Hilde Gründemann, hoofd Gebiedsontwikkeling bij Rochdale, dropte een bommetje in het Zaanstad Beraad. Als de raad het bestemmingsplan Badhuisweg niet goedkeurt, stapt Rochdale (“na 10 jaar en één miljoen aan kosten”) uit het project. Het was ‘erop of eronder’ volgens de woningcorporatie: “Aan ons geduld komt een eind. Als de raad deze stap niet kan, durft of wil nemen, dan geven wij het op. De lokatie gaat dan naar de hoogste bieder.”

Het dreigement bleek achteraf overbodig. De meerderheid van de raad gaf een positieve zienswijze af. Het bestemmingsplan lijkt probleemloos de raad te kunnen passeren. Wel wil wethouder Tuijn een draagvlakmeting organiseren om betaald parkeren in te voeren in de buurt.

Het dreigement van Rochdale drukte de discussie die in het Zaanstad Beraad werd gevoerd naar de zijlijn. Bewoners spraken zich tijdens de inspraak uit over het plan, waarbij de negatieve oordelen overheersten. Het plan zou verkeersdrukte en parkeerproblemen veroorzaken, de komst van alleen 120 sociale huurwoningen zou de ‘woonmix’ negatief beïnvloeden en van participatie was geen sprake geweest.

‘Participatie een farce’

Eiland-bewoner Johan Dessing: “120 social huurwoningen is veel te veel. Het plan werd bij ons over het hek gegooid, de participatie is overgeslagen. We kregen alleen informatie achteraf.” Dessing beschuldigde Rochdale er ook van een rapport waarin gesteld werd dat het pand van ‘onschatbare waarde’ was, te hebben weggemoffeld. Het zaakje ‘stonk’ volgens Dessing.

Insprekers vonden dat hun recht op bezwaar en beroep ernstig werd beperkt doordat de ‘coördinatieregeling’ is gebruikt, bezwaarmakers kunnen nu alleen nog naar de Raad van State. Eilandbewoner Heerschop: “Belanghebbenden worden op deze manier onfatsoenlijk behandeld door de gemeente. In 2021 werd een finaal plan gepresenteerd, serieuze suggesties zijn niet meegenomen, de participatie was een farce.”

Piet Keijzer, ook Eilandbewoner, was wel voor: “het is een goed plan ondanks alle problemen”. Het parkeerprobleem is er nu al volgens hem. Hij wilde een ander aansluiting op de Provincialeweg, 30 km op autobrug, aanvoer van bouwmateriaal via het water, een buurtbus, een ontmoetingsruimte in de plint van het nieuwe plan en een groter deel van de woningen toewijzing aan doorstromers van Zaaneiland.”

Positieve zienswijzen

Anna de Groot (SP) vond 120 sociale huurwoningen een prima plan. Ook Lars Drenth (groep Lassooij) was positief, maar bouwmaterialen zouden wat hem betreft over water moeten worden aangevoerd. Flip Hoedemaeker (D66) steunde het plan ook, maar wilde OV op het Eiland en een draagvlakmeting voor betaald parkeren. Sietse Oppenhuizen (CU) was voor vanwege de doelgroep en wilde wel een ontmoetingscentrum voor de buurt. Jaap Keijser (POV) was ‘gematigd positief’: “de noodzaak van woningbouw is leidend. 120 sociale huurwoningen zijn heel erg nodig.” David van Marlen (GL) was positief en vond dat het Eiland wel een impuls nodig had: “De afspiegeling in de buurt gaat meer lijken op Zaanstad als geheel.”

Ook Tjeerd Rienstra (VVD) is voor, alhoewel hij vond dat er te weinig rekening was gehouden met parkeren, ook hij pleitte voor een snelle draagvlakmeting in de buurt. Melchior Mattens (PvdD): “die 120 sociale huurwoningen moeten snel gerealiseerd worden (maar houtbouw was mooier geweest).” Khaan Kuk (DENK) gaf een positieve zienswijze: “de woningen zijn hard nodig”. Geert Rijken (PvdA) was voor 120 sociale huurwoningen (en een ontmoetingsruimte voor de buurt). ook hij was voor een snelle draagvlakmeting. Hans Kuyper (ROSA): “120 woningen toevoegen op zo’n mooie plek, de laatste keer dat dat gebeurd is, was bij de Beatrixtoren.”

Houtbouw

Marc Wit (CDA) stribbelde tegen: “we pikken alles, er was geen participatie, geen startnotitie, project begon als donderslag bij heldere hemel, cultuurhistorisch erfgoed wordt gesloopt (en belangrijk rapport wordt ons onthouden), waarom beton in plaats van hout”. Van Wit mocht het wel terug naar de tekentafel. En “laat Rochdale het maar op de markt gooien. Stoppen met deze trein.” Ook Peter van Haasen (PVV) was negatief: 120 sociale huurwoningen is te veel en te massaal. er komt een gebrek aan parkeerruimte en een gevaarlijke verkeerssituatie bij Hogerwal.

Wethouder René Tuijn (PvdA) vond het ‘een heel mooi plan’ alhoewel hij de participatie als een ‘valse start’ kenmerkte. De ontmoetingsruimte wordt voor de hele buurt. Hij zag geen problemen bij het nu al organiseren van een draagvlakmeting om betaald parkeren in te voeren. OV op het Eiland “zou fijn zijn” aldus de wethouder maar dat moet dan in een concessie worden geregeld. Vervoer over water wordt door hem ‘meegenomen’.

Door Piet Bakker. Foto boven: De Orkaan. Onderste afbeelding: plannen Rochdale.