Oostzaan ligt weliswaar grotendeels in het groen, maar ook ingeklemd tussen A7, A8 en de A10. En als de corridor tussen Hoorn, Purmerend en Amsterdam verbreed wordt, komen de wegen nog dichter tegen het dorp aan te liggen.
Op 17 januari organiseerde GroenLinks al een druk bezochte bijeenkomst over de wegensituatie in Oostzaan. De PvdA doet ook een duit in het zakje: zij willen de luchtkwaliteit gaan meten.
Luchtkwaliteit wordt toch al gemeten? Nou, niet echt dus. Ook in Koog a/d Zaan hebben ze daar problemen mee. Luchtkwaliteit wordt maar op drie plaatsen in de Zaanstreek echt gemeten. Op alle andere plekken wordt dat ‘berekend’ op basis van gegevens van Rijkswaterstaat.
De PvdA in Oostzaan wil zelf fijnstof gaan meten en zoekt Oostzaners die een meetpunt op hun erf willen:
“Hoe verhoudt de berekende luchtkwaliteit zich tot echte metingen? De PvdA start een langlopend project om samen met geïnteresseerde burgers onafhankelijke meetgegevens te verzamelen over onze luchtkwaliteit.”
In de raad is een motie van VVD, D66 en Groenlinks raadsbreed aangenomen om te pogen Rijkswaterstaat te dwingen echt in Oostzaan te gaan meten.
“De PvdA, die de motie steunt, wil niet wachten op de uitkomst en probeert de Oostzaanse bevolking bij dit voor hen belangrijke dossier te betrekken door een Fijnstof-Crowd-Meting te initiëren. Met als ultieme doel, met meetgegevens de gezondheidsrisico’s te onderbouwen en aan de hand daarvan maatregelen af te dwingen of in het gunstige geval de bevolking gerust te kunnen stellen.”
De partij heeft zich laten inspireren door een artikel in de Volkskrant over hoe burgers zelf op, relatief, eenvoudige en goedkope manier metingen van fijnstof kunnen verrichten en die via internet met elkaar en bijvoorbeeld het RIVM te delen.
Met een investering van zo’n € 25,- zou zelf een fijnstof-meetstation gebouwd kunnen worden. Bij de PvdA hebben ze de onderdelen besteld en gaan een eerste Oostzaans meetpunt bouwen.
Via Facebook wordt verslag gedaan van de vorderingen – ook kan je je daar aanmelden om mee te doen.
Ik denk dat het handig is om eerst te meten en dat kan best een jaar duren voor alle duidelijkheid.
Met de meetgegevens in de hand kunnen we dan over vervolgacties nadenken en praten.
Sorry, wat een gel... die zijn er toch al. Of is het ieder jaar weer anders. Om mensen zand in hun ogen te strooien.
Hout of pellets stoken? Fijnstoffilter aanschaffen!
http://eerlijkenwarm.nl/fijnstoffilter/
Fijnstof komt niet alleen door de hierboven genoemde zaken. B.v. de houtkachels die steeds populairder zijn leveren ook een bijdrage. Dan heb je nog pollen, woestijnzand en ga zo maar door. In de middeleeuwen zou de hierboven genoemde witte stoel ook al vies zijn geworden. Bovendien: heeft het zin om het te blijven benoemen? Gaan we Schiphol sluiten? Gaan we de A10 opheffen? Ik denk het niet. Iedereen heeft immers fijnstofboter op zijn hoofd. Natuurlijk moeten we wel streven naar vermindering, zonder voorbij te gaan aan dat wat Egbert Visser hierboven benoemt!
Denk niet dat er sprake zal zijn van een eerlijk onderzoek, dit wordt typische linkse propaganda.
Als de doorstroming op de A8 verbeterd dan verbeterd ook de doorstroming op de A7 en A10 en zal de uitstoot van fijnstof verminderen zelfs als er meer verkeer komt.Het is nu eenmaal zo dat motoren van rijdende auto`s een veel betere verbranding hebben dan auto`s die file rijden.
@Egbert, op zich heb je gelijk, liever een betere doorstroming met 5 banen dan met 4 banen in de file. Echter moet je ook rekeninghouden met een toename van verkeer. Voor de A8 is de toename: 2014 - 2933 : 2015 - 3093 : 2016 - 3275 voertuigbewegingen per uur! Maw, het effect van een verbreding kan teniet worden gedaan door een toename van verkeer en wellicht ook nog eens versterkt in de toekomst met de koppeling A8//A9.
Door de witte-stoelen-test zoals Siem beschrijft kun je vaststellen dat er luchtverontreiniging is. Met dit initiatief proberen we uit te zoeken hoe erg het is, welke concentraties fijnstof (rotnaam overigens) en dus welke gezondheidsrisico's. Als het meetnet fijnmazig genoeg is kunnen we heel misschien ook vaststellen waar het vandaan komt.
Misschien vaststellen? fossiele brandstoffen PvdA....
het gaat hier om de richting waar het vandaan komt, we kunnen niet meten of het fijnstof van koeien of van auto's of van houtkachels komt, maar bij een fijnmazig netwerk kun je wel vaststellen dat het uit de richting van de A8 komt bijvoorbeeld en als je dan ook aan de andere kant van de A8 meet kun je bepalen of de A8 inderdaad de bron is.
Als het meetnet fijnmazig genoeg is kunnen we heel misschien ook vaststellen waar het vandaan komt.
Ja en wat dan. Graag hoor ik ook de maatregelen die men wil nemen.
Kan nog goedkoper, zet je witte tuinstoel in de regen laat het opdrogen en kijk wat er op ligt, juist, heel veel fijn stof. Is niet zo moeilijk toch?
Heb dit zelf ook gedaan en laten onderzoeken werd daar niet vrolijk van met wat er in zat.
Ben wel benieuwd? Hoeveel (micro-)gram kwam er van de stoel af. Uit welke verschillende stoffen bestond het? Is er op alle mogelijk op de stoel voorkomende stoffen gezocht? Of allen op stoffen uit een te verwachten richting (auto's, vliegtuigen etc?).
Te veel, net zo veel stof als het oplassen van een pak elektroden van 3,2 mm.basis elektroden.
JK, weer de slimme jongen uithangen. Mag er van uitgaan dat "Willemsen" geen apparatuur thuis heeft die de door jou aangehaalde gegevens kan verstrekken. Hij heeft het dan ook over "waarschijnlijk" opstijgende vliegtuigen. Als je dan zo graag wilt weten welke stoffen en concentraties dat zijn adviseer ik je om contact op te nemen met Mileudefensie die jou dat dan waarschijnlijk haarfijn kan uitleggen.
Waarschijnlijk komt veel van die stof door die opstijgende vliegtuigen.
Wat te denken van de cruiseschepen die Amsterdam aandoen???