Zaanstad laat vanavond – donderdag 9 november – nog een drempel plaatsen op het stuk van de Provincialeweg in Zaandijk waar de afgelopen periode twee vrachtwagens met palmolie omsloegen.
Omdat in Zaandijk twee kruisingen worden aangepast worden auto’s aan de kant van Wormerveer over één rijbaan gevoerd. De rijbaan aan de oostkant is afgesloten. Bij wisseling van rijbaan moeten auto’s een kleine ‘helling’ nemen (‘verkanting’ in verkeerstermen) en op dat punt zijn al twee vrachtauto’s omgeslagen.
Wethouder Gerard Slegers zei tijdens het Zaanstad Beraad op vragen van VVD-raadslid Casper Davelaar dat het inderdaad “niet veilig is zoals het er nu uitziet.” Hij benadrukte overigens dat de situatie wel was goedgekeurd, maar de N203 voldoet op dat ‘puntje’ toch niet: “de verkanting van rijbanen is een tijdelijke situatie maar niet ideaal.”
Lees ook: Provincialeweg bedrempeld!
Volgens Slegers zijn er al diverse maatregelen genomen, zo is het 30 in plaats van 50 km maar in de praktijk lijkt dat toch niet te werken: “om de 30 km echt af te dwingen wordt vanavond nog een drempel vlak voor de doorsteek gelegd waarbij het gevaar van kantelende vrachtauto’s voorbij zou moeten zijn.”
Ook kondigde Slegers aan dat de verkeerspolitie vaker daar de snelheid gaat controleren. Vragensteller Davelaar: “suggereert u nu dat die chauffeurs harder dan 30 hebben gereden. Is dat wel zo?
Slegers (“ik ben geen verkeersdeskundige”) zei dat dat inderdaad klopte, “en daarop wordt gehandhaafd. Er wordt gemonitord en dan volgen er wellicht extra maatregelen. Maar welke dat zijn weet ik niet.”
Lees ook:
- VVD: ongeluksweg Zaandijk moet snel veiliger (9 november)
- Chaos na kanteling tankwagen (25 oktober)
- Wéér tankwagen gekanteld (8 november)
Door Piet Bakker. Foto: Michel Schermer.
Als ik daar langsrijd dan merk je gewoon dat er harder wordt gereden dan 30 km/u. Dus zo gek is die veronderstelling niet van dhr. Slegers. Het is dan ook niet zo gek om een maatregel te treffen om die snelheid daadwerkelijk te verkrijgen en daarnaast extra te controleren op het naleven van snelheidsbeperkingen als gevolg van die tijdelijke situatie.
Dat Slegers geen verkeersdeskundige is weten we al een paar jaar dus waarom hij wethouder van o.a, Bereikbaarheid, Mobiliteit en Parkeren is geworden is een raadsel.
Een drempel maakt de situatie niet echt veiliger omdat het een rare knik blijft.
Het zou beter zijn de doorsteek wat aan te passen door deze iets breder te maken door die hobbel weg te frezen of het gat er naast uit te vullen met wast asfalt waardoor die knik verdwijnt.
Het asfalt moet daar toch worden vernieuwd dus dat beetje extra asfalt wordt later wel weer weggefreesd.
Je rijdt daar écht geen 30 met de vrachtwagen. Zeker niet op dat stukje waar je van rijbaan verwisselt.
Het probleem zit 'm in de combinatie van de verkanting én de lading van de tankwagen. Eerst gaat de truck naar links en helt de lading naar rechts, daarna de truck naar rechts en lading naar links. Zetje toe van de verkanting en de truck ligt op 1 oor.
Als je het mij vraagt ligt die doorsteek op een verkeerde plek. Maar dat zullen ze niet meer gaan veranderen. Alternatief is de chauffeurs bij de verladers waar ze vandaan komen (Loders Crocklaan) voorlichten over de gevaarlijke situatie die daar is ontstaan.
ja precies, maar ja is men wel intelligent genoeg om dit te snappen bij gemeente Zaanstad? wij rijden ook in tegengestelde richting naar Wormerveer en stoppen echt als er een bulk auto in tegengestelde richting komt
Slegers is volgens mij de weg een beetje kwijt.., Zaanstad kan beter de naam veranderen in drempelstad.
De doorsteek is zo smal, bijna haaks en bij aanrijden vanaf Plein 13 (Wormerveer) ook nog eens voorzien van een "put" dat harder dan 30 niet reëel is. Wel is het zo dat als je in de put/kuil rijdt je op dit stukje een mini Efteling ervaring opdoet met mogelijk de reden van kantelend vrachtwagens 🚛.
Om de kuil/put te ontwijken dient men met de linkerzijde van het voertuig nagenoeg tegen de verkeerspaaltjes te schampen. Nu nog een drempel en stuiteren maar....