Verder dan een voorlichtingscampagne om mensen op een elektrische fiets een helm te laten dragen is de Rijksoverheid tot dusver niet gekomen. En dat vinden ze al heel wat. De fracties van de Tweede Kamer die het nog zo lekker eens waren over een leeftijdsgrens en een helmplicht zijn muisstil.
Die leeftijdsgrens en die helmplicht komen er niet. En dat is ook helemaal niet nodig. De huidige wetgeving is ruim voldoende om illegale en gevaarlijke fatbikes van de straat te krijgen. Het maakt helemaal niks uit welke wetgeving niet gehandhaafd wordt.
Ik kreeg een geinig aanbod. Fatbike kopen?
Met een ‘500W Brushless Motor for powerful and quiet performance’ (in Nederland is maximaal 250w toegestaan). De topsnelheid is 45 km/h (in Nederland is maximaal 25 km toegestaan). Het monster heeft een ‘7-Speed Transmission for easy shifting and control’. Een ‘gashendel’ moet er ook wel opzitten (anders haal je die 45 niet). Ook grappig:
‘Plus, by choosing an electric bike, you’re making a positive impact on the environment. Say goodbye to gas emissions and hello to a greener way of getting around!’
Door Piet Bakker op basis van online aanbieding. Extra informatie van Rijksoverheid.
Nog even en je kunt online ook voor weinig 193 elektrische bussen kopen. Van een busbedrijf -EBS geloof ik- waar ze totaal niet meer weten wat ze aan het doen zijn. Waar een derde tot de helft van de diensten momenteel niet gereden wordt omdat er wel bussen zijn, maar die niet kunnen rijden omdat de accu's onvoldoende opgeladen zijn. Waar de chauffeurs van de gebroken diensten niet eens meer naar de garage komen omdat ze toch niet kunnen uitrijden en alleen maar als haringen in een ton in de kantine mogen zitten. Bij afname van meer dan 5 bussen tegelijk krijg je ongetwijfeld een mooie korting.
Handhaving lijkt toch veelal "doen alsof we wat doen" te zijn. Dat bleek onlangs weer voor de onderwijsinspectie, dat blijkt herhaaldelijk voor toezichthouders in slachterijen die worden betaald door de slachterij zelf en dat blijkt vaak het geval voor diverse toezichthouders die -zwaar onderbezet en in deeltijd- heel Nederland als regio moeten bestrijken in het kader van diverse wetgeving. Er kan worden gewezen op hun bestaan, maar effectief is het echt niet.
Eens in de zoveel jaar weer eens een campagne om fietsverlichting op orde te krijgen heeft slecht een korte termijn effect. Binnen korte tijd barst het weer van de levensmoede fietsers, die in zwart gehuld en zonder verlichting in het donker de verkeersregels aan hun laars lappen.
Anderzijds lijkt het dan wel weer te lukken om jaarlijks vele in beslag genomen fietsen te exporteren om ruimte te maken voor nieuwe fietsverkopen in de Nederlandse markt. Het is maar wat men belangrijk acht
Mijn historisch besef maakt mij steeds meer duidelijk dat onze overheid steeds bij het bedenken van nieuwe ge- en verboden structureel “vergeet” de bijbehorende controlefunctie te faciliteren. Gek toch dat alles in dit land zo zachtjes aan mislukt of in ambtelijke moerassen verzinkt. Maar gelukkig zijn onze regeerders alert en nooit te beroerd de vinger op de in hun ogen zere plekken te leggen. Twee staatssecretarissen en twee parlementariërs trokken aan hun stutten. Een goed teken. Het welzijn van het land gaat de parlementariërs ter harte. Nu de echt belangrijke zaken nog…..
Er schijnen toch tot nu toe zo'n 16.000 Chinese fatbikes in beslag genomen en teruggestuurd te zijn.
Maar inderdaad, een wet zonder handhaven heeft geen zin, daar doen we allemaal aan mee toch ?
Ik begrijp hier helemaal niks van. kinderen van 10 tm 14 horen niet op een fatbike en ook niet op een E bike.
Leeftijd naar 14 jaar en een helmplicht voor elk gemotoriseerd voertuig.
Mensen die dan geen helm dragen een bekeuring en als ze te jong zijn hup een bekeuring en je fatbike of E bike pleitte.
Je wil niet weten hoeveel keer ik al een fatbiker ben tegen gekomen die keihard reed met zijn telefoon in zijn hand. Dan ging het maar net goed. De hele regering zou eens meerdere keren moeten gaan fietsen dan maken ze het zelf mee.
Het maakt helemaal niks uit welke wetgeving niet gehandhaafd wordt.
Spijker op zijn kop, Piet, want door het niet handhaven door de Overheid van de regels die de overheid heeft gesteld doet iedereen toch precies waar hij/zij/het zelf zin in heeft. Het resultaat zien we overal. Om nog maar te zwijgen van Overheden die de landelijke en soms nog ook hun eigen regelgeving overtreden.....
Dat die helmplicht en leeftijd er niet komen ligt hem aan de lobby van de (anti)Fietsersbond. Want hun leden scheuren op een normale EBike ook met 25+km/h over de fietspaden en die willen geen helm op hun permanentjes of kale hoofd.
