In de originele planning van het project A8-A9 staat dat begin 2025 de “omgeving kan meedenken over robuuste oplossing” van de verbinding tussen A8 en A9 en dat een besluit in 2027 wordt genomen.
Cynthia Gordijn van de JA21-fractie in Noord-Holland meldt dat “begin 2025 de uitkomst van de verkenning van geschikte alternatieven” al bekend wordt gemaakt. Dat zou betekenen dat het besluit al eerder genomen kan worden.
In maart 2027 zijn er nieuwe Statenverkiezingen. Dan moet de knoop sowieso zijn doorgehakt door Gedeputeerde Staten.
Robuust
Het onderzoek gaat over twee ‘robuuste’ alternatieven volgens de Provincie. Daar zijn ze nogal gesteld op het woord robuust dat in elk persbericht om de haverklap gebruikt wordt. Kennelijk in de veronderstelling dat mensen ook geloven dat het om robuuste plannen gaat.
In feite gaat het om alternatieven die in een eerder stadium zijn afgevallen. Maar ‘robuust’ klinkt natuurlijk beter dan ‘onhaalbaar’.
Op papier geeft de Provincie de voorkeur aan het ‘landschapsplan’ waarbij een A8-A9-verbinding dwars door de Stelling van Amsterdam loopt. Die kost minstens € 900 miljoen en dat geld is er niet. Het Rijk heeft daar geen doekjes om gewonden: zij gaan dat niet betalen.
Stelling van Amsterdam
Bovendien lijkt het vrij zeker dat de UNESCO een weg door de Stelling van Amsterdam zal blokkeren. De Stelling (en de Hollandse Waterlinie) zou haar status als Werelderfgoed verliezen.
De twee eerder afgevallen alternatieven zijn Nul-plus (door Krommenie volgens het huidige tracé) en een afslag ter hoogte van restaurant De Krokodil bij Busch en Dam langs de nieuwe wijk Kreekrijk (Saendelft).
Nul-plus bestaat weer uit twee varianten: een verdiepte weg en een viaduct. Eerder werd de verdiepte variant afgeserveerd maar die is nu weer in beeld. In de recente plannen wordt de verhoogde versie niet onderzocht. Wat nu precies ‘robuust’ aan deze variant is, blijft onduidelijk.
Kreekrijk
De andere variant loopt vlak langs de nieuwe wijk Kreekrijk en Fort aan den Ham. De Krokodil, het tankstation en de velden van Sporting Krommenie zullen moeten wijken. Onder de N203 en het spoor moet ondertunneling komen. Kortom: een complexe oplossing die een regen aan bezwaren op zal leveren (en de Stelling van Amsterdam aantast).
In de communicatie van de Provincie wordt gesteld dat doorsnijding van de Stelling hoge kosten met zich meebrengt en dat daarom die varianten zijn afgevallen. Maar die varianten zijn vooral afgevallen omdat UNESCO dan de Stelling van Amsterdam als Werelderfgoed zou schrappen. Daarop liet de Provincie het ‘landschapsplan’ ontwikkelen dat ‘verlaagd’ door de Stelling gaat. Maar ook dit vond geen genade in de ogen van de UNESCO-adviseurs.
Uit antwoorden op vragen van SP-lid Anna de Groot wordt duidelijk dat er nu een advies is om de Stelling van de lijst te halen bij doorsnijding. Maar de kans lijkt zeer groot dat zo’n advies opgevolgd wordt.
AANVULLING: de antwoorden op de vragen van Anna de Groot zijn kort weergegeven. Dat hadden we beter uitgebreider kunnen doen. De plannen zijn beoordeeld door ICOMOS, het adviesorgaan van UNESCO voor Werelderfgoed. Dat was een negatief advies: elke variant die de Stelling doorsnijdt, tast het Werelderfgoed aan. UNESCO heeft met het advies van ICOMOS over het Landschapsplan (dus de aangepast verdiepte A8-A9-verbinding door de Stelling) Nederland ‘aangemoedigd’ om dat op te volgen via een ‘uitwerking’. Pas daarna zal UNESCO een definitieve beoordeling maken. De Provincie “of het niet opvolgen van adviezen van ICOMOS de status van werelderfgoed in gevaar brengt, is op voorhand niet te zeggen.”
Landschapsplan
Gedeputeerde Jeroen Olthof heeft tegen Rob Karst van de werkgroep die zich in Krommenie inzet voor veiligheid en luchtkwaliteit, gezegd dat de Provincie nog steeds inzet op het ‘landschapsplan’ dwars door de Stelling (de Golfbaan-variant). Maar het nieuwe onderzoek is daarmee in strijd: “Deze varianten vallen daarmee af als robuuste oplossing.”
