PvdA en VVD (gesteund door een Kamermeerderheid) willen dat er ruim 10 miljard voor infrastructuur wordt uitgetrokken. Op het verlanglijstje staan uitbreiding van station Schiphol (PvdA) en de A8-A9 verbinding (VVD).
Nu al wordt er jaarlijks 5 à 6 miljard in het Infrastructuurfonds gestopt. Dat geld is voor een groot deel al gereserveerd, vooral voor onderhoud. Voor de komende 12 jaar ligt het programma grotendeels vast, de extra miljarden gaan over de periode na 2028.
Het AD meldt:
Het wensenlijstje van de VVD komt neer op meer asfalt. Kamerlid Barbara Visser: “Het gaat economisch beter en de filedruk neemt toe. Dus we moeten nu gaan kijken waar het echt gaat vastlopen.” Visser noemt naast de verbreding van de A20 ook de aanleg van een verbinding A8/A9 in Noord-Holland.
De plannen van de provincie concentreren zich nu op twee alternatieven (zie artikel in De Orkaan van gister): de Heemskerk-variant waarbij de Stelling van Amsterdam en de golfbaan gespaard blijven en de 0-plus-variant waarbij in Krommenie de N203 wordt aangepakt, er moet een verdiepte weg naast komen voor het niet-lokale verkeer (zie plaatje boven, hieronder de situatie nu).
In Krommenie krijgt de plus-variant weinig applaus. Het verdiepte deel is niet over gehele traject gepland waardoor een deel van Krommenie (bv. de Zuiderham) nog steeds veel geluidsoverlast zal ervaren. De overlast is onder in beeld gebracht, rood zijn Trias, de huizen langs de N203, de Dorpsstraat in Assendelft en de Weverstraat. Ook de rose stukken ervaren veel overlast.
Op donderdag 21 april is van 18.30 uur tot 21.30 uur een inloopbijeenkomst in Partycentrum De Admiraal in Assendelft. Projectteamleden van de Verbinding A8-A9 zijn die avond aanwezig om vragen te beantwoorden. Er zal geen toelichting op de rapporten worden gegeven of nieuwe informatie worden gepresenteerd.
Vanaf 15 april gaat de Velsertunnel voor 9 maanden dicht, wat voor extra drukte op de andere trajecten tussen Alkmaar en Amsterdam zal leiden.
Alles over de A8-A9 van De Orkaan hier lezen.
Ah joh, tegen de tijd dat die weg er ligt, rijden we allemaal elektrisch. En over de bereikbaarheid...die wordt echt niet beter als je de weg verplaatst.
Mooi hè elektrisch rijden, jammer alleen dat het nu nog niet veel minder fijnstof geeft.
Waarschijnlijk zal dat met de tijd verbeteren, maar daar zijn wel voorlopig nog niet.
Wat maakt iedereen zich druk, zeg. Alsof die weg er snel zal liggen....daar zijn we ook nog lang niet.
Krommenie wacht inderdaad al (langer dan) 40 jaar op een oplossing!
Voor de bereikbaarheid, leefbaarheid en de gezondheid van Krommenie is het van uitermate belang dat die 0-variant zo snel mogelijk de prullenbak ingaat. Fijnstof is echt niet zo feestelijk als het klinkt ...
Het is maar net wie je spreekt, denk ik. Ik kom uit Krommenie, ben bijna 40 jaar. Zo lang ik leef is de n203 al aanwezig en druk. Ik heb geen last van die weg en ik vind het alleen maar logisch dat bestaand asfalt wordt benut, in plaats van maar weer klakkeloos extra groen en polder op te offeren. Ik juich de 0-plus-variant toe!