Wie vannacht tegen half vier op station Zaandam gaat staan, kan hem zien langskomen: de nachttrein tussen Alkmaar en Amsterdam (vertrek 03.11 uur – aankomst 03.38). Langskomen dus. Stoppen doet-ie niet, en dat zal voorlopig ook zo blijven.
Als Zaanstad dat zou willen, zou een tussenstop € 100.000 à € 120.000 per jaar kosten. Dat geld heeft de gemeente niet. Bovendien gaat de reis langer duren en kan dat de betrouwbaarheid van de dienstregeling negatief beïnvloeden volgens de NS. Ook lijkt Alkmaar tegen een extra stop in Zaandam te zijn. En Zaandam heeft ook al een nachtbus naar Amsterdam.
Dat was het oordeel van het college nadat er een motie die om die verbinding te laten onderzoeken met algemene stemmen was aangenomen in de raad van Zaanstad en de gemeente met verschillende partijen heeft gepraat. Het zit er voorlopig niet in. Misschien voor de dienstregeling van 2027.
Budget
Merel Kingma (D66) en Naomi Vink (CU) vroegen zich tijdens het vragenuur in het Zaanstad Beraad af of het niet de raad is (in plaats van B&W) die over het budget gaat en dus het besluit moet nemen?
Wethouder Harrie van der Laan (die inviel voor Gerard Slegers) ging daarin mee, maar zei meteen dat – als de raad dat geld al zou vinden – het niet snel geregeld zou kunnen zijn, maar: ‘als de raad kansen ziet kunt u alle middelen inzetten om daar budget voor te vinden’. De bal ligt dus weer bij de raad.
Volgens Zaanstad moet voorkomen worden dat de nachttrein met de nachtbus gaat concurreren. Van der Laan wilde daarom onderzoek en analyse van de huidige proef afwachten om duidelijkheid te krijgen over mogelijke effecten van een nachttrein.
Door Kenneth Jubitana & Piet Bakker. Bronnen: Zaanstad Beraad, motie en raadsinformatiebrief nachttrein, NS-app. Foto: De Orkaan.
Is er veel vraag na, vraag ik mij af.