De medewerkers van Slijterij Vonk in Zaandam zijn een dag na de diefstal nog altijd boos en verdrietig. De gehaaidheid waarmee de ‘dames’ te werk gingen zit ze dwars. Het is duidelijk dat ze weten waar ze mee bezig zijn.
Bij verschillende detailhandels in de Zaanstreek zit de schrik erin. Twee buitenlandse vrouwen trekken van winkel naar winkel om te vertrekken met zoveel mogelijk onbetaalde luxegoederen.
Bij Vonk kozen ze voor champagne. De drankenhandel was er goed ziek van en plaatste deze oproep op Facebook:
“Deze dames zijn vanmorgen vergeten af te rekenen. Er dient nog € 859,99 te worden afgerekend voor de twee flessen champagne die zij hebben meegenomen. Wie herkent de dames op de foto’s?“
Ook bij Drinks & Gifts in Krommenie verschenen de dievegges. Daar maakten ze een champagne van 220 euro buit.
De werkwijze is sluw. Een van de vrouwen vroeg de medewerker van de kassa of zij haar kon helpen met een cadeau voor haar vader. De tweede liep de andere kant op om de flessen in haar tas te doen. Later zagen de medewerkers op camera dat een van de daders controleerden of er achter (in de ruimte die niet toegankelijk is voor klanten) iemand aanwezig was. Het zogenaamde cadeautje dat werd uitgekozen was een whisky en een likeurtje. Maar bij het afrekenen bleken de dames niet genoeg geld te hebben. Ze zouden even naar de auto gaan om de pinpas te halen. In die auto zat een derde persoon te wachten. De dames stapten in en vertrokken met de noorderzon.
Alles gebeurde snel, en hoewel de medewerkster al direct het gevoel had dat er iets niet klopte, word je overvallen door het moment en de ‘professionaliteit’. Waarschijnlijk hebben deze vrouwen hun werkveld alweer verlegd naar andere streken, maar het is goed om alert te zijn en naar ze uit te kijken. Niet alleen drankwinkels maar ook andere zaken met luxe artikelen zijn het doelwit.
Door Dani Lok / De Orkaan.
Het systeem "zelfbediening" wordt óók door consumenten steeds vaker te letterlijk
genomen.
Met alleen camera's als antwoord zijn het aantal toenemende diefstallen klaarklaarblijkelijk niet meer te stoppen.
De kosten worden steeds maar bij de verkoopprijzen opgeteld.