De fietsstroken op de Wilhelminabrug zijn te smal voor de hoeveelheid fietsers die ze moeten verwerken. Ook zijn de betonranden gevaarlijk en is de bocht bij het Zaantheater veel te scherp. Vanaf de Wilhelminastraat (Burcht) is de situatie ook riskant.

Zaanstad gaat op basis van het vandaag openbaar gemaakte rapport van verkeerskundig onderzoeksbureau Goudappel ‘oplossingsvarianten’ uitwerken waarover de raad kan beslissen.

Fietspaden zouden minstens 2 meter moeten zijn, maar de strook op de brug is maar 1,80. Ook ontbreekt de ‘schrikstrook’ van 50 centimeter waardoor fietsers te dicht langs de auto’s rijden.

Het fietspad is volgens het rapport van bureau Goudappel weinig vergevingsgezind* omdat het 12 centimeter verhoogd is en met een schuine betonrand van ruim dan 45 graden van de weg is gescheiden. Vooral het oprijden van de brug kan gevaarlijk zijn.

Hoogteverschil

De bocht (chicane) bij het Zaantheater vanaf de Nicolaasstraat betekent dat fietsers binnen 1 meter van rijbaan moeten wisselen. Een geleidelijke overgang van minstens 10 meter was veel beter geweest aldus het rapport. Het levert een gevaarlijke situatie op. De gele waarschuwingstape die nu is aangebracht is geen oplossing volgens Goudappel.

Ook vanaf de Wilhelminastraat (de Burcht) vertoont het ontwerp tekortkomingen, “het hoogteverschil kan tot verrassingen leiden voor fietsers naast elkaar of fietsers die hier inhalen.” De schuine randen en witte betonranden zijn lastig zichtbaar volgens Goudappel. Fietsers zouden ze aan kunnen zie voor markeringen waardoor valpartijen mogelijk zijn.

Oplossingen

Er zijn vier mogelijke oplossingen volgens Goudappel:

  1. Fietspad eerder en geleidelijk laten beginnen, bij Nicolaasstraat de trottoirbanden verlengen, bij Wilhelminastraat het fietspad ‘optillen’. Het fietspad zou verbreed kunnen worden ten kosten van het voetpad.
  2. Fietsers vanaf Nicolaasstraat op de weg laten rijden, vanaf de andere kant via een verhoogd fietspad.
  3. Niks doen: fietsers over de rijbaan (“niet ideaal”) maar wel met een langere 30km-zone.
  4. Fietspaden (met betonranden) vervangen door fietsstroken met een markering, een ‘kostbare’ oplossing volgens Goudappel [Orkaan: in de eerste versie van dit stuk stond dat het de minst kostbare oplossing was, dat hadden we niet goed gelezen]

Dat er bij de Beatrixbrug minder klachten zijn, komt volgens het rapport omdat daar geen bochten gemaakt hoeven te worden bij het aanrijden van de brug. De lichte kleur van de betonranden kan verwarrend zijn omdat ze als markering kunnen worden gezien.

Oplossingsvarianten

Zaanstad stelt dat “de huidige situatie met barriers veilig is” maar dat de gemeente de aanbevelingen ter harte neemt en toewerkt naar een situatie zonder barriers. De raad wordt betrokken bij het maken van de keuze voor de nieuwe inrichting.

“Het Ingenieursbureau is inmiddels zover, dat u voor het zomerreces geïnformeerd kunt worden over de uitgewerkte oplossingsvarianten en de daarbij horende kosten.”

Het rapport is onder meer nu al beschikbaar omdat De Orkaan via een WOB-verzoek om openbaarmaking vroeg, ook POV en PVV vroegen om openbaarmaking.

Lees hier ons dossier over de brug.

* Op een vergevingsgezind fietspad gebeuren minder enkelvoudige ongevallen en de ongevallen die toch nog optreden hebben een minder ernstige afloop. Een vergevingsgezind fietspad nodigt daarbij van nature uit tot wenselijk fietsgedrag.

Fietsstroken zijn smaller dan voetgangerspaden en autoweg.