Om 18.30 uur vanavond – 19 december – is in het Amsterdamse stadhuis de Regioraad begonnen, daar komt het beleid van de Vervoerregio aan de orde. En ook de EBS-consessie in Zaanstreek Waterland.
Volgens de stukken hangt EBS een boete boven het hoofd. Dat agendapunt is voluit het ‘Regioraadsbrief Stand van zaken Implementatie concessie Zaanstreek-Waterland 2024.’
Al in oktober maakte het bestuur (waar Zaanstad’s wethouder Gerard Slegers verantwoordelijk is voor het OV) zich zorgen over het niet beschikbaar zijn van (elektrische) zero-emissie-bussen en over de dienstregeling.
De 193 ‘grote’ zero- emissie-bussen van VDL moeten nog geleverd worden (dat kan elk moment gebeuren), de laatste moet eind april 2024 uit de fabriek komen. EBS rijdt nu met dieselbussen uit Berlijn en oude bussen van Connexxion. Het laadstation in Zaandam is ook pas in april 2024 klaar. In plaats van de volledige dienstregeling te rijden (zoals beloofd) rijdt EBS “per 10 december zoveel mogelijk de volledige dienstregeling”. In de brief van Vervoerregio wordt over ‘beperkte rituitval’ gesproken waarbij ‘zo min mogelijk reizigers gedupeerd zijn’. Delen van het voervoersconcept ‘MeerPlus’ worden pas in loop van 2024 gerealiseerd, zoals het aanbrengen van panelen voor dynamische reisinformatie op haltes waar deze nu nog niet beschikbaar zijn.
2 miljoen
Dat wordt een boete, de Vervoerregio gaat checken of de tekortkomingen er nog steeds zijn (spoiler: ja die zijn er) en zal ‘kort na de jaarwisseling’ de “implementatieboete en een eventuele boete voor
tekortkomingen in de eerste maand van de concessie” opleggen. Als EBS verschrikkelijk goed haar best heeft gedaan kan de boete lager worden. Die eerste implementatieboete bedraagt 2 miljoen euro.
Dat EBS wegkomt zonder boete lijkt vrijwel uitgesloten. In oktober schreef Slegers aan EBS: “Helaas hebben wij afgelopen maanden weinig verbeteringen in het implementatieproces kunnen waarnemen. Sterker nog, op basis van de recent door u verstrekte planningen zijn onze zorgen alleen maar groter geworden.” Maar:
“In verband met deze (verwachte) Tekortkomingen zijn wij voornemens aan EBS na 10 december 2023 een Boete van € 2.000.000,- op te leggen. Wij kunnen evenwel besluiten deze Boete te matigen. Daarbij zullen wij in ieder geval kijken naar de mate waarin EBS erin slaagt de (verwachte) Tekortkomingen alsnog te voorkomen en de mate waarin en wijze waarop EBS de negatieve gevolgen van Tekortkomingen voor Reizigers zoveel mogelijk beperkt.”
Als een rit met diesel wordt gereden waarop ZeroEmissiematerieel zou moeten rijden (en dat zijn alle ritten) kan een boete van € 25.000,- per rit worden opgelegd. En daarnaast kunnen nog andere boetes worden opgelegd.
Tijdens de bijeenkomst sprak Jos Kerkhoven (DZ) namens de raad van Zaanstad over de grote zorgen over de EBS. Ook in Purmerend (“hoezo splinternieuwe bussen? De beloftes zijn niet nagekomen”), Volendam/Edam (“het is echt slecht dat dit zo doorgaan jagen we iedereen de auto in”) en Landsmeer (“vijf keer zoveel problemen, de basis is niet op orde”) is men niet te spreken over EBS. Veel raadsleden maakten zich zorgen over de veiligheid, het was ‘onacceptabel’. Ook werden er vragen gesteld bij het aanbestedingsbeleid: “kunnen we nog van ze af?” Slegers kreeg de opdracht ‘de duimschroeven aan te draaien’ bij het gesprek met EBS.
Slegers zag het commentaar als steun voor hem als hij morgen met EBS gaat praten: “we praten bijna dagelijks met EBS.” Het verbeterplan moet voor 1 januari af zijn. Maar alleen in ‘uiterste geval’ kan de concessie worden beëindigd: “maar ik hoop dat we daaraan niet hoeven te denken.”
De vergadering is hier live te bekijken (en later terug te zien).
Door Piet Bakker. Bronnen: stukken en vergadering RegioRaad. Foto: Gerard Slegers bij de Regioraad.
Het beste kunnen we in Nederland geheel afscheid nemen van deze omstreden Israëlische busmaatschappij. EBS (Egged Bus Services) verdient in de illegaal bezette Palestijnse gebieden aan het ov daar. EBS staat derhalve op een Europese lijst om GEEN zaken mee te doen.
