Eenrichtingsverkeer per 1 november van de Padlaan in Krommenie stuit op veel weerstand in het dorp.
Via een peiling via Facebook hebben inmiddels bijna 2000 mensen hun mening gegeven. 1700 (86%) zijn tot dusver voor het handhaven van het (tijdelijke) tweerichtingsverkeer, 275 mensen zijn daartegen.
Het tweerichtingsverkeer is sowieso tijdelijk, de tijdelijke openstelling heeft te maken met riool- en bestratingswerk op het Weiver en de Zuidervaartdijk. In maart 2019 zou de weg weer eenrichtingsverkeer worden.
Zaanstad heeft tot een eerdere opstelling besloten omdat er klachten van aanwonenden van de Padlaan kwamen. Op 1 november gaat de weg vanuit de richting Wormerveer weer dicht.
Omdat Weiver en de Zuidervaartdijk afgesloten blijven moet nu alle verkeer rechtsaf en via de Kruisstraat het dorp in. Daartegen richten de bezwaarmakers zich.
De petitie is nog tot 27 oktober te ondertekenen. In de toelichting wordt ook gepleit voor een 30-km-zone als de weg in twee richtingen open zou zijn. Zaanstad heeft al laten weten dat zoiets ‘niet binnen het beleid past’ en bovendien kan dat nooit gerealiseerd worden voor eind maart.
Een verzoek om herzieining lijkt zinloos, het besluit is al officieel genomen, tot begin december kunnen bezwaren worden ingediend.
Enkele commentaren:
Ben voor 2 richtingen. Maar rechts moet voorrang krijgen. Zeker bij de vaartbrug. Je komt of ze laten je er niet tussen! En 30 km zone! En anders gaat er heelveel sluipverkeer over het Weiver, en dat zit het weer knel op de Zuiderhoofdstraat
Zelf woon ik aan de padlaan, en als ik op de fiets ben, duurt het soms 10 min om te kunnen over steken. En er word erg hard gereden! Want er zijn erbij die denken dat het een racebaan is. Toch ben ik voor, maar hoop dat er dan wel iets mee gedaan word, zoals drempels misschien.
Er is vorige week door de gemeente besloten dat de padlaan 1 richting verkeer blijft dus deze poll heeft geen enkele zin! 10.000 auto’s per etmaal door de padlaan is gevaarlijk met al die scholieren doener twee keer per dag door fietsen. Gelukkig ziet de gemeente dat in. Jammer voor degenen die wat om moeten gaan rijden maar geweldig voor de
Veiligheid en de bewoners van de padlaan en Badhuislaan en verder.Ik woonde tot begin van de maand op het Weiver en wat was het een verademing. Geen auto’s meer die met 60 voorbij je huis knallen. Want de meeste huizen in deze straat hebben dus geen voortuin…. ze knallen letterlijk langs je voorraam.
Ben bang dat er geen perfecte oplossing is, kiezen tussen twee kwaden.
hoe langer het duurt hoe meer verkeer:
Gelukkig weet de gemeente Zaanstad dat ook door de tellingen die ze gedaan hebben. Hopelijk voor de bewoners blijven ze daar de juiste conclussies uit trekken. Een goede oplossing is er niet zo een twee drie. Auto’s afschaffen zou het beste zijn. Of de Padlaan en Badhuislaan ondertunnelen. Wat zeker zou moeten is natuurlijk nieuwe wijken voorzien van hun eigen toegangswegen zoals het oude te duur verklaarde plan om een brug over de vaart naar PlanWilles te maken. Maar is het wel te duur als het gaat over woongenot en levensverwachting?
Als de bewoners van de Kruisstraat woedend kunnen zijn op de gemeente omdat de verkeersdrukte in hun straat weer het nivo krijgt van voorheen.. dan kunnen ze zich ook vast indenken hoe vervelend het is om aan de Padlaan of Badhuislaan te wonen nu het verkeer richtingen is. In 1992 werd al geconstateerd dat de drukte op de Padlaan zo groot was dat bewoning er eigenlijk niet kon en dat woningen aangepast moesten worden. Voor nieuwbouw zouden de regels verandert moeten worden of in ieder geval extra maatregels tegen fijnstof en geluid genomen moeten worden in de nieuwe woningen. De bewoners van de padlaan en badhuislaan merken dat echt. Er is veel meer fijn stof dat door de allerkleinste kiertjes de woningen binnen dringt. Vensterbanken zijn dagelijks roetzwart. Trillingen zijn 100% toegenomen. Er staan files in de spits, twee kanten op. Fietsen is levensgevaarlijk en oversteken heeft tijd nodig. Wie geen 3 dubbel glas heeft moet radio en tv veel harder zetten om programmas te kunnen volgen. In de nacht schrikt men wakker van de auto's die over de brug of over het kruispunt met de dorpsstraat heen racen. Tuinen en balkons zijn zeker tijdens de spits niet meer geschikt om te verblijven.
Hoe het komt de toenemende drukte? De gewenning van de automobilisten. Steeds meer Krommeniers en zelfs Uitgeesters gebruiken de Padlaan om bij hun huizen te komen of van hun huizen de snelweg op. Ook al wonen ze in de buurten achter in Krommenie. Het is namelijk de kortste route en mensen zijn wat dat betreft net olifanten. Hoe langer het duurt hoe mee verkeer.
Gelukkig weet de gemeente Zaanstad dat ook door de tellingen die ze gedaan hebben. Hopelijk voor de bewoners blijven ze daar de juiste conclussies uit trekken. Een goede oplossing is er niet zo een twee drie. Auto’s afschaffen zou het beste zijn. Of de Padlaan en Badhuislaan ondertunnelen. Wat zeker zou moeten is natuurlijk nieuwe wijken voorzien van hun eigen toegangswegen zoals het oude te duur verklaarde plan om een brug over de vaart naar PlanWilles te maken. Maar is het wel te duur als het gaat over woongenot en levensverwachting?
Bewoners van de Kruisstraat en het Weiver hoeven helemaal niet zo bang te zijn als de bewoners van de Padlaan en Badhuislaan omdat het gaat om bestemmingsverkeer. De bestemming bij die straten zijn zeer beperkt en de route is echt niet korter dus de olifanten zullen andere wegen kiezen.
Waarschijnlijk zijn de bewoners van de Padlaan en Badhuislaan blij dat er eerdaags weer een iets rustiger verkeersbeeld is. En we kunnen er donder op zeggen dat ze alleen nog willen dat hun straat een 30 km zone wordt. Geef ze eens ongelijk. Gebleken is namelijk dat het een richtingverkeer ook al flink is toegenomen sinds de bouw van Seandelft.
Ik wens alle bewoners van krommenie veel frisse lucht toe in een zonnig stil achtertuintje zoals het vroeger was..
B
Een grote bron van het kwaad is de armzalige doorstroming van de provinciale wegen. Dit zorgt voor teveel sluipverkeer. De brug is ongeschikt voor autoverkeer tezamen met fietsers en zou eigenlijk afgeloten moeten worden, dan maakt het geen flaus aus of de Padlaan tweerichtingsverkeer is.
Die paar keer dat ik dan vanuit de praxis naar rosariumplein moet, achja, als dan de provinciale wegen maar verbeterd worden.
Ik woon niet in Krommenie, maar het is van de zotte dat het verkeer door de kruisstraat (en de Vlusch) wordt gestuurd. Zelfs als je daar 15 rijd blijft het goed mikken als er fietsers zijn.