Zaanstad is het samen met Rijk en regio eens geworden over een pakket van maatregelen om de bereikbaarheid van de Zaanstreek te verbeteren.
Vrijwel alle maatregelen zijn al eerder aangekondigd. Het ‘nieuws’ is dat begin 2019 duidelijk moet worden of “het pakket aan maatregelen uitvoerbaar en financierbaar is.”
De plannen behelzen de ombouw van het knooppunt Zaandam, de ongelijkvloerse kruising bij de Guisweg en het verbeteren van de doorstroming van de Thorbeckeweg (N5160).
De plannen voor de ongelijkvloerse kruising bij de Guisweg bestaan al veel langer, het ‘downgraden’ van de Prins Bernhardweg stond twee jaar geleden ook al op de agenda.
Het stukje snelweg van de A7 tussen knooppunt Zaandam en Prins Bernhardplein moet worden omgebouwd tot een stadsweg, de weg krijgt ‘een stedelijk karakter’ en de snelheid gaat omlaag naar 70 of 50 km per uur. Nu is het stuk tussen rotonde en tankstation 70 km, daarna gaat het naar 100.
De extra aansluiting zou bij het VVZ-terrein moeten komen volgens eerdere plannen. Een betere ontsluiting van de nieuwbouw aldaar (de ‘aanpalende gebieden’) zou het doel zijn. Geheel zeker is Zaanstad echter nog niet:
“De precieze invulling van deze maatregel zal onder leiding van Zaanstad nog nader worden onderzocht.”