Het onderzoek moet op drie vragen antwoord geven: wordt de situatie voor bewoners verbeterd, wat zijn de kosten en wanneer kan het uitgevoerd worden.
Door Piet Bakker. Informatie van Provincie Noord-Holland (projectwebsite, persbericht), Twitter/X van Cynthia Gordijn, vragen Anna de Groot, Rob Karst, en eerder nieuws op De Orkaan.
Op een van de auto loze zondagen in de 1973, stond ik met mijn vader op de A8 waar nu het viaduct over nauernaarse vaart ligt.
Hij vertelde mij “ hier komt straks een weg zo naar Heemskerk toe”.
Nu 50 jaar later, veel nieuwe woningen in de polder maar geen onsluitende weg.
Als je nieuwbouw wijken plan, kijk dan eerst naar ontsluiting.!!!
Wederom in de gedeelde afbeelding wordt de wijk Kreekrijk niet meegenomen. Rechts Langs variant 7 ligt een complete nieuwbouwwijk. Variant 7 doorkruist zelfs een deel van de wijk. Zolang je die wijk (950 woningen) niet intekent wordt de impressie gewekt dat variant 7 ‘gewoon door open weiland’ wordt getrokken.
Als de A8 wordt doorgetrokken is variant 3 het beste. Dan is er een goede doorstroming. Variant 4 en 5 kan ook nog wel. 6 en 7 blijft de Provincialeweg te druk nabij Uitgeest. Variant 2 is weggegooid geld. Dan kan je er net zo goed niets aan doen. Die weg moet er gewoon komen. Ze moeten nu stoppen met praten, maar uitvoeren. De Gemeente Zaanstad heeft nu rond de 160.000 inwoners. Met de plannen van de komende jaren gaan we richting 175.000 inwoners. Dan slibt het in het noorden van Zaanstad finaal dicht.
helemaal mee eens!!
en handig om het project link er bij te zetten: https://www.noord-holland.nl/Onderwerpen/Verkeer_vervoer/Projecten_Verkeer_en_Vervoer/Verbinding_A8_A9/Over_het_project
Zo moeilijk hoeft het toch ook allemaal niet te zijn, inderdaad 3,4 of 5.
Als die Stelling zo belangrijk is als de UNESCO ons wil doen geloven , waarom liggen die A2,A4,A9 en A22 er dan wel. Gewoon een geul graven en je ziet er na een paar groeizame jaren amper meer iets van in het landschap.
Unesco doet alsof hun neus bloed. In 1996 is de stelling in de huidige vorm erfgoed geworden, dus inclusief alle huidige doorkruisingen. Met de aanpassing van het landschap zou deze "mogelijk" komen te vervallen. Geloof mij, in 1996 wisten ze ook al 35 jaar lang dat de grond, in eigendom van de staat, een verlenging van de A8 zou worden. De Stelling dient nergens meer voor en is in de wijde omtrek overal op een andere manier ingezet waardoor de invulling en originele functie ook is komen te vervallen. Geschiedenis is nog prima aanwezig en kan nog steeds onderwezen worden, ook met de kloof in het landschap.
Onzinnige ideologie van Unesco slaat de plank mis door vast te houden aan huidige situaties.
Waar hebben we deze verbinding nu eigenlijk voor nodig? Hoeveel mensen zouden profijt hebben van het rijden van deze route? Ik zeg: laat het gewoon zoals het is.
Hier worden heel veel buurt- en regiobewoners blij van omdat er nu veel verkeer door Wormerveer / Krommenie rijdt en daar voor overlast zorgt. Het beste zou overigens een verbreding van het spoor zijn en gratis/goedkoop vervoer per trein, zodat meer mensen met het ov gaan reizen. Daar zou het geld ook aan kunnen worden besteed.
Door die verbindingsweg aan te leggen verschuif je het probleem alleen maar.
De A8 is tussen de Nauernasche Vaart en Knooppunt Zaandam nu al te smal en staat in de spits behoorlijk vol en die verbindingsweg trekt alleen maar meer verkeer aan van buitenaf aan!
De A8 gaat vlak langs woonwijken in Koog aan de Zaan en langs Kogerveld.
Die verbindingsweg is verder, behalve voor Krommenie, totaal niet van belang voor de Zaanstreek.
Laat ze een verbindingsweg aanleggen tussen de A9 en de A7 en verbreed die A7 desnoods dan zijn wij Zaankanters van de ellende af!
