Wie vannacht tegen half vier op station Zaandam gaat staan, kan hem zien langskomen: de nachttrein tussen Alkmaar en Amsterdam (vertrek 03.11 uur – aankomst 03.38). Langskomen dus. Stoppen doet-ie niet, en dat zal voorlopig ook zo blijven.
Als Zaanstad dat zou willen, zou een tussenstop € 100.000 à € 120.000 per jaar kosten. Dat geld heeft de gemeente niet. Bovendien gaat de reis langer duren en kan dat de betrouwbaarheid van de dienstregeling negatief beïnvloeden volgens de NS. Ook lijkt Alkmaar tegen een extra stop in Zaandam te zijn. En Zaandam heeft ook al een nachtbus naar Amsterdam.
Dat was het oordeel van het college nadat er een motie die om die verbinding te laten onderzoeken met algemene stemmen was aangenomen in de raad van Zaanstad en de gemeente met verschillende partijen heeft gepraat. Het zit er voorlopig niet in. Misschien voor de dienstregeling van 2027.
Budget
Merel Kingma (D66) en Naomi Vink (CU) vroegen zich tijdens het vragenuur in het Zaanstad Beraad af of het niet de raad is (in plaats van B&W) die over het budget gaat en dus het besluit moet nemen?
Wethouder Harrie van der Laan (die inviel voor Gerard Slegers) ging daarin mee, maar zei meteen dat – als de raad dat geld al zou vinden – het niet snel geregeld zou kunnen zijn, maar: ‘als de raad kansen ziet kunt u alle middelen inzetten om daar budget voor te vinden’. De bal ligt dus weer bij de raad.
Volgens Zaanstad moet voorkomen worden dat de nachttrein met de nachtbus gaat concurreren. Van der Laan wilde daarom onderzoek en analyse van de huidige proef afwachten om duidelijkheid te krijgen over mogelijke effecten van een nachttrein.
Door Kenneth Jubitana & Piet Bakker. Bronnen: Zaanstad Beraad, motie en raadsinformatiebrief nachttrein, NS-app. Foto: De Orkaan.
Mijn eerste vraag zou zijn: waarom een nacht trein? Is het voor woonwerk verkeer, of voor recreanten/ uitgaan in ?
Ik vraag me af waarom hij in Zaandam moet stoppen, zoals gezegd stopt daar ook de nacht is. Waarom hebben we het niet of Wormerveer of Krommenie/Assendelft als stopplaats? Of wonen daar geen mensen die uitgaan in Amsterdam?
De nachtbus stopt (ook) in Koog aan de Zaan, Zaandijk, Wormerveer en Krommenie-Assendelft.
Is er veel vraag na, vraag ik mij af.
Ligt misschien aan mij, maar ik ben zeer benieuwd wat de rationale is achter 'moet voorkomen worden dat de nachttrein met de nachtbus gaat concurreren'.
Persoonlijk zou ik voor meer concurrentie en openbaar vervoer mogelijkheden zijn ipv actief tegenwerken van uitbreiding van het aanbod.
De nachtbus en de nachttrein rijden beide met geld van de overheid (Vervoerregio en Alkmaar in dit geval). Als de trein ook in de Zaanstreek stopt, kost dat én geld van Zaanstad én levert het minder reizigers voor de bus op.
Actief tegenwerken is een groot woord; NS vraagt een idiote 2000 euro per stop per week. Da's geen concurrentie.
Ik denk dat je op de uitgaansavonden best nog wat publiek kan trekken (maar dat vergt ook de nodige beveiliging, vandaar de hoge kosten). De trein is significant sneller dan de bus, dus dat kan juist extra publiek in het nachtelijk OV aantrekken.