Zaanstad moet € 11,7 miljoen subsidie terugbetalen aan het Rijk. Dat geld kreeg de gemeente voor een ondertunneling van de spoorlijn bij station Zaandijk Zaanse Schans.
Omdat de plannen gewijzigd zijn – het wordt het spoor onder de weg in plaats van de weg onder het spoor – vond het ministerie van Infrastructuur en Mobiliteit dat de subsidie terugbetaald moest worden.
De gemeente en het ministerie zijn tot het compromis gekomen dat Zaanstad de subsidie terugbetaalt, maar dat het geld bij het ministerie gereserveerd blijft voor de oplossing Guisweg.
Eerder liet Zaanstad een subsidie van € 5 miljoen voor een fietstunnel verlopen. Zie ook ons Guisweg-tunnel dossier.
De bouw van een tunnel wordt vooral urgent als het spoorboekloos rijden wordt doorgevoerd waardoor veel extra treinen over de Zaanlijn zullen rijden: 12 intercity’s en 12 sprinters per uur, dus 24 bij elkaar in plaats van de 16 die nu rijden.
Gewoon afsluiten die overgang. Zonde van het geld om die Westerkogers naar Zaandijk te laten rijden. Kunnen ze ook eens omrijden zoals anderen ook moeten.
...Overweg afsluiten? Dan kan de politie (Guishof) ook niet meer naar de oostkant van het spoor. Of is dat juist precies wat je wil zeggen?
Politie rijdt altijd over de A8 omdat de spoorwegovergang vaker ontoegangkelijk is dan de A8 (coenbrug). Dus dat zou geen probleem moeten zijn. Overigens kan de politie wel gebruik maken van de busbrug, mocht er in het zuiden een probleem zijn.
Maar het is wel scherp, Als de westerkogers(klein deel van het totaal) geen busbrug willen vanwege "sluipverkeer" dan moet je wel zo consequent zijn dat al het verkeer dat niet op een auto(snel)weg westerkoog verlaat ook sluip verkeer is voor de andere wijken. In dit geval zouden de betreffende westerkogers niet mogen mopperen. Helaas zijn de mensen uit rooswijk wel de dupe hiervan, dus denk ik dat er toch een oplossing moet komen :)
Mogelijk stiller asfalt gebruikt? Hebben de omwonenden toch maar mooi twee jaar eerder minder geluidsoverlast. Dit blijkt vaak het geval als je denkt:"waarom wordt deze weg toch opnieuw geasfalteerd?".
wishful thinking, ik ben een omwonende en dat was ook de enige reden die ik mij kon verzinnen, gezien onze woningen als sinds 1986 op de geluidsaneringslijst staan. Dit houdt in dat er te veel geluid op de gevels staan en dar er geluidswerende maatregelen genomen moeten worden. Denk aan een scherm, stiller asfalt en/of gevelisolatie. Maar ondanks dat we 30 jaar op deze lijst staan wordt er gewoon normaal asfvalt gebruikt, en voor wat?
De spoortunnel wordt vrij urgent en staat voor 2019 op de agenda zag ik. Gezien provincialeweg dan ook aangepast moet worden, is het vrij logisch dat je twee jaar voor deze aanpssing de provincialeweg opnieuw gaat asfalteren. Gewoon omdat het kan.