Bij de parkeergarage van Q-Park Hermitage ontstaan de laatste tijd op drukke winkeltijden lange files bij het inrijden. Dat gebeurt vooral in het weekend. Eén van onze lezers meldt dat hij ‘vaak 30 tot 45 minuten moet wachten’ voordat hij de garage binnen kan rijden.

De verkeerssituatie voor de garage wordt daardoor steeds gevaarlijker. Lange wachttijden leiden regelmatig tot files op het kruispunt op de Provincialeweg voor de ingang van de garage.

Deze problemen lijken samen te hangen met de invoering van het contactloos betalingssysteem. Een kaartje trekken is niet meer mogelijk, wie niet via de Q-park app, een reservering of abonnement parkeert (kenteken-herkening) moet met de betaalkaart of telefoon betalen.

Ticketless

In de praktijk kost dat meer tijd, de doorstroming is duidelijk verslechterd volgens één van onze lezers: ‘de slagbomen gaan traag open en het duurt vaak te lang voordat de betaling is geregistreerd. ‘hierdoor ontstaat er onnodige vertraging en frustratie bij gebruikers van de garage’.

De gemeente Zaanstad zegt niets te kunnen doen en verwijst door naar Q-park. De onveilige situaties doen zich echter op de openbare weg voor door een ingreep van Q-park.

Een woordvoerder van Q-park laat weten dat de ’ticketless locatie Hermitage’ nog altijd in zijn pilotfase is. De feedback wordt doorgegeven ‘aan de projectgroep die zich hier mee bezighoudt. Onze excuses voor het ongemak!’

Door Piet Bakker. Informatie van Orkaan-lezers en Q-park.