Over een bord voor de kop gesproken. Personeel van EBS Zaanstreek-Waterland wordt vandaag in een nieuwsbrief "bedankt voor een goede start"! Verder in die nieuwsbrief: "Tot op het laatste moment is er met man en macht gewerkt om een goede start te maken en op heel veel aspecten is dit gelukt" en "De manier waarop we dit met zijn allen hebben gedaan, zelfs met hulp van collega’s uit andere concessies, is echt een groot compliment waard." Serieus, ze geven zichzelf een groot compliment! Leeft de directie van dit bedrijf wel op deze planeet? En moeten we hier dan verbetering van verwachten? Ik zou zeggen: zet de afzettingsprocedure en de voorbreiding voor een nieuwe aanbesteding alvast maar in werking.
De directie van EBS leeft in Israël. EBS is een omstreden bedrijf, dat nooit had mogen inschrijven.
Zo. Ff twee miljoen overgemaakt. De problemen zijn nu opgelost. Wat zegt u; niet? Nou ja zeg.
Ze mogen wethouder Slegers, de man met 2 petten op, ook wel een boete geven wegens wanbeleid!
Gelukkig heb ik een auto en een fiets en ben dus niet afhankelijk van het openbaar vervoer.
Wanneer gaan overheden, vervoerregio's, regioraden etc. nu eindelijk eens inzien en toegeven dat aanbesteden niet werkt in het OV (en in de publieke sector in het algemeen)? Het wordt alleen maar slechter, er kan moeilijk/niet ingegrepen worden en de leugen regeert.
Inderdaad. En al helemaal niet aan dit omstreden Israëlische bedrijf EBS, dat op een Europese zwarte lijst staat vanwege hun verdienmodel in de illegaal door israël bezette Palestijnse gebieden.
De ervaring is dat een lage aanbesteding prijs meestal samen gaat met slechte (secundaire) arbeidsvoorwaarden, materiaal en een uitgeknepen dienstregeling en dat de reiziger en het personeel daar de dupe van zijn. Jammer dat men kennelijk van de ervaringen in Waterland niet veel geleerd hebben
Ik heb het niet gezien maar ik gok op een taakstrafje voor de EBS top......
Ja, terug naar israël. En van daaruit verplicht humanitaire hulp verlenen aan de Palestijnen.
Ik ben op de helft van de weergave van deze vergadering gestopt met kijken en luisteren om mijn bloeddruk binnen aanvaardare kaders te laten blijven. 155 bovendruk en 95 onderdruk waren voor mij de grens. De CEO van EBS besluit even op het laatste moment om toch maar niet naar deze belangrijke vergadering te komen, maar zit volgens de voorzitter van de vergadering wel met zijn voltallige directie naar de livestream te kijken. Sorry dat ik het zeg, maar een roedel laffe hyena's is er niks bij. Hopelijk gaat portefeuillehouder Slegers het in zijn gesprek met EBS van woensdag ook hebben over het dienstenpakket voor de chauffeurs, dat bij de huidige bezettingsgraad VOLSLAGEN ONWERKBAAR is, voor ONAANVAARDBAAR VEEL WERKSTRESS zorgt en de DAGELIJKSE EXPLOITATIE ERNSTIG IN GEVAAR BRENGT c.q. TOTAAL ONBETROUWBAAR maakt. Vakbonden en OR tenslotte... waar bent u nu in hemelsnaam? Gooi verdorie in beide stallingen eens bussen voor de poort!
Ik vrees dat de overvloed aan hoofdletters in dit artikel de EBS top echt niet tot andere gedachten brengt………
Een boete van 2 miljoen gaat het ook niet oplossen....
Ik wil naar de stad, met de bus .Hoe kom ik nu in de stad voor kerstinkopen?
ik vrees dat je 2 uur voor de openingstijden bij een bushalte moet gaan staan en dan nog net even tijd hebt om in de stad inkopen te gaan doen, ga 13 uur weer bij de bushalte wil je er vrij zeker van zijn dat je voor het donker thuis bent. Overdreven? Nee hoor, het kan zomaar zijn dat er 3 of 4 bussen achter elkaar uitvallen, kijk maar eens in de reisplanner. 19 december viel drie keer achter elkaar de 67 uit, en daar rijden ze dan nog wel met nieuw materieel op.
