De verkiezingscampagne is begonnen. Woonlasten, hondenbelasting, cultuurcluster, busbrug, A8-A9, bouwen in het groen, Poelenburg… genoeg onderwerpen om je op te profileren.
POV en DZ hebben hun grootste gemene deler gevonden: het betaald parkeren. Zaanstad zou dat in willen voeren in de hele gemeente. Maar klopt dat wel? Volgens wethouder Addy Verschuren niet: “het is echt niet de bedoeling om in heel Zaanstad betaald parkeren in te voeren.”
Via Facebook en Twitter en via het NHD maken DZ en POV er een groot nummer van:
“DZ zal zich blijven verzetten tegen de vrijbrief om in geheel Zaanstad betaald parkeren in te voeren! En vooral dankzij Wethouder Verschuren (CDA) niet te luisteren naar bewoners via een draagvlakmeting. Burgers van #Zaanstad wees op uw hoede.”
“Volgens Ton Brekelmans (POV) wil Addy Verschuren betaald parkeren in heel Zaanstad invoeren.” (NHD)
Achtergrond is een voorstel om de parkeerproblemen achter het station Zaandam op te lossen door betaald parkeren in te voeren. Daar is een ‘draagvlakonderzoek’ voor nodig, maar B&W willen dat zo’n onderzoek niet meer als absoluut criterium wordt gehanteerd.
Verschuren: “parkeeroverlast”
We vroegen wethouder Addy Verschuren naar de plannen en achtergronden:
“Inwoners van de Muziekwijk ervaren parkeeroverlast. We bouwen in Zaans Hout en ook door het succes van het centrum neemt de parkeerdruk toe. De ruimte neemt af en de vraag neemt toe.
Het is mogelijk om na een draagvlakmeting een ‘parkeer-regime’ in te voeren. Maar dat draagvlak is er niet altijd. Bewoners ervaren wel overlast maar willen toch geen betaald parkeren. Vanuit hun perspectief begrijp ik dat wel. Maar er worden daar nog steeds woningen bijgebouwd en gepland, die verstedelijking laat de druk nog verder toenemen.”
Volgens Verschuren is het lastig om ontwikkelaars woningen te laten bouwen met (voor bewoners betaalde) parkeervoorzieningen als er nu nog in de buurt gratis geparkeerd kan worden. Door de nieuwbouw gaat de druk (en de overlast) sowieso toenemen.
Vergunning
Op onze suggestie dat de gemeente dan maar af moet wachten tot de overlast nog groter wordt en dan de geplaagde inwoners nogmaals vragen, reageert de wethouder negatief:
“Dan is het te laat. Dan zijn in de nieuwe complexen geen parkeervoorzieningen voor bewoners gebouwd. Als we nu geen regime invoeren, confronteren we bewoners over twee jaar met een nog veel groter probleem.”
Een regime betekent betaald parkeren voor bezoekers en een vergunning voor bewoners. Bewoners van andere wijken met een soortgelijk regime betalen nu ruim € 100 per jaar voor een vergunning.
De belangrijkste hindernis is volgens Verschuren het absolute draagvlakcriterium: “als er 100 mensen in een wijk wonen en 51 willen geen betaald parkeren gaat het niet door.” Daar wil hij vanaf. Maar is dat dan geen vrijbrief om overal betaald parkeren in te voeren?
“Nee, we kunnen bijvoorbeeld een voorstel om een parkeerregime in te voeren – ook als slechts een minderheid van de bewoners voor is – aan de raad voorleggen. Die kan er dan over beslissen.
Het is echt niet de bedoeling dat we in heel Zaanstad betaald parkeren gaan invoeren. Maar dat in andere gebieden waar we in de toekomst ‘verdichting’ willen een soortgelijk probleem gaat ontstaan, is niet ondenkbaar.”
Het plan voor Zaans Hout
Wat is het plan? Op de kaart hieronder zijn er tussen de doorgetrokken lijnen nu geen gratis parkeerplaatsen beschikbaar. De paarse lijnen zijn parkeerplaatsen op eigen terrein, de groene en rode (plan) zijn gereguleerde parkeerplekken.
