Banken, online diensten, WeTransfer, woningnet, belasting, postNL, KvK, Apple, telefoon-aanbieders, credit-cards, MijnOverheid… geen bedrijf of instelling ontkomt aan pogingen van criminelen om klanten van deze diensten (veel) geld af te troggelen.
Deeltje 15 in deze serie. Wel een slimme, Netflix probeert gecombineerde abonnementen te beëindigen waardoor veel mensen inderdaad problemen met hun account hebben. Maar een beetje slordig uitgevoerd (NET FLIX), alleen een logo een oproep (inclusief de bekende bedreiging):
“We having a problem processing your monthly payment. To keep your subscription Please update your billing method. Please update your payment in 72 hours or membership will be cancelled”.
Oplichting. De website is gehost bij wix.com en het verzend-adres is van een Outlook-account.
Phishing-pogingen kunnen gemeld worden bij de Fraude-helpdesk.
Een duidelijke poging tot phishing (het ontfutselen van bank-gegevens) dus. De zoveelste, eerder schreven we over:
- Corona-phishing
- Woningnet-phishing
- ING-phishing
- Rabo en SNS-nepmail
- KvK-phishing
- PostNL-phishing
- WeTransfer-phishing
- DigiD-phishing
- ICS/creditcard-phishing
- MijnOverheid (Energietoeslag)-phishing
- Mail-account (limiet overschreden)
- iCloud-phishing: ‘gratis’ 50 GB
- WeTransfer-phishing
- Credit Card-phishing
- T-Mobile phishing
Door Piet Bakker. Afbeeldingen uit phishing-mail.
Gewoon niet op reageren, Lena zei Willem Parel al in de jaren vijftig……
Ik heb het laatste jaar welgeteld een phiser gehad die ondanks mijn niet reageren bleef volharden. Dat was een of ander postbedrijf uit de VS dat aan mij een pakje wilde slijten. Na de 10e keer mailde ik terug met het bekende Amerikaanse FO. Daarna werd het stil……