Waarom een " goedkope " optie kiezen? Kies voor logica, leg gewoon een snelweg aan en blijf er niet zo omheen draaien. Leg desnoods een tunnel of een verhoogd wegdek aan net als de A5. Deze verbinding had er al 40 jaar geleden moeten liggen!!
"Bovendien lijkt het vrij zeker dat de UNESCO een weg door de Stelling van Amsterdam zal blokkeren. De Stelling (en de Hollandse Waterlinie) zou haar status als Werelderfgoed verliezen".
Ja en? Is dat een ramp of zo?
Wat is nu belangrijker, de gezondheid van mensen die al jarenlang overlast en smerige uitlaatgassen inademen of het "werelderfgoed". Soms denk ik wel eens dat de overheid de gezondheid van de mensen in ons zeer dichtbevolkte land niet zo belangrijk vindt.
Waarom word er niet gekozen voor een variant die op pijlers staat zoals een gedeelte van de A5 in sloterdijk dan heb je geen grote voet afdruk op het land je heb geen tunnels en geen bruggen nodig en de geluidoverlast is ook minder.
Dwars door het landschap op pijlers, zie je het voor je? Mocht je bij Krommenie bedoelen, deze variant is ooit op tafel gelegd, maar het is nogal een verschil of dat een A5 door een industriegebied loopt of door een dorp.
zouden ze 50 jaar geleden aldoen
gaan ze eerst huizen in het tracé bouwen en dan de weg door trekken worden weer een hoop procedures moet geld kosten hier
Leuk, meedenken en weer 10 jaar verder...De Guisweg en busbrug in het groot.
De manier waarop Assendelft en Krommenie nu al dat verkeer moeten verwerken is natuurlijk niet goed, maar om dan de druk bij de Broekpolder Heemskerk en Beverwijk te leggen is zelfs nog minder fraai. Ik sluit me aan bij Jan de Vries. Heemkerk variant is een snelle en ook niet de duurste oplossing. Dus Provinciale Staten probeer je bevolking nu eens geen oplossing door de strot te duwen die eigenlijk niemand wil, oh ja toch namelijk een oplossing die Provinciale Staten en Amsterdam willen.
Uit alle tot uit ten treure onderzochte varianten zijn er twee overgebleven te weten de Golfbaan- en de Heemskerk variant.
Uit oogpunt van kosten is er gekozen voor de goedkoopste Golfbaan en zoals zo vaak blijkt goedkoop duurkoop te zijn. Ik snap er geen hout van dat er nu van alles wordt ‘afgestoft’ behalve de Heemskerk variant.
Niemand heeft er last van, de weg loopt parallel aan de Communicatieweg dus geen sprake van een extra doorsnijding.
Ik zeg aanleggen en graag opschieten zodat ik het nog mee kan/mag maken 🙏
Dus we gaan een weg dicht langs een woonwijk leggen en een sport complex opheffen om een of andere oude bunker of wat er nog van over is lekker te laten liggen...
We laten ons helemaal gek maken door die linkse hobby clubs..
wereld erfgoed van jaren gelden, is belangrijker dan duizenden mensen die er nu dagelijks last van hebben... nu en in de toekomst....
Het is zeer opmerkelijk dat een paar kilometer richting het zuiden vrijwel alles mogelijk is met de Rijkswegen en hier vrijwel niets. In Amsterdam is de A9 in Zuidoost onder de grond gebracht en op dit moment gebeurt hetzelfde in Amstelveen. Diezelfde A9 is bij Badhoevedorp omgelegd om het dorp weer één te maken. En voor de Zuidas (A10) gaat binnenkort het knooppunt Nieuwe Meer op de schop en loopt op dit moment de volgende aanbesteding om de Zuidas te ondertunnelen. Zeer wonderlijk dat daar alles kan en hier niets. Het Rijk is de kwade geest om in het A8/A9 verhaal niet thuis te geven. Het moet gewoon mogelijk zijn om de verbinding te integreren in het landschap op dusdanige manier dat zowel Krommenie, Unesco, Assendelft en Heemskerk er vierkant achter staan. Maar dan moet het Rijk zijn verantwoording nemen en hun geldkluis beschikbaar stellen.
Ja helemaal eens. Jaren geleden is de N201 ook op een prachtige manier omgeleid, waardoor de dorpen Uithoorn en Aalsmeer nu uit de drukte zijn, en het verkeer veel beter doorstroomt. Idem voor Maastricht, daar is ook de hele A2 ondertunneld, bewoners blij, automobilisten blij. Ongelofelijk dat dit hier zo lang duurt. Die weg/tunnel had er al lang moeten liggen. Assendelft, Krommenie en Wormerveer barsten uit hun voegen tijdens de spits. En nu al helemaal met de extra drukte van de A7 omrijders.