In de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen kondigt een verrassende nieuwkomer zijn entree aan: De Partij voor Parkeren (PvP). De partij wil zich volledig toeleggen op hét heetste hangijzer van de afgelopen maanden in Zaanstad: het parkeerbeleid.

Opmerkelijk is de lijsttrekker: Rob Karst. Karst sloot zich pas in september vorig jaar aan bij Lokaal Zaans (LZ) als duo-raadslid, hij kwam over van D66.
Karst meldt in ‘goede harmonie’ in overleg met Marianne de Boer tot deze beslissing te zijn gekomen. Op onze vraag of deze sprong niet ietwat opportunistisch is reageert hij:
‘Het is geen politieke draai, maar een noodzakelijke stap vooruit. Ik zag de kans om echt iets te veranderen en die heb ik gegrepen.’
Was er dan geen ruimte om zich binnen Lokaal Zaans hard te maken voor blik?
‘Hahahaha! Hart voor Blik! Ook een mooie naam! Maar, even serieus: voor het komende verkiezingsprogramma schreef ik een visie met de naam “Waar is de chauffeur?” Daarin stelde ik een set maatregelen voor die blijk geven hart voor auto’s te hebben. De Boer vond sommigen daarvan te ver gaan omdat die LZ van de fietsende kiezer zou kunnen vervreemden.’
Robuust!
De Partij voor Parkeren stelt een radicale koerswijziging voor: geen parkeervisie, maar een ‘parkeerutopie’. Karst licht toe:
‘We gaan voor robuuste oplossingen; gratis parkeren in het hele centrum, ondergrondse garages in elke wijk en een verbod op parkeervisie-gerelateerde moties in de gemeenteraad. De auto is geen probleem, maar een oplossing.’
Een motie-verbod lijkt een verregaande maatregel. Karst beaamt dat. Het was een van de discussiepunten binnen zijn oude partij. Maar juist op dit punt zou De Boer inmiddels naast de PvP zijn komen te staan:
‘Genoeg bakfietsen en “huppelende schoolkinderen”-moties, tijd voor echte oplossingen.’
Ramp!
Sonja Puhl van De Fietsersbond Zaanstreek reageert fel op de plannen van de PvP:
‘Dit is geen parkeerbeleid, dit is een mobiel rampenscenario. Als het aan de PvP ligt, wordt de fiets het nieuwe obstakel in de stad. Dit plan slingert Zaanstad terug naar het stenen tijdperk’.
VVD-raadslid Casper Davelaar reageert geschrokken:
‘wij zijn hier de auto-partij. Ik heb de coalitie niet opgeblazen met amendementen over de Parkeervisie om het vervolgens te laten kapen door Karst!’
Erdogan Şahin, fractievoorzitter van DENK, is minder negatief maar vindt dat de PvP niet ver genoeg gaat:
‘ik heb tijdens de raadsvergadering al gezegd dat ik zes parkeerplaatsen per woning eigenlijk het beste plan vind, en daar blijven we bij, de automobilist is het beste af bij DENK’.
Of de PvP een serieuze kans maakt bij de verkiezingen, zal de komende maanden moeten blijken. Eén ding is zeker: parkeren blijft een onderwerp waar de gemoederen hoog over oplopen.
Door Orkaan-redactie, op basis van het persbericht van de PvP en het Orkaan-archief.
Het is dan wel een 1 April grap , alleen zullen vele kiezers bij de komende Raadsverkiezingen op een partij gaan stemmen die de Parkeerwaan van Zaanstad actief bestrijdt.
Misschien wel net zo een overwinning als ZOG met de Gevangenis in de Vijfhoek
mijn stem krijgen ze, Ik ben benieuwd naar de gemeenteraadsverkiezing in maart 2026
Heerlijk die 1 april grappen van De Orkaan.
Maar in elke grap zit een kern van waarheid: dat we daar zelf niet opgekomen zijn: Lokaal Zaans = ook Partij voor Parkeren (auto en fiets😉).
