Het zonnepanelen-fietspad in Krommenie vierde in november haar eerste verjaardag. Over publiciteit hoefde het innovatieve project niet te klagen.
De opbrengsten zijn volgens de provincie “boven verwachting”. Maar in feite leveren de panelen op het pad veel minder op dan panelen op een dak van een huis.
Het pad zelf overleefde het eerste jaar alleen dankzij een ingrijpende innovatie van het wegdek. Hoeveel stak de provincie Noord-Holland eigenlijk in het project?
Subsidie en deelname
In 2010 verstrekte de provincie een subsidie van €50.000,- aan TNO voor het maken van een proefmodel van het zonne-fietspad.
In 2013 besloot de provincie Noord-Holland tot deelname van € 1,5 miljoen in het op te richten SolaRoad-consortium. In dit bedrag is een percentage van 12% (€180.000,-) opgenomen voor het dekken van de personele kosten. Het resterende bedrag (€ 1,32 miljoen) is voor onderzoeks- en ontwikkelingsopdrachten aan o.a. TNO.
Dit is geen subsidie maar een deelname. De geïnvesteerde gelden moeten terugvloeien naar de provincie.
3,5 miljoen
De kosten van het totale proefproject bedragen € 3,5 miljoen. Behalve de € 1,5 miljoen van Noord-Holland zijn dat bijdragen van TNO, Ooms-civiel, Imtech en het Europese PV-Sin project (mede gesubsidieerd door de rijksoverheid).
De recente renovatie waarbij de slijtlaag is vervangen, wordt uit dit totale budget gedekt.
Volgens de provincie is SolaRoad
“een innovatie van een dermate niveau, dat deze zichzelf promoot. Op de dag van de opening op 12-11-2014 hebben wij ons mogen verheugen over het feit dat SolaRoad in ±320 landen in het nieuws was en werd genoemd op ongeveer 1450 websites met een totaal van ongeveer 2,2 miljard hits. De nieuwswaarde van SolaRoad blijft als gevolg van de uitstekende resultaten onverminderd groot.”
Boven verwachting?
De prestatie van SolaRoad is volgens de provincie boven verwachting. Er was een opbrengst van 50-70KWh/m2/jaar verwacht. Het eerste jaar bracht SolaRoad 74KWH/m2/jaar op.
Maar omdat “de panelen onder de maat presteerden” is een opbrengst van boven de 90KWH/m2/jaar mogelijk “als alle panelen optimaal werken”.
Hoe goed is dat eigenlijk? Een online zoekactie maakt duidelijk dat dakpanelen 110 à 140 KWh/m2/jaar opleveren, gemiddeld zou het om 120KWh/m2/jaar gaan. Dat is dus bijna twee maal zoveel als de panelen van € 3,5 miljoen die bij Krommenie liggen.
Uitgebreid aandacht op SBS6 aan dit 'succesvolle' project:
http://www.kijk.nl/video/HnXemXMapTxh
Weet iemand de opbrengst in 2016. TNO is er stil. Werkt het pad elektrisch nog wel? Of is het alleen een publiteitstunt van TNO en provincie Noord Holland.
Zonnepanelen op het provinciehuis zijn veel goedkoper, alleen dan kan de gedeputeerde zich niet profileren.
Ik vraag me af hoeveel energie er op te wekken is door 3,5 miljoen in biljetten van 5 euro mee te stoken in onze beste elektriciteitscentrale.... het zou me eerlijk gezegd niet verbazen als dat meer energie op zou leveren.
Weinig vernomen van dit 'succesvolle' project na alweer bijna 1,5 jaar. De hele wereld had intresse. Je zou dan denken dat de productie en uitrol op volle toeren zouden draaien.
Blijkbaar niet dus. De redenen zijn iedereen duidelijk (te duur; niet duurzaam; niet effectief). Behalve dan bij TNO en de Provincie N-H, die het zelfs in California probeert te verkopen (onduidelijk wat de provincie N-H daar te zoeken heeft, blijkbaar zijn alle problemen in de eigen provincie opgelost).
Er schijnt eind dit jaar nog wel 20 meter nieuwe Solaroad in Krommenie te worden aangelegd. Verwacht hier niet te veel van ondanks de straks juichende persberichten.
Dat fietspad lag er al in Krommenie. Er is alleen een deel gesloopt om het Solaroad fietspad aan te leggen.
Als er een nieuw fietspad wordt aangelegd moet de ondergrond manier worden gelegd. Maar waarschijnlijk zelfs beter (duurder). Dat komt omdat de bescherming tegen opkomende boomwortels beter moet. "Een specifieke ‘boomworteltest’ was niet mogelijk, maar de betonnen elementen zijn zodanig ontworpen en gemaakt dat ze niet snel zullen breken." (uit veelgestelde vragen bij Solaroad).
Wortels groeien door asfalt heen. Niet door beton. Daarom worden fietspaden ook vaak in beton uitgevoerd.
Voor wegen speelt het minder omdat bomen verder van de kant staan en de asfaltlaag veel dikker is.
