‘Een hele rare actie’, noemde wethouder Gerard Slegers (Verkeer) de incidentele voorrangsregeling voor auto’s op de Hempont. Volgens Slegers is het voorrang geven aan auto’s ‘not done’ en ‘niet in lijn met het beleid van Zaanstad’. Hij had er melding van gemaakt, de gemeente Amsterdam ging met het GVB in gesprek over de zaak. Binnen twee weken na 3 oktober hoopte hij de raad te kunnen informeren. IJdele hoop, zo blijkt.

Ruim twee weken na schrijven van ons eerdere bericht blijkt dat Slegers de raad nog niet kan informeren. Niet binnen twee weken, niet deze week en ook niet volgende week. Ook omdat de raad volgende week met reces is en Slegers zelf op vakantie gaat.

Scheldpartijen

Begin september namen veel automobilisten de sluiproute via de Hempont omdat de Ring-noord van de A10 was afgesloten. Volgens de regels worden auto’s op de pont pas toegelaten als alle fietsers een plekje hebben gevonden. Begin september werd deze regel door het personeel van de pont genegeerd. Aan weerszijden van de pont (dus zowel in Zaandam als Amsterdam) ontstonden files van langer dan twee uur. De gemoederen liepen op en ruzies gingen gepaard met scheldpartijen.

Het personeel besloot hierop de hekken op de pont zo te verplaatsen dat er meer auto’s en minder fietsen op de pont pasten. Dit is in strijd met het beleid van Zaanstad en het STOMP-principe. STOMP staat voor: eerst Stappen (voetgangers), dan Trappen (fiets), dan OV en Maas (Mobility as a Service) en Privéauto’s als laatste.

Door: Rick Nieborg, info: woordvoering Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan, foto boven: De Orkaan, de onderste foto kregen we via het X-account van Sjoerd Druiven (zijn buurman maakte de foto op 7 september toen er fietsers moesten wachten terwijl er ruimte voor auto’s was gemaakt).