Op de tekeningen van Inverdan, de Buiging, de Slinger, Stadhuisplein of spooroverbouwing zijn ze niet te vinden.
Maar ze zijn er wel: vier forse rood-witte roadblocks die de voetgangers van het fietspad moeten weren op de nieuwe route over het spoor in Zaandam.
De eerste roadblocks bij Mediamarkt en Primark, aan het eind van het Smidspad, spotten we al eerder. Maar deze twee kleintjes kregen gezelschap van twee forse nieuwe rood-witte voetganger-verdrijvers ter hoogte van de Bagels & Beans en het Stadhuis (zodat ambtenaren, raadsleden en B&W niet door een rijwieler geschept worden).
Het verdrijven van de voetgangers lukt maar matig. Volgens ons zit er niks anders op dan het hele stuk tussen de Hermitage en de nieuwe fietsenstalling te voorzien van roadblocks of een soort Berlijnse Muur. (Zou Sjoerd Soeters deze rood-witte invasie in zijn groene paradijs eigenlijk wel okay vinden?)
Er vandaag weer overheen gefietst. Scheiding tussen fiets- en voetpad kennelijk volstrekt onduidelijk. Weer wat bijna-botsingen en veel ontwijkingen en op de rem stappen. Ik dacht eerst: misschien moeten er 76 roadblockstukken bij, en drie verkeersregelaars, een paar paaltjes en enkele cryptische verkeersborden, en een ambulance stand-by.
Maar misschien moet sneller verkeer gewoon maar even wat voorzichtiger doen en rekening houden met een ingewikkelde situatie ter plekke. Je moet niet alles willen reguleren. Was wel beter geweest als de inrichting wat handiger was gepland.
Ze hadden beter wat rood witte tape op de trottoirbanden kunnen plakken, het voetpad wordt nu wel erg smal.
Kan de hele route (of een groot deel) niet met een mooi metalen groen hek afgescheiden worden.?
Dat is heel wat mooier dan die rood-witte blokken.
Eén voordeel hebben die blokken wel: het is een verfrissend gezicht dat rood en wit tussen al dat saaie groen van Zaanse Schans 2.0. Alleen voor toeristen wordt het nu wel lastiger om het Huisjeshotel goed op de foto te zetten.
Zoveel projecten in Zaanstad lijken op zich nuttig, soms zelfs ook mooi, maar moeten na opening worden aangepast, afgeplakt, dichtgemetseld, omgebogen, geschilderd, verplaatst, uitgesteld, verwijderd of afgesloten. Zo wordt alles alsnog houtje-touwtje, met plakband, afdekzeil, rare paaltjes, waarschuwingsborden en gele verf en plastic roadblocks.
Nou gebeurt me dat thuis ook hoor, na een klusje: tóch even iets aanpassen. Maar de gemeente heeft toch professionele planners en projectleiders in huis?
Ik zou er nog wel een paar verkeersregelaars bijzetten voor alle zekerheid!
Gaat niet meer, verkeersregelaars zijn op. Misschien een idee om de verantwoordelijken als verkeersregelaar in te zetten, voor dat werk zijn ze volgens mij beter geschikt.
Ik vind de rood wit blokken wel goed kleuren bij het Zaans groen van het stadhuis. Nu nog Italiaanse cafeetjes of ijs en we hoeven helemaal niet meer naar het buitenland.
Zo jammer dit.... Typisch gevalletje Zaanstad... Er worden overal prachtige, dure taarten gebakken en vervolgens is er altijd wel weer een dwalende geest in 't gemeentehuis die besluit er bedorven slagroom overheen te spuiten.....
Ik weet nog wel een leuk kleurtje voor het fietspad. Kanariegeel.
Laten we dat maar niet doen, we hebben al genoeg gele bruggen.
ze hadden die oude ingang van het station nooit moeten opgeven maar verbouwen tot looproute naar het station. Dan was die "bottelneck " er niet en hadden voetgangers en fietsers genoeg ruimte daar.
Is er ook bekend wie dit bedenkt? En of diegene een drank en/of drugs probleem heeft? Het kan ook zijn dat de verantwoordelijke tot de geestelijk wat minder bedeelden hoort. Hopelijk komen wij snel wat meer te weten
Het is moeilijk zoeken bij de verantwoordelijken, volgens mij zijn ze allemaal van het padje af.
Bekende kleuren(rood wit)hier zijn het blokken,op andere plekken zijn het plakstrips die constant los zitten.
Maar we houden de moet er maar in.....!
Hoelang blijft deze fietsdeskundige (😂🤣) verantwoordelijke nog in dienst?
Misschien ook wel wat voor de afscheiding voor fietsers op de Beatrixbrug en de Wilhelminabrug.
eeuhh wat tof....lijkt me ook wat voor het fietspad op en door de Zaansche schans plus kalverringdijk. kom maar door met die blokken.
Als je vanuit de Mediamarkt richting station loopt, en je neemt per ongeluk een brug te ver, word je gedwongen op het fietspad te blijven lopen omdat je door de 'Zaanse Muur' niet meer het voetpad op kan. Als men deze blokken om en om met tussenruimte zou neerzetten geef je verdwaalde voetgangers de kans om aan deze verkeersgevaarlijke situatie te ontsnappen.
Waarschijnlijk is deze situatie ontsproten (zoals zoveel rare verkeerssituaties) aan het brein van een ambtenaar die zich verplaats in een auto met chauffeur. :-) Op één of andere manier schijnt er in Zaandam steeds iets fout te moeten gaan als er fietsers bij betrokken zijn. Is het telkens dezelfde ambtenaar die er bij betrokken is, of gaat er iets fout met de beoordeling van de plannen in de betreffende afdeling? Misschien iets voor een der politiek partijen om eens uit te zoeken.
Tja, zou het zo blijven? Hebben jullie hiernaar geïnformeerd? Of is het, net als de Haarspeld, tijdelijk. Tijdelijk voor vijf jaar...
Wij hebben er uiteraard naar geïnformeerd bij verkeerswethouder Gerard Slegers. Zodra daar antwoord van is, maken we een nieuw artikel. Overigens: alles is tijdelijk...
Vraag Slegers dan meteen, wat te doen aan de onlogische afsluiting op het Smidspad: Als je halverwege op het voetpad buiten de hekken van de Hermitage gaat lopen of rijden met een rolstoel of kinderwagen, kom je automatisch links van de blokken uit, dus op het fietspad. Om weer op het voetpad te komen, moet je daar een onlogische route nemen, eerst naar rechts, dan een bruggetje over en dan naar links richting station.
Daarbij komt, dat - wanneer ze weer mogen en willen komen - toeristen natuurlijk weer tegen het hek voor het Inntelhotel voor een foto gaan staan, op het fietspad. En het geluid van een fietsbel herkennen ze ook al niet als waarschuwingsteken... Het is me wat.