Mooi die berekeningen, maar jullie vergeten de kosten voor het aanleggen van een normaal fietspad eraf te trekken.
voor 100 meter asfalt (3,5 breed; ongeveer 15 cm dik) kost niet meer dan €20000. Kosten voor herstel ondergrond komen er nog bij, maar dat is bij SolaRoad ook zo.
Ter aanvulling 15000 Wp aan zonnepanelen zoals in Krommenie is te koop voor minder dan €25000.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Solaroad
Het totaal geïnstalleerde vermogen is 14580 wattpiek
Voor de totale kosten (althans tot nu toe...) van 3,5 miljoen euro is dat dus 350.000/14.580 = 240,06 euro per watpiek.
Mijn 3.000 Watpiek dak installatie (12 panelen) heeft (inclusief toebehoren, installatie, subsidie en BTW teruggave) 3014,- euro gekost, zeg maar 1 euro per watpiek.
Voor die 3,5 miljoen had dus, omgekeerd gerekend, ook 240 X 14.580 = 3.500.000 wattpiek aan normale zonnepanelen op daken, of (nog goedkoper) in het veld naast het fietspad kunnen staan.
Dat had dus niet alleen per vierkante meter voor een 2 X zo hoge opbrengst gezorgd, maar per saldo maar liefst 240 (of is het dan zelfs 480?) maal zoveel!
De verwachte opbrengsten van 11700 kWh perjaar zouden dan maar liefst 480 X 11700 kWh/jaar = (ek jaar weer) 5.616.000 kwh zijn (geweest).
Dat was tenminste een substantiele bijdrage geweest aan het (streven naar) een klimaatneutraal Zaanstad in 2020.
En nog steeds ligt er (in tegenstelling tot eerder gedane beloftes) anno 2015 niet één zonnepaneel op het dak van "ons" stadhuis (waar de dakpannen ondertussen al meerdere malen van afgewaaid zijn)...
Eindelijk een duidelijk nieuwsbericht over SolaRoad. Dit in tegenstelling tot de meeste andere media die niet verder komen dan het overschrijven van een juichend persbericht.
Het project is duidelijk opgezet om subsidie voor TNO binnen te halen.
De werkelijke kosten van het fietspad in Krommenie zijn veel lager. Geschat ongeveer €1000 per m2. Desalnietemin is dit ook nog veel te hoog in vergelijking tot een standaard wegverharding + losse zonnepanelen om tot een levensvatbaar concept te komen.
Net als de opbrengst van de solaroad wordt ook het aantal landen van de wereld sterk overdreven. In 2015 waren er 195 landen erkend.
320 talen lijkt mij eerder kloppen
Een goede! Die 320 landen hadden we helemaal over het hoofd gezien. Dank!
Zinloze actie als er nog zoveel daken zonder panelen zijn, voor deze kosten kan je bijna 1000 woningen van panelen voorzien, dat is slim bezig zijn. In een weg is niets en wordt niets! Denk hierbij aan extra voorzieningen als speciale kabels, kasten, beheer enz.
Goed gesproken. Helemaal mee eens.
Een klein rekensommetje uit de losse pols
3,5 miljoen zeg 4, afschrijving 20 jaar dus om kiet te draaien 200k euro opbrengst nodig per jaar over de volle lengte van het pad.
Het oppervlak is 100 m2 (http://www.solaroad.nl/faq/) 1m2 kapot = 1%.
Een paneel draait 100 kWh / m2 per jaar dus het pad 10.000 kWh per jaar.
Stroom koop je voor 6 ct per kWh dus levert over het hele pad 600 euro per jaar aan inkomsten op.
Finacieel gezien een strop van 200.000 - 600 = ca 200.000 euro per jaar. Of als het project niet 4 maar 1 mil kost ca. 50.000 per jaar.
De energie en schaarse grondstoffen kosten aan materialen niet meegenomen in de niet finaciele kosten.
Dus hoe pakken we het door fosielebrandstof stook opgefokte broeikaseffect dan wel aan?
Door met even weinig tevreden te zijn als mijn overgrootouders. Zij hoefden geen enorme hoeveelheden brandstof in van alles en nog wat te stoppen en ruften dus ook geen achterlijke hoeveelheden CO2 uit, zoals wij. Kortom gezellig ganzeborden en energiebesparen door knuf tegen elkaar aan te kruipen of een zelfgebreide schipperstrui. Elke natuurkundige weet dat. Conclusie: we hoeven ons alleen maar nog minder druk te maken. Dan zijn we vanzelf tevredener en moeten nergens meer zo nodig snel heen, gewoon te polten of er op af trappen. Toch?
Nieuwe energiebronnen onderzoeken prima, maar dit lijkt mij een heel erg kostbaar lachertje. Komt nog eens bij dat het fietspad bij regen en vorst spekglad is. Mooi experiment, maar voor mij mislukt. Ik denk dat zonnepanelen langs de weg, of daken, een stuk meer rendement geven.