Geachte heer Rob tot 1 april bent u lid van de radicaal extreem blik auto beleid dwars door alles heen
In het licht van recente politieke ontwikkelingen, rijst de vraag of de voorstellen met betrekking tot mobiliteit, en specifiek uw standpunt over het autoverkeer in de Zaanstreek, een realistische en uitvoerbare visie voor de toekomst weerspiegelen. Het is te hopen dat uw standpunt slechts een 1 april-grap betreft, aangezien het anders enkele fundamentele bezwaren oproept.
Het huidige politieke debat over mobiliteit lijkt steeds meer te draaien om ideologie, waarbij sommige partijen automobiliteit als onaantastbaar beschouwen en andere vervoersmodi, zoals fietsverkeer en openbaar vervoer, naar de achtergrond verdwijnen. Dit leidt tot een ongebalanceerd beleid dat de werkelijke mobiliteitsbehoeften van de samenleving niet adequaat adresseert. Wanneer de focus uitsluitend ligt op het bevorderen van autoverkeer, ten koste van duurzamere alternatieven, ondermijnt dit niet alleen de leefbaarheid van steden en dorpen, maar versterkt het ook polarisatie in het maatschappelijke debat.
Wat nodig is, is een evenwichtige benadering van mobiliteitsbeleid die rekening houdt met de verschillende modaliteiten. Dit vereist een pragmatische en integrale aanpak, waarbij autoverkeer, fietsen, openbaar vervoer en duurzame vervoerskeuzes gezamenlijk worden meegenomen. Alleen zo kan een haalbare en toekomstbestendige oplossing voor de mobiliteitsproblematiek worden gerealiseerd.
Zeker hier geldkwestie
Het voorstel om gratis parkeervoorzieningen en versoepeld autoverkeer te bieden roept de vraag op wie deze kosten zal dragen, vooral in een tijd van overheidsbezuinigingen en begrotingstekorten het ravijn jaar de zorg en noem het maar op. Het is onrealistisch om publieke middelen in te zetten voor beleid dat enkel een selecte groep automobiliteit ten goede komt, terwijl essentiële sociale en infrastructuurprojecten onder druk staan.
Met vriendelijke groet,
Fabian Bolding ( mijn kort versie er van mag het nu wel pff zucht 2 poging van mij en ik ben er hele ochtend er mee bezig geweest ook hoor en wel uren lang vanaf het opstaan joh oke
Uit betrouwbare bron heb ik vernomen dat de PvP zich ook hard zal maken voor het parkeren van moeilijke vraagstukken die spelen in Zaanstad. Helaas voor de PvP is dit ook een speerpunt van het college van B&W......
Geweldig artikel @deorkaan 👍🏻🤣
1 april.
Dat is genieten Orkaan.
Humor in deze tijd van het jaar is het mooiste wat er is.
Persoonlijk hoop ik dat er vandaag ook nog een partij tegen klimaatverdwazing het licht mag zien.
Temeer daar iedere dag duidelijker wordt geopenbaard hoe het volk met geldverslindende stikstof onzin is beduveld.
Zelfs het RIVM geeft toe dat ze in opdracht van het regerings narratief hebben gelogen over stikstof.
Wanneer ook nog de oprichting van een partij tegen corrupte overheids organen, die worden geacht een diagnose op bestelling te leveren( Corona, gat in Ozon laag, zure regen), kan mijn dag niet meer stuk!
De aarde is natuurlijk plat en Covid bestaat niet. De opvattingen van drs. (!) Gombert slaan als een tang op een banjo...
voor papagaaien ga je naar de dierentuin en voor paranoia naar de huisarts.
Ik stem op Rob Karst!
Parkeren is geen luxe, maar noodzaak.
1 april 😅🤫 geweldig dit!
Het is vandaag 1 april!
Dus: stemt allen mee voor de PvP!
Tuuluk………..en er komt ook een partij tegen de verkeersdrempels, PTVDS en dat staat dan Partij Tegen VerKeersDempels.