De provincie Noord-Holland wil de snelheid op de N246 tussen Westzaan en de afslag naar de A8 (langs Nauernasche Vaart) terugbrengen van 100 naar 80 km/uur.
Op het stuk Provincialeweg (N515) dat door de bebouwde kom van Westzaan gaat (evenwijdig aan Weiver) moet de snelheid terug van 70 naar 50 km/uur.
Volgens de Provincie zal de snelheidsverlaging voor minder stikstof in natuur zorgen, de ingreep wordt “zinvol en haalbaar” genoemd.
De snelheidsverlaging wordt de komende tijd verder uitgewerkt en afgewogen, “samen met de gemeenten, ondernemers, inwoners en belangenorganisaties”, aldus de Provincie die liet bereken of de snelheidsverlaging ervoor zorgt dat er duidelijk minder stikstof neerslaat in de nabijgelegen natuurgebieden.
Wij hebben de provincie gevraagd om deze berekeningen, vooral die van de verlaging van van 70 naar 50. Of dat een vermindering van uitstoot oplevert is eerder vaak betwijfeld. De ‘experts’ van de Provincie zijn er ook nog niet helemaal over uit aldus de woordvoerder, maar de modellen zouden wel een aanmerkelijke reductie aantonen, vooral voor de polder Westzaan.
Aanvulling: De kosten voor de aanpassing van de N246 liggen tussen de € 100.000 en € 300.000. Bij de N515 gaat het om een bedrag van € 230.000 à € 430.000. De berekeningen zijn te vinden in een uitgebreid rapport dat via de website van de provincie te raadplegen is.
Ook bij Den Helder, Callantsoog, Petten en Schoorl wordt voorgesteld de snelheid te verlagen.
De meeste rijden al 80 daar waar je 100 mag dus in de rekenmodellen zal er wel minder uitstoot komen maar in werkelijkheid zal het tegenvallen
Het verlagen van de snelheid ter verbetering van de veiligheid is een beter argument.
Stikstof is inmiddels bijna een heilig woord geworden want het stuk N515 tussen de rotonde bij Westerkoog en de haakse bocht bij Smitco gaat door meer kwetsbare natuur en daar mag je 80 km/u.
Je komt dus aan met 80 km/u waarna je moet afremmen voor de bocht en daarna mag je 70 km/u.Na 100 meter is er een oversteekplaats voor fietsers en 500 meter verderop staan verkeerslichten.
De N246 vanaf de rotonde bij de Watertoren tot de A8 zal ongeveer een kilometer zijn en 250 meter voor de rotonde is een parkeerplaats waar verkeer kan afslaan of de N515 weer kan oprijden.
En waarom het allemaal zoveel geld moet kosten is me een raadsel, het aanpassen van de belijning op de N246 kost misschien 50.000 euro en verder is het een kwestie van 2 boutjes per bord losdraaien, het bord er af halen, de klemmen aan het nieuwe bord monteren en het bord weer aan de paal bevestigen. Benodigdheden: een bestelauto, andere borden, een trappetje en steek- of ringsleutel 13!
Heb nooit begrepen waarom je op dat piepkleine stukje weg, tussen de afslag A8 en de rotonde Westzaan, 100 km zou moeten kunnen rijden. Geeft alleen maar meer uitstoot. Kom je uit Krommenie dan rij je al 70 vanwege de stoplichten, kom je vanaf de A8 dan heb je ook een lage snelheid.
" Bij de gaat het om een bedrag van € 230.000 à € 430.000 " ?
Sorry Orkaan, bij de wat ?
En inderdaad Frits, wel heel veel geld voor een paar stickers, maar ja, al deze instanties die dat moeten gaan bestuderen kosten ook nogal wat natuurlijk, vrees dat daar wel het meeste geld in gaat zitten.
Waarom zouden we makkelijk doen als het ook moeilijk kan ?
Prima! Niet alleen voor de natuur maar ook spaart het levens! Waarom moet dat idioot veel geld kosten? Vervang de borden naast de weg en je bent voor een paar duizend euro klaar!
Kijk de provincie heeft het begrepen. Als overal in Nederland de snelheid omlaag gaat (of je het er nu mee eens/onees bent) is het natuurlijk niet meer te verklaren dat je op de snelweg 100 - 80 mag, maar door de bebouwde kom 70. Daar waar juist de mensen wonen is stikstof en geluidsoverlast gevaarlijk voor de volsgezondheid.
Provincie heeft ook hun deel van de provincialeweg van wormerveer t/m krommenie geheel 50 gemaakt.
Allen gemeente Zaanstad die juist zou moeten opkomen voor de gezondheid van hun eigen inwoners, doet hier niet aan mee. In koog a/d Zaan en Zaandijk mag je 70 door de bebouwdekom met woningen langs deze weg, waarvan de provincie al in 1986 heeft aangegeven dat de geluidnivo's ver boven de norm vallen.
Ook is het wegprofiel in Zaandam het zelfde (2x2) met minder gevaarlijke kruisingen (guisweg en leliestraat) en op het grootste stuk geen woningen. Hier mag men 50.
De provinciale weg is in Zaandam, Koog a/d zaan en Zaandijk in beheer van de gemeente en niet van de provincie.
Dat de gemeente dit in stand houdt is echt een grof schandaal voor de vele mensen die hier wonen, vooral nu de provincie alles 50 heeft gemaakt.
Misschien kan er dan ook meteen nog eens worden gekeken naar een tweede ontsluiting van Weiver/Middel in de bocht van de N515 bij molen De Schoolmeester.