RTL-nieuws heeft voor alle scholen in het voortgezet onderwijs in Nederland de cijfers van de onderwijsinspectie op een rij gezet.
Van de havo-vwo-scholen in Zaanstad krijgt het St Michael College de hoogste cijfers. Het Bertrand Russell en het Zaanlands Lyceum scoren ook een ruime voldoende.
Van de vmbo-scholen scoort het Saenredam College het hoogst. De Pascal-scholen staan onderaan.
De methode van RTL is gebaseerd op de methode-Dronkers, waarin naar de centraal schriftelijke eindexamens wordt gekeken.
Centraal schriftelijk
Het ‘rapportcijfer’ is gebaseerd op de cijfers voor de centraal schriftelijke eindexamens, gecombineerd met het percentage onvertraagde leerlingen, sociale en leervaardigheidsachterstand bij instroom, en het verschil tussen centraal schriftelijke eindexamens en schoolexamens (waarbij een groot verschil in het voordeel van de schoolexamens een nadelige score oplevert).
In Zaanstad zijn alleen havo/vwo- of vmbo-scholen. De scholen staan op volgorde van het RTL-cijfer, gemiddeld over de aangeboden niveaus.
Van de havo-vwo-scholen krijgt het St Michael College de hoogste cijfers, gemiddeld een 8.6. Het Bertrand Russell College en het Zaanlands Lyceum scoren met een 7.9 en 7.5 ook meer dan voldoende.
VMBO
Van de vmbo-scholen scoort het Saenredam College het hoogst, met een 8.3 gemiddeld over de drie vmbo-niveaus.
Het Pascal College en Pascal Zuid scoren met een 6.5 en een 6.9 iets lager.
Kanttekeningen
Er zijn wel enkele kanttekeningen te plaatsen bij deze cijfers:
- het betreft alleen de examencijfers en niet de prestaties in eerdere leerjaren;
- de sociale en leervaardigheidscompositie van een school kan slechts imperfect worden verdisconteerd waardoor cijfers niet alleen op het conto van de scholen kunnen worden geschreven;
- een groot verschil tussen centraal schriftelijke examens en schoolexamens kan ook voortkomen uit het feit dat andere deelgebieden van een vak worden getoetst, en
- scholen kunnen strategisch handelen om alleen de beste leerlingen voor de eindexamens op te voeren.
Een bijdrage van Herman van de Werfhorst.
Er mag nog wel een nuancering bij. De cijfers die gebruikt zijn beslaan de schooljaren 2011/2012, 2012/2013 en 2013/2014. Die van afgelopen schooljaar dus niet. En die zijn wel gewoon bekend en vast ergens te vinden.
@LeraarZaanstreek, hier had de orkaan laatst ook zo'n RTL-flutonderzoek staan over de beste CITO-scholen. Welke zo onderuit gehaald kan worden zodra men maar 1 meetmethode ietwat zou veranderen. Waar trouwens bij de gebruikte meetmethodes grote vraagtekens gezet werden door kenners. Hahaha.
Fijn dat we je aan het giechelen krijgen, Barend, maar als je even leest (bijvoorbeeld onder de kopjes 'Centraal schriftelijk' en 'Kanttekeningen' dan zie je de nuancering.
Giechelen is hihi, lachen is haha. Die nuancering had ik gelezen, maar dat de nuancering erbij vermeldt word wil niet zeggen dat het geen flutonderzoek is(in tegendeel). Ik snap ook niet dat jullie dit soort lijsten willen publiceren terwijl er een lijst met nuanceringen bij staat die het onderzoek alweer onderuit halen qua geloofwaardigheid.
(vermelD wordT -dus precies andersom-, normaal wijzen wij niemand op dit soort foutjes, maar omdat het hier gaat om onderwijs én omdat je anderen zo graag de maat neemt was de verleiding te groot... )
Haha, die de orkaan. Ik geef toe dat ik geen ster ben qua dt's. Maar ik merk alweer, ook in een reactie hierboven van ene Mirjam, dat zodra iemand zijn mening geeft die niet in lijn is met het geplaatste artikel men diegene aanvalt over spelfouten ipv in te gaan op die mening. Toentertijd met het plaatsen van dat Cito-lijstje kon men, als je iets verder klikt dan je muisvinger lang is, er achter komen dat dát onderzoek zo onderuit gehaald kon worden en daardoor nietszeggend was over de kwaliteit van de Zaanse scholen. Zelf hoor je mij geen voorkeur geven over 1 of meerdere scholen, waarmee mijn mening over dat onderzoek gekleurd zou kunnen zijn. Nu hebben mijn kinderen een aantal van deze scholen doorlopen, de ervaringen daarmee opgelopen zegt niets over hoe deze scholen presteren. Jullie publiceren lijstjes die blijkbaar samengesteld worden n.a.v. een onderzoek waarbij enige nuancering van de meetmethoden, deze lijstjes een hele andere samenstelling kunnen geven. Lijstjes kunnen "gevaarlijk" zijn mits niet zuiver samengesteld; doe er niet aan mee, plaats ze dan niet. Even over de maat nemen; ooit maakte 1 van jullie zich (terecht) kwaad over door vuurwerk opgeblazen hondenpoepbakken, in een vorige maand geplaatst artikel over de door de politie opgehangen spandoeken ter voorkoming van fietsendiefstal, welke was weggesneden door onverlaten, werd er in dat artikel lacherig gedaan over het weggesneden spandoek. Daar is de maadt............
Flutonderzoek.
Het is logisch dat deze cijfers uit het onderzoek komen als je kijkt naar de locatie van de scholen en welke kinderen uit welke wijken waar naar school gaan. Ook weet ik te vertellen dat het Pascal College de stof voor bepaalde vakken op een hoger niveau aanbied dan het niveau van de examens. Het SE is daar veel moeilijker omhoog te krijgen omdat ze je daar ook écht wat leren in plaats van een leerling leren hoe je een examen haalt. (En nee, daar werk ik niet, ik heb daar vroeger op school gezeten.)
De Compaen een 8.3? Dat zegt al genoeg over dit onderzoek...
Graag even een onderzoek voorbereiden voordat je er een doet, nu heeft niemand wat aan je cijfers.
Wat is er mis met het Compaen dat je daar zo minachtend over doet?
Je hebt gelijk, dat is onterecht. Ik wil minachtend zijn over het vroegere Compas (Een van de twee scholen die is gefuseerd tot het Compaen). Ik neem de minachting terug. Echter blijf ik er wel bij dat het onderzoek niet deugt.
Misschien zelf nog cursusje spellen volgen @leraarzaanstreek?
Ik ben een t vergeten, drama.
Als je niks nuttigs toe te voegen hebt, bespaar dan je tijd.