Om de drukte op de Dorpsstraat in Assendelft terug te dringen moet het deel van de Noorderweg tussen Communicatieweg-West en Noorderveenweg een nieuwe verbindingsweg worden. De gemeenteraad stelde € 6,5 miljoen beschikbaar te stellen voor het project. De Provincie Noord-Holland draag € 1,3 miljoen bij, de Vervoersregio Amsterdam € 2,5 miljoen.
Alleen de PvdD was tegen. Fractievoorzitter Melchior Mattens vond het plan te veel gefocust op de auto, en te weinig op het stimuleringen van andere vormen van vervoer. Natascha Stroo (GL) en Anna de Groot (SP) waren het eigenlijk wel met Mattens eens maar stemden ‘in dit geval’ toch voor de nieuwe weg.”
Een amendement om maatregelen te nemen “die de toename aan overlast/achteruitgang voor sommige bewoners van Assendelft tenminste gaan compenseren” om daarbij de leefbaarheid in Assendelft te verbeteren, haalde het niet (alleen PvdD, SP en GL waren voor).
Een motie om te laten onderzoeken of rotondes in het plangebied maar één in plaats van twee draairichtingen te geven, haalde het wel. CDA, GroenLinks, PvdA, PVV en SP waren daar tegen.
Het werk moet in het 3e of 4e kwartaal van 2024 beginnen en voor het einde van 2025 af zijn.
De ingreep heeft sterk te maken met het uitblijven van de verbindingsweg A8-A9. In het dorp wordt de nieuwe weg dan ook wel mini-A8-A9 genoemd. Voor fietsverkeer wordt een nieuwe doorgaande fietsroute vanuit de verschillende woonwijken tot en met de Communicatieweg gemaakt. Bewoners van Saendelft en Kreekrijk kunnen ook gebruik maken van de ontsluiting.
Door Piet Bakker. Bronnen: Zaanstad Beraad, website Zaanstad. Foto boven: Google Streetview (aansluiting Noorderweg – Communicatieweg). Meer informatie op Buitengewoon.Zaanstad.
het egotrippende bestuur heeft weer een nieuw speeltje. van die hele constructie, inclusief de A8A9 is bekend dat het een verplaatste file wordt binnen 6 maanden. echt een oplossing. ik rij daar iedere dag, en het is mijn probleem als ik vast sta, net als die anderen. ga eerder, later, ga met een trein.
ik woon daar namelijk ook. en waarom moeten mijn longen wijken voor een droeftoeter die niet in de dile wil staan.
zuurtjes noemen ze dat. ga er zelf wonen dan. maar niet in jullie achtertuin toch?
sluit de boel af. klaar
De gemeente mag ook wel eens gaan nadenken over hoe Assendelft en Krommenie aan elkaar worden verbonden als de NS met PHS (project hoogfrequent spoor) gaat rijden. De spoorwegovergang in de Dorpstraat wordt dan gedurende ong. 45 minuten in het uur afgesloten.
De treinen die de spoorwegovergang in Zaandijk Guisweg passeren doen dat 2 minuten later in Krommenie. Zie http://onderweg.site/HOverzicht_ASKRO.htm
Voor verwijderen van de spoorwegovergang in Zaandijk wordt bijna € 200 miljoen uitgetrokken.
Toch leuk dat wat geschreven is verkeerd beleefd wordt. Wie mijn teksten regelmatig leest weet dat ik al jaren aanhanger ben van een nieuwe verdiepte weg tussen A8 en A9 opdat Krommenie en Assendelft verschoond wordt van doorgaand verkeer tussen Noord NoordHolland en Amsterdam en wat daar ten zuiden van ligt.
En aangezien de grasknuffelaars niets op hebben met mensen en helaas de macht in de provincie hebben gaat Zaanstad nu dan toch maar voor een alternatief wat dus niet goed is voor de inwoners langs de Noorderveenweg.
Hup de eerste klager staat alweer op. Nederland zit propvol met verzuurde klagers. Het is nooit goed of het deugt niet.
Maakt niet uit of het over onderhoud aan de weg gaat, nieuwbouw die te hoog wordt, een brug die vernieuwd moet worden, een oud pand wel of niet gesloopt moet worden of de parkeerplekken die vervallen, of er
bijkomen of juist er geen parkeerplekken komen bij nieuwbouw, foutparkeerders waar niets aan gedaan wordt, tekort aan zebrapaden, fietsers op de stoep, fatbikes die te hard rijden. de gemeente die een loket opend, of creëren van opvanghuizen,
overlast bij wzh aan het spoor, stoeptegels die schots en scheef liggen, bomen die gekapt worden, speeltuintjes die aangelegd worden voor een flat met oudjes, opvang vlucjtelingen, onvoldoende politie, te veel om op te noemen er is geen onderwerp zonder klagers...
Zo te lezen alle reden tot klagen.
Je bent vergeten het klagen over klagers te noemen... 😁
En zo komt die A8/A9 er toch maar wel ten koste van de bewoners van Saendelft die nu aan de westkant een drukke racebaan krijgen. Met misschien nog wel meer fijnstof en CO2 dan die vermaledijde echte A8/A9 die wat verdiept had kunnen worden aangelegd. Maar ja de gras verheerlijkers zijn weer blij omdat ze de gewone werker weer dwars hebben gezeten. Ze komen vast in de natuur hemel.
Het is al druk aan de westkant van Saendelft. En de wegen zijn al open via Kreekrijk en de Noorderweg. We kunnen nu al via Saendelft weer naar Heemskerk, dat is al een tijd open. Als die weg veiliger word gemaakt voor oa fietsers, is dat alleen maar een pre.
Dus er verandert niets, het is alleen een verbetering.
Das niet waar, de weg is begaanbaar.... er staat nog steeds een boord loopt dood.. en aan de andere kant staat een bord bouwterrein geen toegang...
Het is dus nog geen openbare weg....
deze is ook nog niet beschikbaar op de wegen apps... en dus ook nog niet in gebruik door de mensen welke om files en ellende geleid worden door de navigatie app..
Het volle aanbod verkeer is er dus ook niet.
ik ben voor deze weg, echter neemt dit niet de noodzaak voor de A8 A9 weg, alsmede als bewoner van Saendelft, sta ik dagelijks in de file de wijk in en uit... al alle kanten.... extra verkeer is dus niet gewenst...
extra verkeer dat er wel kan komen tijdens een ongeval ergens en ook door de verkeers aanpassingen in Krommenie... en andere wereld vreemde plannen als een knip op de Dorpstraat...