‘Een hele rare actie’, noemde wethouder Gerard Slegers (Verkeer) de incidentele voorrangsregeling voor auto’s op de Hempont. Volgens Slegers is het voorrang geven aan auto’s ‘not done’ en ‘niet in lijn met het beleid van Zaanstad’. Hij had er melding van gemaakt, de gemeente Amsterdam ging met het GVB in gesprek over de zaak. Binnen twee weken na 3 oktober hoopte hij de raad te kunnen informeren. IJdele hoop, zo blijkt.
Ruim twee weken na schrijven van ons eerdere bericht blijkt dat Slegers de raad nog niet kan informeren. Niet binnen twee weken, niet deze week en ook niet volgende week. Ook omdat de raad volgende week met reces is en Slegers zelf op vakantie gaat.
Scheldpartijen
Begin september namen veel automobilisten de sluiproute via de Hempont omdat de Ring-noord van de A10 was afgesloten. Volgens de regels worden auto’s op de pont pas toegelaten als alle fietsers een plekje hebben gevonden. Begin september werd deze regel door het personeel van de pont genegeerd. Aan weerszijden van de pont (dus zowel in Zaandam als Amsterdam) ontstonden files van langer dan twee uur. De gemoederen liepen op en ruzies gingen gepaard met scheldpartijen.
Het personeel besloot hierop de hekken op de pont zo te verplaatsen dat er meer auto’s en minder fietsen op de pont pasten. Dit is in strijd met het beleid van Zaanstad en het STOMP-principe. STOMP staat voor: eerst Stappen (voetgangers), dan Trappen (fiets), dan OV en Maas (Mobility as a Service) en Privéauto’s als laatste.
Door: Rick Nieborg, info: woordvoering Zaanstad en eerder nieuws op De Orkaan, foto boven: De Orkaan, de onderste foto kregen we via het X-account van Sjoerd Druiven (zijn buurman maakte de foto op 7 september toen er fietsers moesten wachten terwijl er ruimte voor auto’s was gemaakt).
Waar komt dat STOMP verhaal vandaan ?
tracktoren en verkeer met gevaarlijke sotffen hebben ook voorrang bovenop normale auto's
Op werkdagen reis ik met de Hempont en ik snap soms dat het pont personeel beslist om auto's meer ruimte te geven omdat er behoorlijk asociaal volk zit bij de automobilisten (lang niet allemaal, enkele!) en daar moet het pont personeel ook mee omgaan en ik neem mijn petje voor hun af hoe ze hier mee omgaan. De keren dat ik te maken heb gehad met een overvolle pont is alles tot nu toe goed gegaan maar ik heb ook tenen krommende situaties mee gemaakt. Wat ik niet snap is dat er als er weer een keer een situatie is dat het verkeer bij de Coentunnel volledig uit de hand loopt (om wat voor reden dan ook) dat er dan geen ondersteuning is voor het pont personeel vanuit het GVB. Zij moeten omgaan met boze fietsers die niet mee kunnen omdat de pont vol staat met auto's én met asociale automobilisten die niet op hun beurt kunnen en willen wachten...
Voor alle duidelijkheid, er staat een bord aan beide zijden van de pont en daar staat op dat (brom) fietsers voor auto's gaan en (brom) fietsers zouden ten alle tijden plek moeten krijgen op de pont, ook al is dit op het middendek, maar ik snap de keuze van het pont personeel omdat er af en toe heel vervelende situaties ontstaan met mensen die denken dat ze eerst over moeten omdat ze in een auto rijden.
Tot slot, Van der Horst gaat over het GVB in Amsterdam en daar valt de Hempont onder en om het nog ingewikkelder te maken. Al het OV valt onder de vervoersregio Amsterdam en dat is een niet democratisch gekozen clubje (misschien een ideetje voor de Orkaan om eens uit te zoeken hoe deze "club" tot stand komt/is gekomen)
De Vervoerstegio is samengesteld uit raadsleden van de betrokken gemeenten. Dat naar verhouding van inwonersaantal. Zaanstad wijst 6 aan. Dat hoeft dus niet uitgezocht te worden.
Beste Rienk
Dus er worden 6 raadsleden aan gewezen vanuit de gemeenteraad (van zaanstad, als ik het goed begrijp) en niet gekozen. Wie zijn die aangewezen leden dan?
Ik kan me zo voorstellen dat iemand een aangewezen lid wil benaderen om zijn grieven te ventileren.
Op een of andere manier voel ik dat hier een bestuurslaag bestaat die kompleet anoniem is en absoluut niet in de openbaarheid wil treden, of heb ik het mis en is het volledige bestuur van de vervoersregio Amsterdam openbaar?
Hoe werkt dit precies?
Erik, je kunt het allemaal hier terugvinden:
https://vervoerregio.nl/pagina/20151228-bestuur-organisatie
Sterker nog. Op de website zijn niet alleen gegevens over samenstelling. Maar ook nieuwsbrieven en vergaderstukken te vinden.
De vertegenwoordigers worden bij stemming on de raad gekozen. De stemming van vorige week in Zaanstad is al verwerkt