Of er een extra ontsluiting van Westerwatering moet komen is niet zeker. Zo’n oplossing (tunnel naar Vincent van Goghweg bijvoorbeeld) is kostbaar. Maar de raad van Zaanstad ging gisteravond akkoord met een voorstel waarin € 220.000 wordt uitgetrokken om zo’n extra ontsluiting te onderzoeken.
Het was noodzakelijk volgens een eenstemmige raad. Marianne de Boer (LZ): “mensen hebben een woning gekocht in de verwachting dat er een extra ontsluiting kwam.” Casper Davelaar (VVD): “de ontsluiting is beloofd. De huidige ontsluiting is onder de maat.”
Busbrug
Nu wordt de wijk alleen ontsloten via de Houtveldweg en richting Westerkoog via de Busbrug – maar die is nog steeds niet 24 uur per dag open. Die plannen zijn er wel maar de uitvoering laat al jaren op zich wachten. Zaanstad:
“De gemeente heeft nog steeds geen stikstofvergunning verkregen van de vergunningverlener omgevingsdienst. De landelijke stikstofwetgeving is zeer streng, ondanks de zeer kleine hoeveelheid stikstofneerslag als gevolg van de openstelling in de spits.”
Zaanstad verwacht dat de busbrug tot medio 2025 nog dicht blijft in de spits.
Vincent van Goghweg
Een nieuwe verbinding zou via een tunnel op de Vincent van Goghweg aan kunnen sluiten, maar het onderzoeksvoorstel noemt die optie alleen in het kader van het ZaansMobiliteitsPlan (ZMP) waarin die voorkomt. Er ontstond enige discussie in de raad of die optie niet expliciet gemaakt moest worden (Anna de Groot van de SP stelde dat voor) maar dat was overbodig volgens een meerderheid. Daarom heet het in algemene termen: ‘bereikbaarheidsonderzoek Westerwatering’.
Ontsluiting via de Vincent van Goghweg is overigens niet alleen een ‘zeer dure oplossing’ (ZMP) maar staat ook haaks op de plannen die er zijn voor de A7 vanaf de rotonde richting A8. Die wordt volgend jaar al aangepast ‘van snelweg naar stadsweg’. Verkeer vanaf Westerwatering zou dan vooral via de Provincialeweg afgevoerd moeten worden.
Het onderzoek duurt ruim een half jaar.
Door Piet Bakker. Bron: Raad Zaanstad, foto: Google Streetview (Houtveldweg richting Vincent van Goghweg).
Zet dat spoor op pootjes en maak alle kruisingen gelijkvloers.
Dwing fietsers en voetgangers niet in enge tunnels!!! Zaanstad wil dat we fietsen, maak het dan ook veilig en aantrekkelijk voor fietsers.
Weer een onderzoek?
Het geld van die vele onderzoeken hadden we beter bij de kosten kunnen doen.
Weer zoveel jaren verder en de normen voor geluid en stikstof veranderen steeds.
Wat ik nooit lees (of ik heb het gemist), is wat kost een verlaagd spoor?
Wordt er ook in het totale plaatje meegenomen dat de bestaande (onveilige) fietstunneltjes gesloten kunnen worden.
Geen onderhoud meer en dure camera's die toch geen zin hebben.
Verder voordelen:
Op elke locatie kan nu een veilige fietsovergang gecreëerde worden.
Minder lawaai voor omgeving.
Minder verkeersoverlast door zwaar verkeer door tunneltjes of door andere sluipwegen.
Op en afritten Coentunnel weg t.h.v. gamma kunnen blijven bestaan.
Tennisvelden en schietvereniging kunnen blijven bestaan.
Geen dure extra op en afritten en nieuwe rotonde t.h.v. politiebureau.
Geen dure aanpassingen van bestaande provinciale weg naar eenbaansweg.
Vragen:
Hoe hard stelt Zaanstad zich op tegen Prorail die graag meer treinen wil laten rijden?
Indien Prorail wat wil op Zaans grondgebied dan zal Prorail daar een juiste (hoge) bijdrage aan moeten leveren zodat het spoor verdiept aangelegd kan worden.
