Surinamer is benadeeld door de slavernij. Zoals we in Nederland nieuwkomers hebben die niets te maken hebben met Neerlands koloniale verleden, zul je dat ook in Suriname hebben.
Zoals ik het Nederlandse eindeloze gemekker om excuses van de Japanners vermoeiend vind, vind ik dat ook van de mensen die mogelijk(!) nazaten van slaven zijn. Daarmee ontken ik het leed niet, maar aan alles zijn grenzen. Gelukkig dat de nazaten van Oud Griekse, Romeinse, Arabische en overige slaven zich daar nog niet hebben gemeld.
In sommige streken hebben mensen meer historisch besef dan goed voor ze is. Denk aan de Balkan, waar men zich nog druk maakt over veldslagen van eeuwen geleden.
Uit Suriname zijn grondstoffen gehaald, misschien wederrechtelijk. Maar wat zouden de Mongolen als schadevergoeding moeten betalen, denk je? De Timoerezen en Romeinen?
Terecht moet de regering van Nederland de excuses aanbieden voor alle verschrikkingen aangedaan aan de nakomelingen van de Afrikaanse slaven. Reparatie van AOW en opgebouwd pensioen zijn vanzelfsprekend. Andere vergoedingen hangen af van de toenmalige omstandigheden en historie van de slaven. De meerderheid van de Nederlandse bevolking wist niet of nauwelijks, wat er zich afspeelde in de koloniën. De reders, aandeelhouders en regenten echter wel! Zij hebben er grof aan verdiend. Helaas hebben veel Europese landen hetzelfde gedaan! Dat Suriname nu actief geholpen moet worden om vooruit te komen, is terecht. Daar moet Nederland met geld en knowhow in voorzien. Justitia, Pitas en Fids.
Wat ik lastig vind is dat de Nederlandse bevolking als geheel genoemd wordt, tegelijk ook beperkte groepen uit de toenmalige bovenlaag en Nederland als staat. Wie moeten die betalingen nu gaan doen? En horen de nu Nederlandse nazaten van slaven daar ook toe, net als de nazaten van veenkolonialen? Gaan die betalingen dan ook naar de nazaten van Surinaamse slavenhalers en hun hulpjes?
Helpen met knowhow kan door sommigen al snel worden uitgelegd als neokolonialisme.
Hoever gaan we trouwens terug? De Turken gaan betalen voor de slavernij in het Oostelijk Romeinse Rijk? Nazaten van Barbarijse kapers voor hun slaven? De Fransen voor de Nederlandse dienstplichtigen die in Rusland zijn achtergebleven? De Grieken voor ... enz. Wordt nog een gedoetje.
Of worden alleen herstelbetalingen geëist van mensen die daarvoor gevoelig lijken te zijn?
Slavernij is er altijd en overal geweest, in diverse vormen. Dan is iedereen tegelijkertijd nazaat van slachtoffers en daders.
Wel fijn dat iedereen nu weer lekker kan kijken naar voetbal in de Qatarese stadions. Hypocrisie. Zijn de voetballers daar nu medeschuldig?
In welk vorm dat ook is slavernij en slavenhandel niet goed te praten. Als je een Jood of een zwarte Surinamer zou je anders praten. Niet omdat slavernij al bestond, Nederland het recht had om mensen te onderdrukken, mishandelen en zelfs levend te verbranden. Met de vergelijkingen die het goed wilt praten, geeft je aan dat je een type bent die de waarheid niet wilt horen. Als je een Duitser was zou je de holocaust ook ontkennen.
Ik heb bedacht dat ik bovenstaande idiotie toch niet over mijn kant wil laten gaan.
Als meneer even wat beter had gelezen, dan had hij gemerkt dat ik nergens beweer dat Nederland het recht heeft gehad mensen dergelijke dingen aan te doen. Overigens was het niet de staat die de mishandelingen uitvoerde, dat waren individuen waaronder Nederlanders.
Het stukje over een holocaust ontkenning is eigenlijk te potsierlijk om op te reageren, maar ik doe dat desondanks. Ik ben geen holocaust-ontkenner en heb nergens zoiets beweerd. Dat Plein daarmee komt is dom en vilein. Slim is echter de toevoeging "als Duitser", omdat het een aangifte net aan voorkomt.
Wat een sakkerse oen!
Goede middag
Het schrijven van deze meneer , daar heb ik moeite mee. Ten eerste wat Suriname de laatste jaren heeft gepresenteerd is naar mijn mening nihil.
Er is ongelooflijk veel kapitaal naar Suriname gestuurd, en nog loopt het niet vlekkeloos wat betreft de regering, constant de begroten niet nagekomen ,eigen broek op houden gaat niet goed!
Wat er is gebeurd in het verleden is niet goed te praten!!!,maar steeds terug komen om een betaling te eisen is grenzeloos over dreven. Met alle respect, ik zou zo niet willen leven met de vraag wanneer krijgt Suriname een schadeloos stelling door de slavernij.
Zou zeggen ,ga eens na , hoe je geld kan verdienen met werken , en maak Suriname een prachtige land, waar je trots op kan zijn!!!!!
Misschien sla ik de plank wel mis met mijn verhaal, daarvoor mijn excuses , maar zo kijk ik er wel tegen aan!!!.
Wanneer de regering van Nederland de gruweldaden van de tweedewereldoorlog gedenkt, zijn Surinamers er solidair mee .
Waarom mag Suriname geen herstelbetaling eisen ivm het slavernij verleden?
Over werken gesproken.
Weet je hoeveel Surinamers in Nederland , door te werken, de schatkist van Nederland spekken? Als er geen slavernij was, was Nederland vandaag de dag niet schatrijk.
De slaven hebben zonder loon, maar wel met marteling , verkrachting, vernedering ect etc gewerkt en wel onder alle weersomstandigheden.
Mogen de nazaten van deze slaven dat loon en schadevergoeding niet opeisen?
Dat "Nederland" schatrijk is wil ik wel even nuanceren, want dat verschilt nogal per persoon. Overigens is ook Suriname schatrijk met al die bodemschatten. Het zou beter geëxploiteerd moeten worden.
Verder ben ik nog wel benieuwd naar de kosten en baten, als we het daar toch over gaan hebben. Ben erg benieuwd hoe dat per saldo uitpakt. Graag een onderbouwing van de claim.
Vervolgens ben ik benieuwd wie aan wie iets moet gaan betalen, waar dat geld dan heen gaat en of we daarna definitief klaar zijn met die eisen.
Ik verwacht een flink deel van de kosten door te kunnen schuiven naar de Duitsers, Fransen en Spanjaarden, die hier tenslotte flink hebben huisgehouden in de afgelopen eeuwen. Nog wel een reservering maken voor de Belgen ivm de zesdaagse veldtocht.
:)
Er wordt door deze man, wel heel heel weinig de hand in eigen boezem gestoken.
Ter aanvulling: burgemeester Hamming heeft tot tweemaal toe tijdens Keti Koti namens Zaanstad publiekelijk excuses aangeboden voor de rol van de Zaangemeenten bij de slavernij.
Geen boter bij de vis, burgemeester Hamming.
En Roël, een goed stuk.