De ambitie om ‘voor 2030’ het project Guisweg af te ronden is van de baan. Volgens wethouder Gerard Slegers duurt het allemaal ‘langer dan gedacht’. (Langer dan Slegers dacht, wij hadden al zo’n idee).

De inzet is nu om in 2027 de aanbesteding te starten, in 2028 te gaan bouwen en in februari 2031 alles af te hebben. Dan kan ook het NS-programma ‘Hoogfrequent Spoor’ van start waardoor er extra treinen tussen Alkmaar en Amsterdam kunnen rijden. Dat programma zou eigenlijk in 2028 al van start gaan.

‘Alles af’ betekent het opheffen van de spoorwegovergang bij de Guisweg, een autotunnel in Koog en een fietstunnel bij de huidige overgang, het opheffen van de aansluitingen van de A8 op de Provincialeweg in Koog aan de Zaan en het uitbreiden van de aansluiting op de A8 bij het politiebureau.

Het hele project was begroot op € 182 miljoen waarvan Zaanstad € 12,7 miljoen moet bijdragen. Door de uitloop zal dat bedrag overigens omhoog gaan.

In de planning zijn ook nog twee extra ‘beslismomentjes’ opgenomen. Begin 2026 moet over de ‘maakbaarheid’ en de stikstof-compensatie besloten worden (dat is namelijk nog niet rond). In april 2027 moet besloten worden of de aanbesteding start. In februari 2028 moet duidelijk worden of een bedrijf het project wil ontwikkelen. Een eventuele beroepsprocedure kan overigens ook nog roet in het eten gooien. Ook kan het verleggen van kabels en leidingen complexer zijn dan verwacht, ook dat kan extra vertraging opleveren (als het in februari 2031 af is mag Gerard Slegers bij ons een mooie fles champagne komen ophalen).

Door Piet Bakker. Bronnen: Raadsinformatiebrief, Prorail-website Hoogfrequent Spoor, eerder nieuws op De Orkaan.