Waarom kan een verdiept spoor wel in andere steden?
Is er door Zaanstad gekeken naar de voordelen van een verdiept spoor? Waar kan ik dit onderzoek vinden?
Hoe worden de camera's in de onveilige fietstunneltjes gemonitord? 24 uur per dag? Wat kost dit aan personeelskosten?
Of zeggen we indien er weer eens wat gebeurt is, we hebben wel de beelden.
Misschien moet Zaanstad eens niet kijken naar een goedkope korte termijn oplossing maar ook eens kijken naar de toekomst.
Een of twee tunneltjes zullen over een aantal jaren niet voldoende zijn. En dan?????
Ik vraag het me ook altijd af, trein onder de grond en overal kunnen er wegen gemaakt worden naar de Provinciale weg. Veel minder geluidsoverlast van de trein en dus meer woonplezier. Veel minder uitstoot van auto's brommers enz, dus ook daar een winsituatie!
laat de busbrug de busbrug en klap er een auto brug naast.
problem solved.
Toen wij 32 jaar geleden verhuisde van A'dam naar Z'dam was ons verteld dat "de busbrug" in de nabije toekomst toegankelijk zou zijn. Mijn vrouw werkende in Purmerend heeft al deze jaren omgereden met de auto. We hebben meegemaakt dat de hele wijk niet bereik was door brand en of auto ongelukken. Inmiddels wordt de wijk volgebouwd met woningen (prima), maar een ontsluiting is noodzaak. KOM OP GEMEENTE!
Inmiddels zijn wij dit jaar verhuisd.
Dan komen ze er met de stikstofeisen weer mooi onderuit.
Maar hoe dan met de uitstoot in de wijken door het toenemend verkeer?
Zie ook het eeuwigdurend gesteggel over het Coentunnelviaduct ?
Nu wordt er 220.000 euro uitgegeven om te onderzoeken of er een 3e ontsluiting kan komen.
In Koog aan de Zaan is de kogel reeds door de kerk en zal er een tunnel gebouwd worden ter hoogte van de A8 en er komt een fietstunnel bij de Guisweg.
De kosten van deze tunnels zijn begroot op 130 miljoen euro maar dat bedrag kan oplopen naar 150 miljoen euro.
Als er inderdaad een tunnel komt bij de Houtveldweg zal die zeker een paar honderd miljoen euro gaan kosten wat betekend dat de bouw van de 3 tunnels ergens tussen de 350 en 500 miljoen zal liggen.
Het lijkt mij dat je voor dat geld ook het spoor tussen Zaandijk en de Van Goghweg verdiept, half verdiept of eventueel verhoogd kunt aanleggen.
Een ontsluiting via de van Gogh weg is ca 30 jaar geleden al afgeschoten en zal nu niet eenvoudiger noch goedkoper zijn na Murano en de recentere hutje mutje op elkaar gebouwde hoogbouw. Daarmee is ook een argument tegen, de slinger in de Houtveldweg, onomkeerbaar gefixeerd. Dus waarom bijna een kwart miljoen uitgeven voor een onderzoek waarvan de uitkomst al vast staat. Het probleem, de natuur van de Westzaner polder in dramatisch achteruit gegaan, wordt nu toegeschreven aan de busbrug. Volgens mij is de verhoogde stikstofuitstoot logischerwijs eerder veroorzaakt door de duizenden extra inwoners in w'watering die in voorgenoemde hoogbouw geplempt zijn en hun vervoermiddelen. Die moeten in de spits ook allemaal nodeloos 8 km omrijden om naar hun werk in omliggende steden te komen. Hoeveel daarvan wordt er gereduceerd als zewel de kortste weg konden nemen.
Je gaat mij niet vertellen dat 5 x 4 uur per dag het verschil maken tussen gezonde en dramatisch aangetaste natuur.
En dan heb ik het nog niet eens over de ganzen die niet meer afgeschoten mogen worden en dus en masse de 'natuur' onderschrijven. Daar kunnen een paar koeien niet tegenop.