Ongeveer een jaar geleden schreven we al dat het pontje Oostknollendam ‘voorlopig’ uit de vaart zou zijn. Dat ‘voorlopig’ lijkt een rekbaar begrip. Veel veranderd is er niet, het pontje is nog steeds niet in gebruik.
Als het aan het Recreatieschap Alkmaarder- en Uitgeestermeer (RAUM) ligt, komt er wel snel verandering in. Zij willen het pontje graag overdragen en zijn ook bereid een eenmalige bijdrage te leveren voor het opknappen van het voetveer.
In een brief vraagt RAUM aan Wormerland om het repareren van de kademuur voorrang te geven. Ze hopen het pontje snel weer in werking te kunnen stellen, omdat het een belangrijke recreatieve route is en die ook veel wordt gebruikt door bewoners van Oostknollendam.
Daarnaast hoopt RAUM op een duurzamere oplossing en vragen ze de gemeente en het Recreatieschap Twiske-Waterland om het beheer van de voetveer over te nemen. Dit zou een logische beslissing zijn, aangezien de kademuur op grondgebied van Wormerland ligt.
De reden dat het pontje al tijden niet in gebruik is, komt waarschijnlijk doordat het onderhoud zo’n € 25.000 per jaar kost, terwijl Wormerland maar € 3.500 per jaar bijdraagt. Omdat de ketting steeds vastliep aan het hek langs de kade, is besloten de pont uit de vaart te halen.
Het lijkt er dus op dat er in de afgelopen maanden nog geen oplossing is gevonden. Voorlopig (en dat blijkt dus een ruim begrip te zijn) moet er nog omgefietst worden. Wie de pontjesroute Laag Holland wil fietsen, moet hier rekening mee houden en doorfietsen naar Spijkerboor.
Door Silva Honig. Bronnen: Brief RAUM en eerder nieuws op De Orkaan. Foto’s: Silva Honig.
ik heb al veel fietsers en wandelaars moeten uitleggen hoe ze verder moeten. Het zou handig zijn als iig aan beide kanten van het pontje verwijzingen komen naar de volgende fietsknooppunten.
Eigenlijk treurig, heb zo vaak fietsers en wandelaars zien staan met vragende blikken. zowel in OostKnollendam als op de dijk van de Starnmeer.
En nu?
Geldt misschien nog meer voor pontje bij Molletjesveer. Beide pontjes komen oa voor in de pontjesroute maar ook in de Waterlinieroute die loopt van Volendam naar Dordrecht. Gaat over Krommeniedijk en dan naar de vuurlinie. Geen pontje dan 4 km omlopen. Is een zeer populaire wandelroute. Staan dan de wandelaars met hun routeboekje. Daar zouden de verantwoordelijke instanties voor het onderhoud en in de vaart houden toch meer bij stil moeten staan. Dat hebben nu al honderden wandelaars gedaan bij bordje: Tijdelijk uit de vaart"
Waarom net door Knollendam heen niet een brug op die stenen landhoofden, kan je ook spog zo maken, dat als er een schip door een infrarood licht vaart de bomen dichtgaan en de brug open. Dat lijkt een betere oplossing gezien het lage aantal passages van schepen (en fietsers).
Onderhoud kost € 25.000 per jaar ? Voor een platbodempje zonder motor ?
Dat kost ( normaal ) een Ferrari niet eens.
Zou daar best wel een een specificatie van willen zien.
zal wel een hoop ambtenaren facturen tussen zitten en werkelijke kosten misschien 5.000 als je hem ieder jaar schilderd en smeerd