In de originele planning van het project A8-A9 staat dat begin 2025 de “omgeving kan meedenken over robuuste oplossing” van de verbinding tussen A8 en A9 en dat een besluit in 2027 wordt genomen.

Cynthia Gordijn van de JA21-fractie in Noord-Holland meldt dat “begin 2025 de uitkomst van de verkenning van geschikte alternatieven” al bekend wordt gemaakt. Dat zou betekenen dat het besluit al eerder genomen kan worden.

In maart 2027 zijn er nieuwe Statenverkiezingen. Dan moet de knoop sowieso zijn doorgehakt door Gedeputeerde Staten.

Robuust

Het onderzoek gaat over twee ‘robuuste’ alternatieven volgens de Provincie. Daar zijn ze nogal gesteld op het woord robuust dat in elk persbericht om de haverklap gebruikt wordt. Kennelijk in de veronderstelling dat mensen ook geloven dat het om robuuste plannen gaat.

In feite gaat het om alternatieven die in een eerder stadium zijn afgevallen. Maar ‘robuust’ klinkt natuurlijk beter dan ‘onhaalbaar’.

Op papier geeft de Provincie de voorkeur aan het ‘landschapsplan’ waarbij een A8-A9-verbinding dwars door de Stelling van Amsterdam loopt. Die kost minstens € 900 miljoen en dat geld is er niet. Het Rijk heeft daar geen doekjes om gewonden: zij gaan dat niet betalen.

Stelling van Amsterdam

Bovendien lijkt het vrij zeker dat de UNESCO een weg door de Stelling van Amsterdam zal blokkeren. De Stelling (en de Hollandse Waterlinie) zou haar status als Werelderfgoed verliezen.

De twee eerder afgevallen alternatieven zijn Nul-plus (door Krommenie volgens het huidige tracé) en een afslag ter hoogte van restaurant De Krokodil bij Busch en Dam langs de nieuwe wijk Kreekrijk (Saendelft).

Nul-plus bestaat weer uit twee varianten: een verdiepte weg en een viaduct. Eerder werd de verdiepte variant afgeserveerd maar die is nu weer in beeld. In de recente plannen wordt de verhoogde versie niet onderzocht. Wat nu precies ‘robuust’ aan deze variant is, blijft onduidelijk.

Kreekrijk

De andere variant loopt vlak langs de nieuwe wijk Kreekrijk en Fort aan den Ham. De Krokodil, het tankstation en de velden van Sporting Krommenie zullen moeten wijken. Onder de N203 en het spoor moet ondertunneling komen. Kortom: een complexe oplossing die een regen aan bezwaren op zal leveren (en de Stelling van Amsterdam aantast).

In de communicatie van de Provincie wordt gesteld dat doorsnijding van de Stelling hoge kosten met zich meebrengt en dat daarom die varianten zijn afgevallen. Maar die varianten zijn vooral afgevallen omdat UNESCO dan de Stelling van Amsterdam als Werelderfgoed zou schrappen. Daarop liet de Provincie het ‘landschapsplan’ ontwikkelen dat ‘verlaagd’ door de Stelling gaat. Maar ook dit vond geen genade in de ogen van de UNESCO-adviseurs.

Uit antwoorden op vragen van SP-lid Anna de Groot wordt duidelijk dat er nu een advies is om de Stelling van de lijst te halen bij doorsnijding. Maar de kans lijkt zeer groot dat zo’n advies opgevolgd wordt.

AANVULLING: de antwoorden op de vragen van Anna de Groot zijn kort weergegeven. Dat hadden we beter uitgebreider kunnen doen. De plannen zijn beoordeeld door ICOMOS, het adviesorgaan van UNESCO voor Werelderfgoed. Dat was een negatief advies: elke variant die de Stelling doorsnijdt, tast het Werelderfgoed aan. UNESCO heeft met het advies van ICOMOS over het Landschapsplan (dus de aangepast verdiepte A8-A9-verbinding door de Stelling) Nederland ‘aangemoedigd’ om dat op te volgen via een ‘uitwerking’. Pas daarna zal UNESCO een definitieve beoordeling maken. De Provincie “of het niet opvolgen van adviezen van ICOMOS de status van werelderfgoed in gevaar brengt, is op voorhand niet te zeggen.”

Landschapsplan

Gedeputeerde Jeroen Olthof heeft tegen Rob Karst van de werkgroep die zich in Krommenie inzet voor veiligheid en luchtkwaliteit, gezegd dat de Provincie nog steeds inzet op het ‘landschapsplan’ dwars door de Stelling (de Golfbaan-variant). Maar het nieuwe onderzoek is daarmee in strijd: “Deze varianten vallen daarmee af als robuuste oplossing.”

Het onderzoek moet op drie vragen antwoord geven: wordt de situatie voor bewoners verbeterd, wat zijn de kosten en wanneer kan het uitgevoerd worden.

De groene nummers (2) zijn Nul-plus, rood (7) is de Kreekrijk-variant.

Door Piet Bakker. Informatie van Provincie Noord-Holland (projectwebsite, persbericht), Twitter/X van Cynthia Gordijn, vragen Anna de Groot, Rob Karst, en eerder nieuws op De Orkaan.