Er is weer eens een nuttig onderzoek gedaan, waarvan de uitkomsten recentelijk met ons werden gedeeld. Ditmaal gaat het om de positieve effect van het bezorgen van pakketjes op een centraal punt in plaats van bij iedereen aan de deur.
(Waarschuwing, de navolgende zin bestaat uit 96 woorden, red.)
De geadresseerde moet het dan zelf ophalen, in plaats van dat de immer gestreste en door tijdsdrukte geplaagde ZZP-bezorger bij iedere boom of voordeur zijn ronkende, NOx-uitstotende stinkdiesel moet stoppen om aan te bellen bij de ontvanger, die altijd net niet thuis of aan het poepen is zodat het pakket nog een keer moet worden aangeboden door een immer gestreste en door tijdsdruk geplaagde ZZP-bezorger die bij iedere boom of voordeur zijn ronkende, NOx-uitstotende stinkdiesel moet stoppen om aan te bellen, in de hoop dat dezelfde ontvanger niet weer zit te poepen en gewoon thuis is.
Geheel tegen de verwachting in waren de resultaten uitermate voorspelbaar, met een vrij groot ‘dat-voel-je-op-je-klompen-aankomen’-gehalte: natuurlijk is het beter voor het milieu als mensen die pakketjes zelf op een nabij gelegen centraal punt ophalen.
Een briljant idee. Maar is daar nou echt een onderzoek voor nodig om dat te bedenken?
Ik krijg als thuiswerker per dag soms twee brievenpostbedrijven aan de deur en drie verschillende pakketleveranciers. Het is haast een dagtaak geworden om een pakketje te ontvangen. Af kunnen halen bij een sigarenwinkel, pompstation of supermarkt is dan zo’n slecht plan nog niet.
Toch is het idee niet nieuw: als ik in de vorige eeuw een pakketje bestelde, werd het ook afgegeven op een centrale plek. We noemden die plekken POSTKANTOREN, bemenst door beëdigde ambtenaren.
Maar dat was achterhaald en ouderwets. Pakketten moeten nu nou eenmaal de volgende dag bezorgd worden.
Waarom eigenlijk? Moet echt elke bestelling gelijk de volgende dag in huis zijn? Zijn we als maatschappij zo ongeduldig geworden dat we niet meer een paar dagen kunnen wachten? Is het daarom nodig dat iemand ’s nachts werkt zodat wij ons de volgende dag kunnen kleden in een jurkje, jasje, jarretière, jaegerbroek, jacquet of jongensbroekje van internet? Een wildgroei aan bezorgbedrijven en een armada van bestelbusjes is het gevolg. Met bijbehorende CO2– en NOx-uitstoot.
Plan
De oplossing is even simpel als efficiënt en milieuvriendelijk: koop je spullen gewoon bij de lokale middenstand. Iedereen klaagt over de leegstand in de steden en het oppervlakkige winkelaanbod. Maar daar zijn wel zelf debet aan door onze online aankopen. Bestel daarom niet thuis maar fiets eens naar het centrum en koop lokaal. Kun je het zelfs passen voordat je het koopt, in plaats het terug te moeten sturen omdat het niet toch is wat je ervan verwachtte.
Bij gebrek aan een ouderwets Postkantoor is dat misschien de beste oplossing.
Remko Gerssens
De foto boven komt uit ons onvolprezen Gemeentearchief
Ik bestel online alleen nog als ik meteen zelf kiezen voor bezorging bij een afhaalpunt (nou ja, behalve bij een koelkast ofzo). Dat kan niet overal, ook niet bij bol.com, dat met veel leveranciers werkt en waar je tijdens het bestelproces vaak pas ziet of ze bij een afhaalpunt bezorgen. Die keuzeoptie zou elke webwinkel moeten aangeven.
Uit milieuoogpunt is het laten bezorgen van de pakketjes veel beter dan dat we deze allemaal op een afhaalpunt, of winkel, halen.
