Het brugdek van de Prinses Amaliabrug in Westknollendam dat vorig weekend door de Zaan voer, is afgelopen weekend op z’n plek gelegd.
De nieuwe brug wordt in september van dit jaar in gebruik genomen.
De komende tijd wordt de brug aangesloten op de bediencentrale in Heerhugowaard en wordt de software getest door de brug open en dicht te doen. Het wegverkeer maakt gebruik van de naastgelegen tijdelijke brug en ondervindt geen hinder van de tests.
Uit het persbericht van de Provincie Noord-Holland wordt duidelijk dat de tocht heel wat voeten in de aarde had (alhoewel die beeldspraak hier eigenlijk niet op z’n plaats is):
“Het 242.000 kilo wegende brugdek is eerst per boot van de montagehal in Wijhe bij Zwolle naar Amsterdam gevaren, waar het is voorzien van beschermingslagen. Daarna ging de tocht, weer per boot, naar een terrein naast de Meneba-fabriek (Wormerveer). Dat stuk moest het brugdek staand worden vervoerd, omdat het gevaarte met een lengte van 27 meter anders niet door bruggen en sluizen kon.
Vervolgens is hij horizontaal op vier pijlers op een ponton geplaatst. Dat ponton is vrijdagavond onder de brug gevaren. Het brugdek lag toen nog iets te hoog. Ter plekke zijn de vier pijlers stukje bij beetje ingezakt, het zogenaamde vijzelen, totdat het brugdek op de goede hoogte lag. Ten slotte is het vastgezet aan de draaipunten in de basculekelder en gekoppeld aan de aandrijving. Na de montage is het brugdek opengezet, zodat de scheepvaart de brug kan passeren.”
De werkzaamheden aan de brug maken deel uit van het groot onderhoud aan de N246 en N244. Ook de vernieuwing van de Kogerpolderbrug behoort tot dit project.