Had de Partij van de Ouderen (POV) in Wormerland in juli even niets te doen? Wij hadden het gemist, maar je zou het haast denken bij het lezen van de vragen die ze toen aan de gemeenteraad stelden.
Terwijl de gemeente Oostzaan en de overkoepelende organisatie OVER-gemeenten zich druk bezighouden met hun aanwezigheid op LinkedIn, viel het de POV op dat Wormerland zelf schittert door afwezigheid op dit sociale netwerk. En dat kan natuurlijk niet.
Vastberaden kaart de POV het probleem aan: waarom heeft Wormerland géén LinkedIn-pagina? Is er een geheim beleid tegen zakelijke netwerken of een diepgewortelde afkeer van connectieverzoeken? Of is er simpelweg niemand die het aandurft om op die blauwe knop ‘aanmaken’ te drukken? Het blijft gissen.
De vragen vliegen je om de oren: Is er een LinkedIn-pagina in de maak? Zo ja, wanneer kunnen we deze verwachten? Morgen? Volgende week? Nooit? En wat zijn de voordelen van zo’n pagina? Want tja, wat zou LinkedIn kunnen betekenen voor de communicatie van de gemeente? Helpt het de transparantie? Worden de inwoners dan massaal geconnect en worden gemeentelijke updates voortaan geliket en gedeeld?
Daarnaast vraagt de POV zich af: hoe doet de rest het eigenlijk? Kijken we wel naar de succesverhalen van Oostzaan? Misschien is de LinkedIn-pagina daar een bruisend middelpunt van interactie, met tientallen betrokken inwoners die smullen van beleidsupdates en ambtenaren die hun nieuwste presentaties delen. Kan Wormerland dat ook?
Als klap op de vuurpijl vraagt de POV of er wel ‘onderzoeken of consultaties’ zijn geweest om ‘de behoefte en het draagvlak’ te meten onder de burgers van Wormerland.
Gelukkig belooft het college op 17 september met antwoorden te komen. Zal de gemeente binnenkort dat felbegeerde LinkedIn-profiel aanmaken? Of blijft Wormerland offline? #Spannend
Door: Merel Kan, informatie schriftelijke vragen POV Wormerland
Geachte leden van de Partij van de Ouderen (POV) in Wormerland,
Wij hebben uw verzoek tot nadere toelichting betreffende de afwezigheid van een LinkedIn-pagina voor de gemeente Wormerland met veel belangstelling ontvangen en beantwoorden dit hierbij op gepaste wijze.
1. Het is juist dat de gemeente Wormerland thans geen LinkedIn-pagina heeft. LinkedIn is een platform dat primair gericht is op professionele netwerken en carrièreontwikkeling. Aangezien de meerderheid van de doelgroep van uw partij, die met recht een welverdiend pensioen heeft genoten, niet actief is op dergelijke netwerken, is besloten om geen LinkedIn-pagina aan te maken.
2. Vooralsnog zijn er geen voornemens om in de nabije toekomst een LinkedIn-pagina op te richten. Deze beslissing is gebaseerd op de overweging dat het platform niet overeenkomt met de communicatiebehoeften van onze gepensioneerde inwoners. De middelen zullen worden aangewend voor communicatiemiddelen die direct aansluiten bij de wensen van de doelgroep.
3. Hoewel LinkedIn aanzienlijke voordelen biedt in een professionele context, blijkt het voordeel voor de betrokken doelgroep beperkt. Het is derhalve niet proportioneel om middelen te investeren in een platform waarvan de meerwaarde voor onze gepensioneerde inwoners als marginaal wordt beschouwd.
4. Het gebruik van LinkedIn kan bijdragen aan transparantie in een professionele setting, maar voor de gepensioneerde inwoners van Wormerland zijn andere communicatiekanalen, zoals lokale nieuwsbladen en gemeentelijke publicaties, waarschijnlijk effectiever voor het waarborgen van transparantie en toegankelijkheid.
5. De ervaringen van andere gemeenten met LinkedIn worden in overweging genomen, echter blijkt uit evaluatie dat de specifieke behoeften en voorkeuren van onze gepensioneerde inwoners niet substantieel worden bediend door het platform. De besluitvorming is derhalve afgestemd op de lokale omstandigheden en voorkeuren van onze inwoners.
6. Het opzetten en onderhouden van een LinkedIn-pagina zou aanzienlijke administratieve en operationele middelen vereisen. Aangezien het verwachte rendement voor onze doelgroep gering is, achten wij het niet gerechtvaardigd om deze middelen te alloceren aan een platform dat niet aansluit bij hun communicatiebehoeften.
7. Er zijn geen specifieke onderzoeken of consultaties uitgevoerd met betrekking tot de wenselijkheid van een LinkedIn-pagina onder onze gepensioneerde inwoners. De voorkeuren en communicatiebehoeften van deze doelgroep worden eerder bediend door traditionele communicatiemiddelen.
Wij vertrouwen erop dat deze nadere toelichting u voldoende inzicht biedt in het beleid van de gemeente Wormerland ten aanzien van LinkedIn. Wij danken u voor uw aandacht en begrip.
Hoogachtend,
Gemeente Wormerland
Niks beters te doen denk ik.
Als je nu dit geneuzel leest, dan zou je erom kunnen lachen. Maar als je dit serieus inhoudelijk bekijkt vraag ik mij af wat het bijdraagt aan het welzijn van Wormerland. Als je ook is kijkt naar de samenstelling van de Raad in Zaanstad, en de problemen beschouwt in het politieke Oostzaan, wordt het dan is niet tijd voor een kiesdrempel of een betere efficiëntie in het raadswerk, waar eisen gesteld worden aan belangrijke prioriteiten van een gemeente? Het zijn maar een paar overwegingen van mijn kant, maar het niveau in het besturen van een gemeente zou toch echt omhoog moeten?
Bis bis