Bij EBS ‘balen ze er enorm van’ maar de busmaatschappij heeft opnieuw te maken met tegenslag. Nu zijn het niet de ontbrekende chauffeurs of het materiaal die problemen opleveren, maar de laadstations.
In een mail aan de chauffeurs wordt gemeld dat er sinds een aantal weken problemen met de laders in Purmerend en Zaandam zijn. Bussen worden ’s nachts niet goed geladen, waardoor het gebeurt dat er ’s ochtends te weinig bussen zijn: ‘dat levert vertraging op en rituitval. Maar ook, begrijpelijkerwijs, veel frustratie bij iedereen die ermee te maken krijgt.’
Maart 2025
In Zaandam zijn problemen extra groot omdat daar de laders sowieso (nog) niet 100 procent werken. Het blijkt dat tot en met maart 2025 daar overdag geen stroom van het net kan worden geleverd: ‘daardoor hebben we alleen de stroom uit de batterijen om onze bussen overdag te laden. Het laden moet dus bijna allemaal ’s nachts gebeuren. Normaal gesproken is dat een prima regeling, maar als de laders het niet goed doen, is het een uitdaging om bij te sturen.’
In de EBS-remise in Zaandam zijn ook batterij-pakketten beschikbaar om op te laden maar met de huidige problemen is dat nu ook geen oplossing.
De chauffeurs krijgen te horen dat het ‘de zoveelste tegenslag is dit jaar. Nu hebben we voldoende bussen en genoeg collega’s – en krijgen we dit.’
Het leidt ook tot extra werk voor veel collega’s. Hun inzet wordt door de directie op prijs gesteld: ‘mensen werken zich een slag in de rondte om collega’s te helpen en de dienstverlening voor onze reizigers overeind te houden.’
Meerdere weken
Met Siemens, de leverancier van de laadstations, wordt gewerkt om het probleem op te lossen: ‘helaas is de oorzaak nog niet achterhaald en is er dus ook nog geen oplossing. Dit zou naar verwachting ook nog wel meerdere weken kunnen duren.’
In Zaandam rijden inmiddels extra diesels als alternatief voor niet goed geladen bussen. Ook zijn er extra reservechauffeurs ingezet. Overdag worden bussen tussen Zaandam en Purmerend uitgewisseld om de dienstregeling op peil te houden.
De woordvoerder van de Vervoerregio laat weten dinsdag 5 november op de hoogte te zijn gebracht en op 7 november pas alle details heeft gekregen van EBS. De extra uitval zou volgens EBS ‘gering’ zijn.
UPDATE: EBS laat weten dat het begin van de problemen samenvalt met de ingang van de winterperiode (november-maart) waarin alleen ’s nachts de oplaadstations gebruikt kunnen worden. Dat is met netbeheerder Liander afgesproken. Normaal gesproken is dat geen probleem omdat ook met batterijen-pakketten kan worden opgelost. Maar door het uitvallen van de opladers is dat niet mogelijk. Er wordt nog gezocht door Siemens en EBS naar de oorzaak van de storingen.
Door Piet Bakker op basis van mail van EBS aan de chauffeurs en informatie van Vervoerregio en EBS. Foto’s: De Orkaan.
Gebruik van stroom. Het wordt iedereen door de strot geduwd. Ik vind een via dienstregeling rijdende dieselbus prima.
Als de geldschieters maar tevreden zijn. Dat de burger op de halte wacht deett niet. Een klant bestaat niet. En er komt een bus, want er is een halte, maar wanneer. Toch spannend openbaar vervoerr
Je zou bijna terug verlangen nar de tijd dat het OV nog met paard en wagen ging. Dat was ook milieuvriendelijk en had waarschijnlijk minder storing.
En ook nog net zo snel.