In 1 bus zitten snel 50-70 pakketten, terwijl er anders 50-70 auto's naar het afhaalpunt moeten rijden.
En de winkels, waar nu een lans voor wordt gebroken, moeten ook bevoorraad worden, dus grote vrachtwagens denderen door de woonwijken.
Maar daar denkt niemand over na....
Uit milieu oogpunt zul je wel gelijk hebben, besef je wel dat in die bus geen 50 á 70 pakketjes zitten maar gemiddeld tussen de 250 á 300.
De bussen van Postnl voornamelijk ZZP-ers zijn die met een goedkope oude witte bus niet lang niet aan alle euro-normen voldoet door de wijken racen en de motor continue laten draaien bij het bezorgen. Want iedere keer die diesel opnieuw starten is ook niet bijzonder goed voor de uitstoot.
Met een eigen bedrijf krijg ik soms tot wel 6 bezorgers per dag aan de deur. PostNL DHL, DHL express, UPS, DPD, Mikropakket, GLS. Ik zou het graag anders willen maar dan ben ik wel afhankelijk van de leverancier en die kijkt alleen naar de goedkoopste oplossing. (en ik naar de goedkoopste leverancier)
@ Erik Goed idee, de fiets. Alleen durf ik niet meer met mijn goede fiets vanuit Krommenie naar Zaandam te fietsen. in de laatste 4 jaar is mijn fiets 2 x gestolen. één keer in het centrum en één keer bij het station. Beide keren goed op slot.
Lopend? Vanuit krommenie echt te ver.
Openbaar vervoer? ja, zou een alternatief kunnen zijn. Alleen met zijn tweetjes van Krommenie naar Zaandam is al bijna 10 eu vice versa. Dan pak ik ondanks de hoge parkeerkosten wel de auto.
Ben ik 24/7 thuis en heb ik niks te doen? Ik werk vier dagen vanuit huis, en ik heb genoeg te doen.
Dat afhaalpunt is natuurlijk wel op fietsafstand. . .
Vroeger was winkelen een uitje. Nu is winkelen een bak stress en ergernis.
- parkeerplek zoeken
- parkeerplek gevonden
- parkeermeter zoeken
- parkeermeter gevonden
- wat is ook alweer mijn kenteken?
- terug naar de auto
- terug naar de parkeermeter
- voert kenteken en parkeertijd in
- krabt zich achter de oren, 6 euro voor twee uurtjes???
- loopt naar het centrum
- ontwijkt straatverkoper voor groene stroom
- ziet leuk jurkje in etalage
- loopt winkel binnen
- past jurkje maar is te klein groter is niet op voorraad
- verkoopster biedt aan het jurkje online te bestellen
- nee, toch niet loopt weer naar buiten en struikelt bijna over een fiets
- straatverkoper nummer 2 dring zich op met foto's van zielige aapjes
- negeer straat verkoper en praat in het Duits verder
- loopt schoenenwinkel in, ziet een paar leuke hakjes
- potverdorie weer mijn maat niet beschikbaar
- verkoper biedt aan de schoenen online te bestellen met gratis verzending
- tijd voor een kopje koffie met wat lekkers, strijk op terrasje neer.
- 15 minuten later nog geen koffie
- na 20 minuten eindelijk koffie met flauw stukje appeltaart
- 20 minuten later reken ik 11 euro af.
- terug naar de auto.
- ontwijkt subtiel telegraaf/NHD verkoper
- shit 8 minuten te laat bij de auto een aankondiging
moraal van dit verhaal. Ik bestel wel online en ik wil het thuis hebben.
Hallo Ilse
Doe dit hele verhaal nu eens op de fiets, of lopend
Of ben je 24/7 thuis en heb je niks anders te doen?
En dat centrale punt noemden we vroeger een winkel
Sorry, eerst stukje uitlezen