“De Coenbrug was en is veilig.” Dat heeft Rijkswaterstaat al eerder gezegd over de bruggen in de A8 en ze hebben dat nog eens herhaald in een gesprek met wethouders Hans Krieger van Havens & Vaarwegen en Gerard Slegers van Mobiliteit van Zaanstad.
De risico’s die betrekking hebben op geluidschermen, constructie en bruginstallatie zijn inmiddels verholpen. Voor de voegovergangen – de overgang tussen de stalen constructie van de brug en de weg zelf – worden aanvullende maatregelen voorbereid aldus het persbericht van Zaanstad.
ZIE ONDER VOOR UPDATE
In april bleek na onderzoek van NH Nieuws dat er veel achterstallig onderhoud bij de bruggen was, waarop partijen vragen stelden en B&W een ongeruste brief naar Rijkswaterstaat stuurde.
Rijkswaterstaat stelde toen ook al in een reactie dat de “veiligheid van onze infrastructuur niet in het geding is“. In het persbericht wordt dit nogmaals herhaald (en krijgen ‘de media’ de schuld):
“In de media werd aangegeven dat er sprake zou zijn van zeer ernstig achterstallig onderhoud en onacceptabele risico’s met grote gevolgen voor de veiligheid. Volgens Rijkswaterstaat is de veiligheid van infrastructuur, ook van de Coenbrug, niet in het geding. Zo heeft de minister onlangs ook in een brief aan de Tweede Kamer laten weten. Rijkswaterstaat monitort actief de staat van de infrastructuur, ook in Noord-Holland. Als er een onveilige situatie is, grijpt Rijkswaterstaat direct in.”
In juni werden ‘inspectiewerkzaamheden‘ bij het viaduct in Koog a/d Zaan verricht die opnieuw tot onrust leidden omdat er geconstateerd werd dat er delen van het beton los waren geraakt.
UPDATE
Die inspectie door bureau Arcadis (pdf) maakte duidelijk dat door loszittend beton op meer dan 60 plekken er ‘acuut gevaar’ was voor mensen en voertuigen onder het viaduct.
Donderdag 19 juli wordt de zaak ook in raad besproken. De SP, PvdA en VVD hebben dat op de agenda gezet. De POV zou het liefst al eerder een spoedvergadering over de zaak houden.
Foto: Ad van den Berg