Tussen de stippellijn zijn nu gratis parkeerplaatsen beschikbaar (bruin: Muziekbuurt; geel: Westzanerdijk).
De dubbele blauwe lijn is het voorgestelde gebied voor ‘parkeerregulering’.
Overdag wordt volgens het college veel gratis geparkeerd door forensen en ’s avonds en in het weekend door mensen die het centrum bezoeken. De klachten kan de gemeente niet bestrijden omdat het openbare parkeerplaatsen zijn.
Probleem is dat zoveel huishoudens twee auto´s hebben. Maar zeker ook het feit dat steeds meer mensen steeds grotere auto´s kopen. Waar wel zeven mensen in kunnen. Hummers, suvvers, mpv´s, pickups. Waarmee je vast fijn in Kenia op safari kunt, maar die niet echt nodig zijn op de geasfalteerde en smalle straten in Westerwatering. Nemen anderhalve parkeerplek in en de chauffeurs parkeren gemakshalve maar beetje schuin op de stoep en op de weg.
Oplossing? Een blauwe parkeerzone maken (voor max. 2 uur) waar nu openbare parkeerplaatsen zijn met een vergunning voor de bewoners.
Maximaal twee uur maakt parkeren minder aantrekkelijk voor forensen, vakantiegangers (die nu gratis langdurig parkeren en met de trein naar Schiphol gaan), dagjesmensen (2 uur winkelen is natuurlijk niks :) en werknemers van de nabij gelegen bedrijven.
Juist,kom maar op met deze regeling.
Een bewoner Westzanerdijk die het ook helemaal zat is.
Tja. Doet me denken aan de situatie in Westerpark, Amsterdam; jaren geleden. Hadden een referendum en stemden tegen invoering betaald parkeren. De bewoners zagen auto's gratis geparkeerd worden, de kofferbak ging open, vouwfiets eruit... en hup, op weg naar het werk. Twee jaar later weer een referendum. Uitslag: voor betaald parkeren.
Ik vrees dat het betaald parkeren uiteindelijk toch in de hele stad ingevoerd gaat worden, hoewel misschien pas over een paar jaar. Bij het ziekenhuis merk je ook dat mensen (ook medewerkers zelf, heb ik gehoord) hun auto in de wijk of bij de McDonalds zetten om niet te hoeven betalen in de parkeergarage. Bij ons in de wijk hebben ook steeds meer mensen twee auto's of een auto en een busje voor de deur staan. Op termijn is deze situatie niet houdbaar meer.
Helemaal mee eens, wij wonen zelf op de Hof van de Zaenden, en dan de flat het dichtst bij het ziekenhuis. Vooral 's avonds en in de weekenden veel drukker dan normaal met parkeren, zo erg dat de hele parkeerplaats vol staat en je de auto soms een straat verderop moet parkeren.
En dan gaan ze dus een wijkje verderop staan, waarna daar betaald parkeren wordt ingevoerd. Enz. enz.
Om vervolgens 2 km naar het station te lopen? natuurlijk niet! M.i. een noodzakelijke maatregel om de parkeerdruk in de Muziekbuurt (die echt hoog is) te verminderen in mijn optiek. Ik woon er en moet mijn auto soms 3 straten verderop zetten.
Zou ik niet zo zeker van zijn. Veel mensen hebben namelijk ook een vouwfiets bij zich en kunnen zo makkelijk naar hun werkplek oid fietsen.
Hoeveel van die forensen zijn ambtenaren?
Ik mag toch hopen dat het er vrij weinig zijn. Ik zou hopen dat het vooral mensen zijn die gebruik maken van de mogelijkheid om vanaf station Zaandam naar hun werk te reizen, en niet ambtenaren die de auto parkeren bij het station waar hun standplaats naast staat. Ik zou willen dat mijn werk zo goed bereikbaar was met het OV!