Wel een beetje overtrokken I.Boonstra. Van meet af aan ben ik lid van deze bond en zij hebben altijd nauw contact met hun achterban. Als lid kan ik je zeggen dat ik absoluut geen helm ga dragen. Ik rij al vele duizenden km op mijn e-bike. Als deelnemer aan het verkeer op een e-bike én als automobilist zie ik de verharding van de maatschappij terug op de weg. Ik heb het dan over asociaal weggedrag en zelfs met helm op ben je dan niet veilig voor de steeds groter en breder wordende auto's. Spiegeltje op mijn fiets geeft mij veel info waar ik wat aan heb, maar van een helm heb ik alleen last zowel op de fiets of als ik in de stad ben, waar laat je zo'n ding als je boodschappen doet? Er wordt in de pro helm lobby alleen maar naar het hoofd gekeken. Kijk eens wat voor ander lichamelijk leed er wordt aangericht als een fietser in aanraking komt met een auto, gebroken ledematen, interne bloedingen enz enz, wat voor restschade geeft dat wel niet.
Er moet m.i. ingezet worden op een ander weggedrag, dát zou zin hebben. En dit geldt voor álle weggebruikers inclusief de auto's van de politie.
Ik ben het helemaal met je eens !!!!
Een gebroken been of gebroken heup kan prima herstellen, maar een gebroken schedel met inhoud? En je hoeft echt niet hard te rijden hoor, met een zwaardere e-bike kun je zelfs in stilstand omvallen, en je zou maar net met koppie op de stoeprand terecht komen. Dan is de kans op ernstig letsel toch stukken minder als je een helm op hebt. Maar goed, om dat te overzien moet je wel kunnen nadenken en niet allerlei drog redenen verzinnen omdat je geen helm wilt dragen.
Zat zelf te denken aan ook nog een twee-persoons luchtbed om ons heen wikkelen....dat valt een stuk lekkerder.
Om het maar niet te hebben over die overbezorgde zachtgekookte trutteletrut ouders met die calimerokleuters in de bakfiets of vastgesnoerd in het zitje. " Kan pappa of mamma niet zo goed fietsen??" "Of zwaait pappa nog steeds zijn been over de stang en zit je hoofdje in de weg? " ik heb echt medelijden met zo'n helm op pootjes. .Als je niet goed kunt fietsen, of niet durft, ga dan gewoon lopen. En ga ook niet met zo'n zwabberpeuter de weg op. Die helm is schijnveiligheid, zo'n kind wordt gewoon in zijn geheel verbrijzeld onder een wiel. Eerst leren rechtdoor fietsen zonder slingeren in het park of de speeltuin en op commando kunnen remmen en dan pas de openbare weg op.
Inderdaad een helm voor een beschermd hoofd, het meest kostbare van het lichaam op het leven na. Maar zoals de medici alm beweren E-Bikers zijn het moderne brommerrijden.
Maar als je wilt klagen over Fatbikes en maatregelen eist zul je ook die "brommers" aan moeten pakken. Want niet alleen Fatbikes rijden 25+ maar ook menig E-Bike niet zijnde een speedpedalec scheurt met 30+ rond.
Jij vindt dus dat iedereen een helm moet dragen op een e-bike. Ben je er ook van bewust dat mensen op een gewone fiets makkelijk harder kunnen dan 25 km. Moeten die dat ook? Ik vind heel simpel dat iedereen die zich prettiger/veiliger voelt met een helm, deze gewoon op moet zetten. Maar ik ben een absolute tegenstander van het feit dat iedereen op een e-bike een helm op moet. Laat mensen dit lekker zelf bepalen, kijk eens hoeveel ongelukken er in huis gebeuren, moet iedereen als hij kleedjes heeft liggen deze verwijderen omdat er zoveel mensen in huis over kleedjes struikelen en iets breken? Ik wordt ziek van al dat moeten omdat anderen steeds maar weer over dezelfde kam wil scheren. Alsjeblieft stop daarmee, het levert steeds meer weerzin op en het rekening houden met elkaar en het zorgen voor anderen is voor het individu steeds onbelangrijker. Ikke, ikke ikke en de rest....kan stikken.
Ja ik ben een aanhanger van de helm voor hen die sneller kunnen of mogen dan 18km/h , de wieltjes aan de voeten gebonden hebben, skatebords of een motortje gebruiken om zich te verplaatsen.
En ja zodra ik mijn boodschappenfiets verruil voor een sportiever exemplaar dan draag ik een helm. Daarom verbaas ik mij ook altijd over de snelle ebikers en racefietsers die onbeschermd over 'sHeeren wegen scheuren
Voor het niet doorgaan van de helmplicht of leeftijdsgrens hoefde niemand een lobby te voeren, dat heeft minister Barry Madlener (PVV) helemaal zelf bedacht. En daar had hij trouwens groot gelijk in. Omdat een fatbike niet apart in de wet staat zijn aparte regels niet mogelijk. Wat hij wel had kunnen doen (en niet deed) is handhaving van de huidige regels af te dwingen bij z'n collega van Justitie. De slappe postercampagne is een doekje voor het (vele) bloeden.
Een fiets met elektrische trapondersteuning, dit kun je gemakkelijk aan de wet toevoegen met alle rechten en plichten. Het is niet een niet kunnen, maar een niet willen.
Het moet ook niet een regel alleen voor Fatbikes zijn en daar had de minister ook helemaal gelijk in. Maar een Fatbike is in feite gewoon een fiets met ondersteuning. En daar zit het pijnpunt want dan moeten dus die (anti)Fietsersbondleden aan een helm en verzekering. En wat betreft handhaving dat vonden/vinden we allemaal te duur want de roep is nog steeds om minder ambtenaren en minder belasting. Laat politieagenten nu ook ambtenaren zijn en die betaald worden uit belastingen idem voor BOA's en die kunnen nog minder .