De ambitie om ‘voor 2030’ het project Guisweg af te ronden is van de baan. Volgens wethouder Gerard Slegers duurt het allemaal ‘langer dan gedacht’. (Langer dan Slegers dacht, wij hadden al zo’n idee).
De inzet is nu om in 2027 de aanbesteding te starten, in 2028 te gaan bouwen en in februari 2031 alles af te hebben. Dan kan ook het NS-programma ‘Hoogfrequent Spoor’ van start waardoor er extra treinen tussen Alkmaar en Amsterdam kunnen rijden. Dat programma zou eigenlijk in 2028 al van start gaan.
‘Alles af’ betekent het opheffen van de spoorwegovergang bij de Guisweg, een autotunnel in Koog en een fietstunnel bij de huidige overgang, het opheffen van de aansluitingen van de A8 op de Provincialeweg in Koog aan de Zaan en het uitbreiden van de aansluiting op de A8 bij het politiebureau.
Het hele project was begroot op € 182 miljoen waarvan Zaanstad € 12,7 miljoen moet bijdragen. Door de uitloop zal dat bedrag overigens omhoog gaan.
In de planning zijn ook nog twee extra ‘beslismomentjes’ opgenomen. Begin 2026 moet over de ‘maakbaarheid’ en de stikstof-compensatie besloten worden (dat is namelijk nog niet rond). In april 2027 moet besloten worden of de aanbesteding start. In februari 2028 moet duidelijk worden of een bedrijf het project wil ontwikkelen. Een eventuele beroepsprocedure kan overigens ook nog roet in het eten gooien. Ook kan het verleggen van kabels en leidingen complexer zijn dan verwacht, ook dat kan extra vertraging opleveren (als het in februari 2031 af is mag Gerard Slegers bij ons een mooie fles champagne komen ophalen).
Door Piet Bakker. Bronnen: Raadsinformatiebrief, Prorail-website Hoogfrequent Spoor, eerder nieuws op De Orkaan.
Dit plan van de gemeente is een doodlopende weg. Werkgroep Spoorse Doorsnijdingen heeft dit vanaf het begin beweerd. Maar heeft ook een prima plan ingediend om het spoor in een open bak tussen de stations Koog aan de Zaan en Zaandijk verdiept aan te leggen. Goedkoper, sneller en milieuvriendelijk.
Onlangs nog is dit in kader "Praat met de Raad" met leden van de gemeenteraad besproken. Naar aanleiding daarvan zijn aan B&W een aantal vragen gesteld.
Zie http://onderweg.site/Hs2024-06-10_bericht_aan_B_W.htm
hoe kom je er bij dat, dat goedkoper is. Natuurlijk en ik het volkomen met jou eens, maar wie ,zijn wij het klootjesvolk waar de ambtenaren(wethouders) zich boven verheven voelen. Meepraten mag dan wel voor Jan met de korte naam. Dit project zit al heel lang in de pijplijn, en dat zal nog wel een tijd duren. zei zijn nu geld bijmekaar aan het sprokkelen via de Zaanseschans tickets verkoop. lekker doorgaan in dit tempo nu begroten en jaren later uitbesteden voor dat bedrag. Een gezond bedrijf trapt daar niet in.
Ha, ha, ha hier word al 50 jaar over geouwehoert en elke keer is de uitkomst hetzelfde elk plan of idee is technisch en praktisch onmogelijk maar de Gemeente Zaanstad is horende doof en ziende blind en laat er vervolgens weer een geldverslindend onderzoeksbureau op los waarvan de uitkomst al van te voren bekend is maar ja de Gemeente Zaanstad komt jaarlijks 19 miljoen te kort en dat bedrag moet zeker meer worden en de burgers maar betalen GEMEENTE ZAANSTAD DE FLOP VAN DE RANDSTAD
Zaanstad houdt elk jaar geld over.
In januari 2018 besloot de gemeenteraad UNANIEM voor een verdieping van het spoor om het veiligheidsprobleem van de spoorwegovergang op te lossen. Dit betrof alle fietsers, maar vooral kinderen van het SMC en speelde al 10 jaar. Vervolgens zijn grote partijen ermee aan de haal gegaan en hebben er een megaproject van gemaakt. Slegers zat erbij (vice voorzitter Vervoersregio Amsterdam, die met het project aan de haal ging) en keek ernaar, maar deed niets om de belangen van die Zaanse kinderen en fietsers te behartigen. Ook de gemeenteraad liet het gebeuren. Resultaat: ruim 6 jaar later is er nog steeds sprake van een onderzoeksfase en de kans dat het project doorgaat is zelfs vrij klein - inderdaad vanwege milieu aspecten. En dat is terecht: het NATURA2000 gebied ligt er heel erg slecht bij!!
Nog steeds kan gekozen worden voor de "oude" oplossing: verdieping van het spoor. Maar gezichtsverlies (bij die grote partijen zoals VRA, ProRail etc.) zal dit belemmeren. r gaan miljoenen belastinggeld over de balk en het probleem (de spoorwegovergang) wordt niet opgelost. Het is onbehoorlijk bestuur en een schande!
De gemeenteraad kan wel moties aannemen, maar zonder geld en medewerking van andere instanties gaat het niet lukken. Dit plan is het beste dat je voor minder dan 200 miljoen kunt maken.
@ Orkaan, ingewikkelde infrastructuurprojecten vragen altijd meer tijd, niet alleen in Nederland. Het is kinderachtig om dit Slegers te verwijten.
En kennelijk is er ook nog steeds geen professionele situatieschets? We zien al twee jaar dezelfde kindertekening als illustratie. Zou dat misschien betekenen dat de betrokkenen ook zelf de hoop hebben dat dit plan vroeg of laat in de prullenbak verdwijnt, en dat het verdiepte spoor weer op tafel komt? Ik blijf stilletjes hopen...
Ik verwacht eerder dat 2031 op z'n vroegst 2033 wordt. Plus de nodige extra kosten die erbij komen kijken. Wat gek he dat het CDA het niet goed doet in de peilingen en in de landelijke politiek.
Ongelooflijk dat iemand als Slegers aan kan blijven als wethouder (zeker i.v.m. de eerdere debacles van fliebertjes, poller-gate, busbrug, enzovoorts).
Met andere woorden: 2031 klaar is een voorzichtige schatting!
2031 is over 7 (zeven!) jaar dan is Slegers hopelijk al lang wethouder af.
Er kan de komende jaren nog veel veranderen: of de tunnels komen er helemaal niet of het wordt jaren later.
Denken kunnen ze bij Zaanstad en Pro rail niet alleen naar rekken en geen knopen doorhakken.
Waar ze ook goed in zijn Rooswijkers pesten.
Stikstof-compensatie dit is ook een geweldige iedee om te vertragen.
Ga zo door met vertragen on ouwehoeren.
Scande Schande.
het uitrijden van de fietstunnel is voor elektrische fietsen natuurlijk geen probleem, gaat Zaanstad bijdragen aan de aanschaf van zo'n fiets voor degenen die zich zo'n fiets niet kunnen veroorloven?