Zien is natuurlijk pas geloven, en de ‘pollers’ zouden eigenlijk al bijna anderhalf jaar in gebruik zijn. Maar de Beatrixbrug is klaar voor de pollers.
Vanaf half mei is er ’s middags geen verkeer meer mogelijk vanaf Zaandam-Oost richting Westzijde. De pollers (verzinkbare palen) sluiten de brug af voor autoverkeer.
De afsluiting is dagelijks tussen 12.00 en 18.00 en op koopavonden tot 21.00. Doorgaand verkeer moet dan via de Den Uylbrug of de Prins Bernhardbrug van de ene naar de andere oever. Hulpdiensten, taxi’s en bussen kunnen wel gebruik blijven maken van de routes.
Of dat daadwerkelijk het geval is moet nog blijken, ook bij de Czaar Peterstraat moeten pollers komen, maar daar zijn nog geen werkzaamheden uitgevoerd. Op de Beatrixbrug dus wel.
In juni van 2015 werd het plan aangekondigd: in 2016 was het centrum van Zaandam enkele pollers rijker en meteen autoluw. Op maandag 4 januari 2016 gaan ze definitief omhoog.
Dat werd niet gehaald. Begin dit jaar werd aangekondigd dat het mei 2017 zou zijn. Daar zien we dus nu de voorbode van.
De Fietsersbond ziet niks in pollers omdat bromfietsers gedwongen worden op het fietspad te rijden. Dat fietspad is veel te smal volgens de Bond.
https://kassa.vara.nl/nieuws/enorme-schade-door-gemeentelijke-pollers
"Vanaf 2010 zijn er in Nederland minstens 2539 aanrijdingen met pollers geweest in Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van Kassa. Pollers zijn bewegende paaltjes die gemeenten gebruiken om binnensteden verkeersluw te houden of sluiproutes te blokkeren. Ze zorgen voor letsel bij weggebruikers en een schadepost van miljoenen terwijl veiliger alternatieven mogelijk zijn."
Wat is dat nu voor geld verkwisten. Je kan met verkeersborden toch aangeven dat het voor een bepaalde tijd verboden inrijden is . Camera erop voor handhaving .In doen ze dat in Purmerland en Oostzaan al jaren zo.
Inderdaad ! Alkmaar is ook van die paaltjes afgestapt ivm de vele ongelukken maar Zaanstad is weer eigenwijs en wil eerst zeker zien of er hier ook ongelukken gaan komen en dan komt er weer een andere oplossing die dus ook weer geld gaat kosten, maar zo gaat het nu eenmaal in Zaanstad smijten met geld!
Dacht dat Zaanstad CO2 neutraal wou worden? We hebben nu een extra omrijroute naast het success van de Busbrug en een verkapte de A8 door krommenie. Omrijden zal je in Zaanstad, met meer CO2 uitstoot.
Heeft wel een voordeel. De stad lijkt groter.
Ik denk dat je omrijden via Den Uylbrug of Bernhard brug minder CO2 oplevert dan recht door het centrum. En dan nog als niet bestemmingsverkeer is dat gewoon een mogelijkheid om de Zaan over te steken. Maar vanaf het ZMC naar de Hempont of van De Noorder IJ en Zeedijk naar de Koog hoef je toch helemaal niet over die Peperstraat?
Ale je nou op de peperstraat woont, en je moet naar de stationsstraat is dat 2 KM. Als je via de Den Uylbrug moet is dat 5. Nu moet je heen en terug dan is dat 4 om 10. Dan rijdt je dus 6 Kilometer om. Kan me niet voorstellen dat je dan minder CO2 uitstoot hebt.
Voor zo'n klein rotstukje neem je de fiets. Niks omrijden. Niks geen bezoek naar een parkeerplek. Ben je nog sneller ook. Wat een gezever over CO2 uitstoot als excuus om maar in dat blik te blijven zitten.
Eens echter een koelkast haal je niet op met de fiets. Overigens is het vervelend voor de mensen die langs deze omrij route wonen. Hun worden namelijk extra belast met het feit of jij met de auto gaat. Als je van 4 wegen twee wegen maakt, dan weet je dat er meer uitstoot + lawaai op de twee resterende wegen blijft.
Don't get me wrong het liefst zie ik ook een stad waar mensen vaker de fiets pakken. Anderzijds Zou jij met je jonge kinderen over bijv de westzijde fietsen of de oostzijde? In Zaanstad is het echt ongeloofelijk onaantrekkelijk met kinderen te fietsen. Bijna nergens ligt er een vrij aangelegd fietspad. Ja langs de provinciale weg. Maarja als ik vanuit koog naar de stad wil fietsen met mijn kinderen moet ik toch echt of een stuk door de westzijde, stationstraat of vinkenstraat.
Denk dat het meer zin heeft meerdere kleine wegen te maken met mooi fietspad dan een stuk voor 6 uur te sluiten.
Wat zal het lekker zijn om geen rekening te hoeven houden met die constante stroom van blik die de brug overkomt, een stroom die nergens heen lijkt te gaan.
De tijden dat de boel afgesloten wordt mag trouwens van mij uitgebreid worden van 10.00 tot 20.00
Wat een toestand ook, een paar duidelijke borden, 1 flitser (die zichzelf terugbetaald, en ook goedkoper is dan dit om aan te leggen) en je bent ook klaar? Zonder enge versmallingen en gevaarlijke paaltjes die omhoog komen?
een afsluiting van een weg voor autoverkeer zal lijden dat bestuurders van deze voertuigen alternatieve routes zoeken als er een opening van 2 meter beschikbaar is voor fietsers is deze keuze snel gemaakt, al zet je er 20 verkeersborden neer, de verkeer-aso zal altijd blijven bestaan
Vergelijk het met de paaltjes op fietspaden, die moeten voorkomen dat auto's er oneigenlijk gebruik van maken. Zo'n auto is echter wel goed zichtbaar en vormt hooguit tijdelijk hinder. Zo'n paaltje is echter een permanent gevaar. Jaarlijks gebeuren er veel ernstige ongelukken mee.
Als het middel ernstiger is dan de kwaal moet je het niet doen. We moeten ook niet doen alsof de meeste verkeersdeelnemers aso's zijn. Da's gelukkig maar een minderheid. En die zie ik liever stevig aangepakt door politie dan door obstakels die voor anderen een gevaar vormen.
Ik heb inmiddels ook vele mopperende en vloekende buschauffeurs meegemaakt. Het past allemaal maar nèt!
Vanuit het Fietsberaad en het CROW zijn richtlijnen opgesteld voor fietspaden en fietsstroken. Zo is de minimale breedte voor een fietspad in enkele richting 2 meter bij een lage verkeersdruk.
Die 2 meter komt niet uit de lucht vallen: onderzoek door het SWOV heeft aangetoond dat fietspaden smaller dan 1,80 m ongevalsverhogend zijn. Broodjes, opstaande randen, sluizen zijn helemaal uit ten boze: we hebben vorig jaar in Wormer kunnen zien waar dat toe leidde: 2 ernstige ongelukken in één weekend, waarna de sluis op stel en sprong verwijderd werd.
Bij contact met ambtenaren die zich met verkeer bezig houden, heb ik maar al te vaak gemerkt dat die richtlijnen van het CROW helemaal niet bekend zijn, terwijl die wel regelmatig verspreid worden naar wegbeheerders. In de praktijk wordt er helaas heel veel afgehobbied. Hier dus ook.
Je kan wachten op ongelukken.