Allereerst wil ik mijn diepe respect en bewondering uitspreken voor de buschauffeurs van EBS. Deze zouden allen persoonlijk uit handen van de heer Slegers een lintje moeten ontvangen voor hun moed en doorzettingsvermogen. Dagelijks proberen zij met beperkte middelen de dienstregeling zo goed als mogelijk uit te voeren terwijl ze van de gefrustreerde reizigers van alles en nog wat naar hun hoofd geslingerd krijgen. Wij mogen als reiziger blij zijn dat zij (nog) niet de handdoek in de ring hebben gegooid en zich zo voor ons in blijven zetten.
Mijn betoog en beklag hieronder is gericht aan Wilko Mol (CEO van EBS), Roel Salden (Algemeen directeur van de vervoerregio Amsterdam), Rob Mol (Directeur van VDL Bus & Coach) en Gerard Slegers (Wethouder ZNSTD en lid dagelijks bestuur van de vervoerregio Amsterdam). Zij moeten zich diep schamen en hun verantwoordelijkheid NU pakken. Al dat gelul over boetes daar komen we ook niet verder mee. Toon leiderschap en los de problemen op, bijvoorbeeld door te snijden in de dienstregeling. Beter een sobere dienstregeling dan iets wat mooi staat op papier maar een drama is in de werkelijkheid.
Als groot fan van het openbaar vervoer maak ik gemiddeld zeven dagen per week gebruik van de bus. Bij Connexxion had ik dan ook een 'Zaanstreek Vrij' abonnement waarmee ik werkelijk alle Connexxion bussen kon nemen, ook die naar Amsterdam Centraal. Begin december was ik toe aan een nieuw abonnement en begon ik mij af te vragen wat hier dan voor in de plaats zou komen. Niemand kon mij hier echt een antwoord opgeven, slechte communicatie dus... Uiteindelijk ben ik naar het OV loket op Amsterdan CS gegaan, die in Zaandam is namelijk al heel lang gesloten, en hier kreeg ik te horen dat ik voortaan een 'Randstad Noord' zoneabonnement moest kopen. Veel duurder en ik kon er op minder bestemmingen mee reizen.
Rond 5 december kreeg ik een mogelijke verklaring voor mijn duurdere abonnement. Mijn bushalte was voorzien van de nieuwe tijden en begeleidende tekst en daarop stond te lezen dat we voortaan 'Business Class' zouden gaan reizen. Ik was erg enthousiast, vol verwachting klopte mij hart. De deceptie was dan ook groot toen ik zondag 10 december mijn eerst rit met EBS maakte en ik in de werkelijk meest smerige en rammelende bus terecht kwam die ik ooit heb meegemaakt. Als je dan een concessie hebt gekregen en je moet noodgedwongen doorrijden met oud materieel dan is denk ik toch het minste wat je kan doen een bezem door de bus halen om een goede indruk te maken. Al moet je dit als directeur zelf doen... Overigens kwam deze bus uit Purmerend en was dus al langer in het bezit van EBS.
Afgezien van het bovenstaande heb ik nog veel meer om over te klagen maar laat ik mij beperken tot het uitvallen van veel ritten. Vanmiddag verliet ik om 16:30 mijn werk in Wormerveer om uiteindelijk om 18:55 thuis in Zaandam aan te komen. Aangekomen bij de bushalte bleek bus 69 (die lijn die tegenwoordig de halve Zaanstreek aandoet) niet te rijden. Informatie over de volgende ritten ontbrak dus besloot ik maar de trein te pakken. Eenmaal aangekomen op station Zaandam waren alle ritten uitgevallen richting mijn huis (394, 111 en 65). Ik ben toen even snel naar het stadhuis gelopen om te kijken of meneer Slegers nog aanwezig was, ik wou hem namelijk persoonlijk mee naar beneden nemen om hem getuige te laten zijn van dit drama. Helaas was hij waarschijnlijk al onderweg naar de vergadering in Amsterdam.
Mijn oproep aan alle betrokken CEO's, directeuren en de wethouder is een simpele. Jullie kunnen het hebben over boetes maar dit is een gevolg van jullie eigen beleid. De vervoerregio Amsterdam en ZNSTD hebben een veel te hoog eisenpakket neergelegd en EBS heeft hier vervolgens gretig op ingeschreven. Elektrische bussen besteld bij VDL die vervolgens ook weer gouden bergen beloofde. Marktwerking ten top!
Steek energie in het oplossen van de problemen in plaats van het uitdelen van boetes aan elkaar. Jullie zijn allemaal onderdeel van het probleem. Jullie zijn pas echte leiders als jullie nu rond de tafel gaan zitten en een schade beperkend plan opstellen zodat de reiziger weer enigszins weet waar hij aan toe is. Hopelijk leest één van jullie nog even snel de Orkaan op zijn mobiel tijdens de vergadering en geeft deze avond na het lezen van mijn reactie een andere wending.